Ik weet niet waar ik moet beginnen, er worden hier zoveel zaken door elkaar gehaald, laat maar.
http://www.blogger.com/profile/17172030328954992750
Er is geen verband tussen Kuyper's uitspraken en de activiteiten van Christenen voor Israël, bijvoorbeeld. Of als die er wel is, wordt de link in jouw artikel niet beargumenteerd.
kijk eens aan, toch een begin. welnu, ziehier:
de joods-Israelische filmmaker Eyal Sivan wees me een paar maanden geleden op het volgende:
‘het moderne antisemitisme in Europa is het filosemitisme. De jood is heilig verklaard. We zien een liefde voor joden, louter en alleen omdat ze joden zijn. Voor de filosemiet blijft een jood de ander, de buitenstaander, net als voor de antisemiet. Als we het over Israel hebben dan hebben we het in feite over Europa, over het Europese onvermogen om met de ander te leven, over de continuïteit van het Europese antisemitisme dat zich nu tegen de Arabier richt, daarbij aangemoedigd door de zionistische propaganda. Opvallend is dat nu de joden in Europa worden geaccepteerd, zij grotendeels uit Europa zijn verdwenen. Het is als het ware alsof de wandelende jood eindelijk naar huis is gegaan, een gedachte die je zowel bij christenen als zionisten aantreft. Het Europees racisme heeft geleid tot de geboorte van Israel en het filosemitisme komt tevens voort uit het Europees besef gefaald te hebben in de geschiedenis. Maar waar het in feite allemaal om draait is niet de liefde voor de jood, maar de liefde voor het slachtoffer. Die geeft de filosemiet, dus niet het slachtoffer, maar de filosemiet zelf het gevoel een goed mens te zijn.'
De Amerikaanse hoogleraar in de kerkgeschiedenis, dr. Franklin H. Littell, stelt het zo:
"For the professing Christian, of all the questions that arise out of the study of the Third Reich and the Holocaust the most terrible are these: What were the churches doing? How could such a monstrous crime be committed in the heart of Christendom by baptized Roman Catholics, Protestants, and Eastern Orthodox who were never rebuked, let alone excommunicated? Where were the Christians?"
Franklin H. Littell, "Foreword" in Bonifas, Prisoner 20-801: A French National in the Nazi Labor Camps, p. vii.
In zijn studie After Auschwitz waarschuwt de gerespecterde joods Amerikaanse geleerde Richard Rubenstein voor het feit dat 'recalling Jewish virtues and contributions to humanity's spiritual treasury ... is inevitable in a time of reconciliation, but it may have about it more than a little fattening of the sacrificial lamb for another round of slaughter. In any event, philo-Semitism is as unrealistic and pernicious as anti-Semitism, for it destroys our most precious attribute, our simple humanity. Jews are not, nor are they obliged to be, paragons of virtue or models of holiness. To expect us to be more than other men, to pay us the unwanted and unasked-for complement that we are, is an unintended cruelty but a cruelty nonetheless.'
En inderdaad, het 'filosemitisme is even onrealistisch en verderfelijk als het antisemitisme, want het vernietigt onze meest waardevolle eigenschap, onze aangeboren menselijkheid.' Maar juist die onvervreemdbare 'menselijkheid' kan de filosemiet niet erkennen. Voor hem spelen de jood en de Arabier alleen maar een rol, ze bevredigen de behoefte van de filosemiet om zichzelf een identiteit te vormen. De filosemiet ziet geen mens, nee, hij ziet een jood, of een Arabier, of wie dan ook die op een bepaald moment het slachtoffer kan zijn om zo zijn eigen schrikbarende leegte te camoufleren.
coloredopinions, 'Het doel van CFOIC-Hartland is om relaties tot stand te brengen tussen de Joodse dorpen in Judea en Samaria, vaak "Nederzettingen" genoemd, en christelijke kerken en personen overal in de wereld.' Judea en samaria liggen op de bezette westbank, waar de joodse nederzetingen illegaal zijn volgens het internationaal recht, een feit dat deze christelijke extremisten negeren door dat recht te schenden.
zoals ik schreef: 'De houding van de protestanten in Nederland ten opzichte van joden is altijd opmerkelijk gebleven.'
belangrijk om de wereld te kunnen zien voor wat die is, is de feiten te ontdekken, niet de gekleurde meningen. iedereen heeft wel een gekleurde mening, maar niet iedereen beschikt over de feiten. sterker nog, in nederland worden meningen belangrijker gevonden dan feiten. ik denk dat dit komt door ons schoolsysteem, waarbij assertiviteit en zogeheten zelfontplooiing hoger worden aangeslagen dan te luisteren naar mensen die feiten geven.
feiten dus, zoals deze:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de SGP fout, en heulde mee met het nazi-antisemitisme, zoals onder andere blijkt uit 'de oproep aan de Vereniging van Gereformeerde Scholen (VGS), de scholen van de Gereformeerde Gemeenten, om Joodse kinderen bij de bezetter te melden. "Deze antisemitische maatregel werd zonder commentaar uitgevoerd.'''
Zie: http://stanvanhoucke.blogspot.com/2009/11/de-sgp-en-het-filosemtisme.html
Maar ziedaar, na Auschwitz, kwamen de zondaren tot inkeer. Dat wil zeggen, het vooroorlogse antisemitisme kreeg (in de woorden van filmmaker Eyal Sivan) in het filosemitisme een nieuwe uitlaatklep. Ditmaal zijn de joden 'beminden om der vaderen wil' en wordt de SGP-haat nu op islamitische Arabieren geprojecteerd. Met andere woorden: de god van de christenen en joden is een problematische god die zich nu weer eens zo uitspreekt en dan weer volstrekt het tegenovergestelde beweert. het gevolg is dat we al tenminste 2000 jaar een christelijke geschiedenis kennen die een en al bloedvergieten is. daar zijn niet alleen de joden de dupe van geworden, maar ook de vele tientallen miljoenen indianen en afrikanen en aziaten die door de christenen werden en worden afgeslacht. mocht je nog vragen hebben of op en aanmerkingen dan verneem ik dat wel.
13 opmerkingen:
Holocaust-ontkenning is ook ontkennen dat christenen met de nazi's hebben samengewerkt om joden naar de vernietigingskampen te deporteren. De SGP-jongeren ontkenden (ook) in 2007 de holocaust nog
add. Mainstream Israëlisch antisemitisme
Agenda 1, 3 en 4 februari: Tzahal tournee 2010 Agenda
1, 3 en 4 februari: Tzahal tournee 2010
woensdag, 04 november 2009 11:22
Israël, geboren voor vrede!
LET OP: DE CONCERTEN IN AMERSFOORT EN DORDRECHT ZIJN UITVERKOCHT!!
Op 1, 3 en 4 februari geven wij feestelijke concerten met de inmiddels bekende army-band Tzahal. Eens per jaar komen ze ons -hun vrienden in Nederland- opzoeken en doen wij er alles aan om hun bezoek tot een spetterend feest te maken.
Hoe ziet zo’n concert er uit?
Hun programma bestaat uit vlotte muziek en toffe Israëlische liedjes. Een heel afwisselend repertoire van een vleugje Joodse Klezmermuziek, Bijbelse muziek en Taste of Israël, vaak met een diepe geestelijke inhoud over het verlangen naar de Messias. Zo krijg je de smaak van Israël al gauw te pakken! Vorig jaar was een van de meiden van Tzahal een echte opera-zangeres en gaf een prachtige aria uit My Fair Lady ten gehore. Samengesmeed is het een vlot en prachtig programma, voor elk wat wils. De collecteopbrengst tijdens de concerten komt volledig ten goede aan een project in Israël
anzi
De concerten in Dordrecht en Amersfoort zijn uitverkocht! Bestel dus nog snel kaarten voor het concert in Drachten!
Tzahal: Wie zijn zij?
Even een lesje Hebreeuws: de naam ‘Tzahal’ is een acroniem of samentrekking van "Tzva Hagana Leyisrael", d.w.z. het Israëlische verdedigingsleger. In Israël geldt militaire dienstplicht voor zowel mannen als vrouwen. De zestig meest muzikale jongeren uit deze groep dienstplichtige militairen worden uitgekozen om één jaar in het Israëlische Tzahal Orkest mee te spelen. Ze treden bij alle belangrijke officiële gelegenheden in Israël op en geven daarnaast concerten voor de Israëlische soldaten. De allerbeste musici uit het Tzahal Orkest komen eens per jaar naar Europa, en krijgen het voor elkaar om de sfeer en temperatuur in alle zalen tot Israëlische hoogten te laten stijgen
Even voorstellen: de zangers van Tzahal
Yossi Mahatsri (22) is de commandant van het Tzahalkoor. Hij groeide op in Pardes Hana en is de zoon van Pinchas en Yassa, beiden afkomstig uit Jemen. Hij is de derde van vier kinderen en had op school als hoofdvak informatica. Van de leeftijd van zeven jaar tot zijn Bar Mitswa (dertien jaar) had hij enkele keren per jaar Thorales van een Jemenitische rabbijn. Yossi vertelt: “ik moest een keer optreden voor een herdenkingsdienst van een van de militairen die was gesneuveld. Ik begon met het zingen van het lied Shema Israel (Hoor, o Israël). Tijdens het zingen keek ik in de ogen van de moeder van de overleden soldaat en ik huilde samen met haar. Na afloop kwam ze naar me toe en zegende me. Toen realiseerde ik me hoe veel gevoel je kunt delen met een lied.“
anzi
Hadar Cohen (20) woont in Ma’ale Adumim, niet ver van Jeruzalem. Haar vader, Ori, is van Pools-Griekse afkomst, en haar moeder Esther komt uit Marokko. Hadar is de jongste van zes kinderen. Haar broer, die een officier was bij de grenspolitie, is gedood door een terrorist toen zijn eenheid een schoolbus begeleidde langs de grens van Gaza. Sinds dit moment is de grenspolitie voor Hadar en haar familie een symbool geworden van heldenmoed en trots. Ze heeft haar diploma behaald in de vakken theater en Frans. Ze speelt piano en doet aan dans en jazzballet. Op 18 februari 2008 is ze bij het leger gegaan, en na een maand werd ze lid van het Tzahalkoor.
anzi
Mor Admoni (19) is opgegroeid in Rishon le Zion. Ze is de dochter van Ilan en Nehama, beiden afkomstig uit Jemen. Ze is de tweede van vier kinderen, en heeft gestudeerd op de religieuze school in Rishon le Zion. Op de middelbare school was haar hoofdvak economie. Aan het einde van haar school, deed ze mee aan de audities om in het koor te mogen. Op 24 september 2008 ging ze in dienst in het leger, en een maand later mocht ze meedoen in het Tzahalkoor.Het koor treedt vaak op voor groepen soldaten van de grenspolitie. Vaak militairen die in zeer gevaarlijke situaties moeten optreden. Mor vind het mooi als deze soldaten dankzij het optreden blij en bemoedigd worden.
anzi
Voorverkoopadressen Tzahal
Drachten
Evangelische Boekwinkel, Houtlaan 61, Drachten, 0512-541737
Evangelisch Boekhuis Jadá, Westersingel 24, Burgum, 0511-463937
Evangelische Boektiek, Keppelstraat 30, Dokkum, 0519-221759
Boektiek Het Aanbod, Norgerweg 7, Haulerwijk, 0516-421627
Boekhuis De Brug, Vleesmarkt 8, Heerenveen, 0513-625574
Evangelische Boekwinkel Ichthus, Voorstreek 48, Leeuwarden, 058-2126744
De Fakkel Leeuwarden, Engelsestraat 55 A, Leeuwarden, 058-2121029
Muziekhandel van der Hauw, Grootzand 70, 8601 AZ Sneek, 0515-424130
anzi
Johannes Heesters
Heesters in March 2006
Born December 5, 1903 (1903-12-05) (age 106)
Amersfoort, Netherlands
Occupation Singer and actor
Years active 1921–present
Official website
Johannes Heesters (born December 5, 1903) is a Dutch-Austrian actor, singer and entertainer with an 87-year career, almost exclusively in the German-speaking world.
In Germany and Austria Heesters is almost a part of popular culture and mainly known for his acting career. In his native Netherlands on the other hand, he is a controversial figure known almost exclusively for his collaboration with the National Socialist government of Germany during World War II, when he allegedly performed for German SS personnel in concentration camps.
As of December 2009, aged 106, Heesters still holds the record of being the oldest performer worldwide who is still active, both on the stage and on television.[1]
Born Johan Marius Nicolaas Heesters in Amersfoort, Netherlands, Heesters very early in his career specialized in Viennese operetta, making his Viennese stage debut in 1934 in Karl Millöcker's Der Bettelstudent (The Beggar Student).
Over the decades, "Da geh' ich ins Maxim", Count Danilo Danilovitch's entrance song from Franz Lehár's Die Lustige Witwe (The Merry Widow) —Danilo has spent most of the night drinking at Maxim's and flirting with women— has become Heesters's signature tune. More operettas followed, many of which were also made into musical films.
He moved to Germany in 1935. He performed for Adolf Hitler and visited the Dachau concentration camp. As a result "many Dutch people have never forgiven him."[2]
Heesters worked extensively for UFA until almost the end of the Second World War (his last wartime movie being Die Fledermaus, produced in 1945) and easily made the transition from the Nazi-controlled cultural scene to post-war Germany and Austria, appearing again in a number of films, including Die Jungfrau auf dem Dach and the 1957 version of Viktor und Viktoria. He stopped making movies around 1960 to concentrate on stage and television appearances and on producing records.
Heesters has two daughters by his first wife Wiesje Ghijs, whom he married in 1930. After her death in 1985, he remarried in 1991; his second wife, Simone Rethel (born 1949), is a German actress, painter and photographer. His younger daughter Nicole Heesters is a well-known actress in German-speaking countries too.
In the 1990s, he and his wife toured Germany and Austria with Curth Flatow's play Ein gesegnetes Alter (A Blessed Age), which was also televised in 1996.
On December 5, 2003, he celebrated his 100th birthday with a television special "Eine Legende wird 100" ("A legend turns 100") on the ARD television channel.
In September and October 2003, Heesters appeared in Stuttgart at the Komödie im Marquardt theatre in a show commissioned on the occasion of his 100th birthday, Heesters — eine musikalische Hommage. In 2005 he was featured as a soloist in a major concert tour with the Deutsches Filmorchester Babelsberg under the direction of Scott Lawton.
On December 5, 2006 he celebrated his 103rd birthday with a concert at the Wiener Konzerthaus. On December 5, 2007 he celebrated his 104th birthday with a concert at the Admiralspalast, Berlin, and in February 2008 he performed in his home country for the first time in four decades amidst protests against his Nazi associations. He is now almost completely blind due to glaucoma and macular degeneration.
anzi
Controversy
Heesters made the headlines in Dutch newspapers when he was asked by a Dutch journalist what he thought of Hitler on the current affairs show "De Wereld Draait Door" ("The World Keeps Turning"). "A good guy, that's what he was," he said on the clip shown Thursday 4 December, 2008. His wife, Simone Rethel, corrected him, saying that Hitler was the worst criminal in the world. "I know, doll," Heesters responded, "but he was nice to me."
Heesters subsequently apologised on the widely watched German TV show Wetten, dass..? on Saturday 13 December, 2008. He said that he had said "something stupid" ("etwas Dummes"), "something horrible" ("etwas Fürchterliches") and "For that I ask you for forgiveness" ("Dafür bitte ich euch um Verzeihung").[3]
On 16 December 2008, Heesters lost a libel lawsuit over claims by author Volker Kuehn that he sang for Nazi guards at Dachau concentration camp.[4] While acknowledging having visited the camp, Heesters denies performing as entertainment for the SS troops. In ruling, the German court did not find that Kuehn's allegations were true, but rather that too much time had passed for an accurate determination of fact to be made.[5]
[edit] Quotes
“ My secret to a long, healthy life is to always keep working. It keeps me busy and happy, and gives me a reason to stay alive.
anzi
Standpunt gemeente Amersfoort
Burgemeester van Vliet-Kuiper en de wethouder van cultuur, de heer A. Kruyt zien geen beletsel Johan Heesters te laten optreden in Amersfoort. Zij zijn zich zeer bewust dat dit optreden mensen kan raken die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Johan Heesters is echter ook een groot artiest. Cultureel gezien heeft Johan Heesters zijn verdiensten als Nederlandse artiest met een zeer lange en grote buitenlandse carrière.
Wij kunnen het in Amersfoort aan om in 2007 het verleden met de toekomst te verbinden.
Burgemeester en de wethouder van Cultuur zullen de Joodse gemeenschap op de hoogte brengen van het besluit.
En zo verbindt de gemeente Amersfoort het heden met het verleden.
Is het niet Johan Heesters,( waarbij diens optreden de halve politiemacht werd ingezet met o.a. politie te paard, met motor, boevenwagens, politeauto's, politie te voet, halve stad afgezet) dan staat de Flint als cultureel centrum wel weer vooraan om de Army Band van het IDF te promoten.
Dit is dus wat ons evangelisch volksdeel bindt:
Johan Heesters en de Army Band uit Israel. Wat hen ook bindt is het besef van enig moraal.
anzi
w.b. laatste zin hierboven is natuurlijk HET ONTBREKEN VAN BESEF VAN ENIG MORAAL BIJ HET EVANGELISCH GEORIENTEERDE VOLKSDEEL.
anzi
het gevolg is dat we al tenminste 2000 jaar een christelijke geschiedenis kennen die een en al bloedvergieten is. daar zijn niet alleen de joden de dupe van geworden, maar ook de vele tientallen miljoenen indianen en afrikanen en aziaten die door de christenen werden en worden afgeslacht.
- Het is nog erger (geweest) - binnen Europa zijn ook hele volksstammen letterlijk afgeslacht vanwege het verkeerde geloof en vooral natuurlijk vanwege de begeerlijkheid van hun grondstoffen en land. De Pruisen waren een Baltischtalig volk, de Duitsers die hen uitgeroeid hebben hebben zich hun naam toegeëigend. Het woord "slaaf" is afkomstig van de naam van de mnsen die "de taal" spreken (slav-, Slavisch dus). Zij mochten als ongelovigen verhandeld worden aan de moslims. Kruistochten in Oost-Europa, kruistochten tegen de ketters (Katharen) in West-Europa. Het requisitoir kan heel lang uitvallen, en dat valt het ook.
Kom mij niet aan met de onschuld van Kuyper en de zijnen. Het geweld dat door de kruisvaarders tegen moslims, joden en christenen (waar denkt men dat het christendpom eigenlijk vandaankomt?) in het Midden-Oosten is toegepast is nu uitbesteed. Gedeeltelijk althans, want Irak, Jemen, wie volgt.
Gunst, ik maak mij authentiek kwaad. Hoe onpostmodern.
En zo zijn we weer bij de nieuwe PRcampagne aangekomen. De verspreiding van de boodschap van liefde en zaligheid o.a. via de muziek. Twee vliegen in een klap (bekend van de promotieTshirts van het IDF). Men haalt er geld mee binnen voor de broodnodige projecten en men kan zich voordoen als een muziekensemble van het Leger des Heils. Wat wil de Messias nog meer?
anzi
Nog even over Johan Heesters.
Goed beschouwd is die man geen fluit veranderd. Hij had de wens om nog 1 keer in zijn geboortestad op te treden. Daarbij ging hij totaal voorbij aan de nabestaanden van omgekomen mensen. Hij had die wens en that's it. Net zoals hij tijdens de oorlogsjaren vrolijk verder ging met jodelen voor gespuis, terwijl anderen, waaronder zijn vroegere stadsgenoten, crepeerden o.a. in Kamp Amersfoort. Jaren später komt hij dan nog eens voorrijden in zijn limousine om zijn nostalgische gekweel ten gehore te brengen, dankzij de Flint. En wat de burgemeester betreft, het ging niet alleen de joodse gemeenschap aan, maar ook de rest van de Amersfoortse bevolking. Niet alleen uit menselijke overwegingen, maar ook door de verscheidenheid van mensen die o.a. in Kamp Amersfoort hebben gezeten en waarbij de nodige mensen zijn omgekomen. En is het dan zo'n straf dat hij niet in Amersfoort zou kunnen optreden? Jawohl dus.
anzi
Een reactie posten