Een lezer van mijn blog mailde me dit:
Nieuwsbericht:
'Ook Volkskrant veranderde Wikipedia-vermelding'
Behalve de omroepen en tv-zenders poogde ook de Volkskrant het beeld
van zichzelf bij te stellen, zegt een webtechnicus op zijn blog.
http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=834218/sc=32b8dbHet verhaal met links op het webblog:
Hoe de Volkskrant haar wikipedia entry censureert
http://nl.wikipedia.org/w/index.php?
title=De_Volkskrant&diff=4950133&oldid=4937711
Hier staan alle voorbeelden van de wijzigingen en censuur die de
Volkskrant in de Wikipedia heeft gepleegd. Bijvoorbeeld het gedeelte
over het auteursrechtenschandaal van PCM hebben zij in zijn geheel
gewist.
De namen van Jan Mulder en Remco Campert in de rij columnisten ook -
maar hebben ze die later weer teruggezet, en nog een keer verwijderd
en teruggezet.
De zin "De Volkskrant wordt gezien als gematigd [[links (politiek)
links]] en progressief." is vervangen door: "In de jaren negentig
bezette de krant de tweede plaats. De daling van de oplage zet
gestaag door."
En dat zijn maar een paar voorbeelden van (volgens mij) een jaar lang
bjna dagelijks de tekst op Wikipedia 'redigeren'. Die veranderingen
vind je allemaal hier:
http://nl.wikipedia.org/w/index.php?
title=De_Volkskrant&diff=4950133&oldid=4937711
Klik op '<- vorige wijziging' en 'volgende wijziging ->' om de
tijdlijn te volgen.'
Zie tevens dit bericht:
'Ook Volkskrant veranderde Wikipedia-vermelding'
Gepubliceerd op donderdag 19 april 2007
Behalve de omroepen en tv-zenders poogde ook de Volkskrant het beeld van zichzelf bij te stellen, zegt een webtechnicus op zijn blog.
Deze week
berichtte GeenStijl dat enkele publiek omroepen het vergald hebben bij Wikipedia. Zo heeft RTL een ban aan de broek wegens opzichtige pogingen zichzelf positief te profileren in de online encyclopedie.
Bij de publieke omroep makten KRO, NOS en Vara het bont met verandering van hun beschrijvingen, maar ook met het plaatsen van links naar eigen programma's bij verschillende onderwerpen waarover programma's werden gemaakt zoals de Hofstadgroep, Youp van 't hek, Máxima en Johan Cruijff.
Bert Boerland, internettechnicus,
schrijft op zijn weblog dat het lemma
'Volkskrant' bij Wikipedia veranderd is door personen die werkten vanuit het IP-nummer van de Volkskrant op internet.
Dat leidt hij af uit de
lijst met veranderingen die Wikipedia verschaft.
Deze alinea zou zijn verwijderd vanuit het domein van de krant: "De krant raakte betrokken bij het grote auteursrechtenschandaal van PCM. De uitgeverij was zonder instemming of medeweten van de freelancers van de krant begonnen hun werk verder te exploiteren in [[Persdatabank]], wat na bezwaren en langdurige rechtzaken resulteerde in een schadevergoeding van 3 miljoen euro (voor alle PCM-dagbladen samen). De Volkskrant heeft een zwarte lijst ingericht van de freelancers, die aan die procedure hebben meegewerkt en die weigeren hun artikelen gratis ter beschikking te stellen voor digitale exploitatie."
Hoofdredacteur Pieter Broertjes vroegen we of dit bekend is, hij het gaat uitzoeken en of het relevant is. En of de redactie Wikipedia als een doorgaans betrouwbare bron beschouwt. Zijn enig antwoord: "Geen idee".'
Lees verder:
http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=834218/sc=32b8dbHet is allemaal een kwestie van marketing. Hoe zetten we ons produkt in de markt. Publicity, publicity voor de misselijk makende middenstands mentaliteit. Wat te denken van een krant die met de werkelijkheid rommelt? Oplages, winstcijfers.
In
Manufacturing Consent- The Political Economy of the Mass Media schrijven Herman en Chomsky over de ingebouwde filters van de commerciele massamedia die de werkelijkheid structureel vervormen: 'The crucial structural factors derive from the fact that the dominant media are firmly imbedded in the market system. They are profit-seeking businesses, owned by very wealthy people (or other companies); they are funded largely by advertisers who are also profit-seeking entities, and who want their ads to appear in a supportive selling environment. The media are also dependent on government and major business firms as information sources, and both efficiency and political consideration, and frequently overlapping interests, cause a certain degree of solidarity to prevail among the government, major media, and other corporate business.
Government and large non-media business firms are also best positioned (and sufficiently wealthy) to be able to pressure the media with threats of withdrawal of advertising or TV licenses, libel suits, and other direct and indirect modes of attack. The media are also constrained by the dominant ideology, which heavily featured anticommunism before and during the Cold War era, and was mobilized often to prevent the media from criticizing attacks on small states labelled communist.
These factors are linked together, reflecting the multi-levelled capability of powerful business and government entities and collectives.'
De Volkskrant, net als alle commerciele kranten, moet haar adverteerders te vriend houden. De omroepen maken vooraf afspraken met politici welke vragen er gesteld worden en welke niet. Overtreedt de journalist dit dan weigert de politicus verder nog zijn of haar medewerking aan een programma, zoals de toenmalige minister van Defensie Frank de Grave van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie deed met het tv-programma NOVA. En dus moeten de omroepen de politici te vriend houden. Zo speelt iedereen het spelletje mee. Dit systeem heet democratie.
Zie ook:
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/122990