Avraham Burg: Israel moet genezen van Sjoa-verslaving |
dinsdag 26 januari 2010 | |
CIDI organiseerde gisteren samen met het Menasseh Ben Israel Instituut en uitgeverij Ambo|Anthos in De Balie in Amsterdam een lezing van Avraham Burg over zijn nieuwe boek ‘De Holocaust is voorbij – afrekenen met Hitlers erfenis’. Volgens Burg moet de Holocaust minder prominent worden in de Israelische politiek en maatschappij. In plaats daarvan moet Israel wereldwijd een humanistische visie vanuit Joods perspectief uitdragen om ‘een licht onder de volkeren’ te zijn. De avond die 190 bezoekers trok, werd ingeleid door CIDI-directeur Ronny Naftaniel, die Burg omschreef als ‘een man van wijsheid, moed en de schrijver van een interessant boek’, dat geschreven is ‘uit bezorgdheid voor het overleven van Israel’ – ‘een utopistisch denker terwijl Israel met extreem gevaarlijke vijanden te maken heeft’. Burg vindt dat Israel de ervaringen met de Holocaust moet gebruiken om wereldwijd te waarschuwen tegen volkerenmoord, vervolging en racisme. Nu wordt volgens Burg de Holocaust in Israel gemonopoliseerd tot een exclusief Joods lijden. In de politiek lijdt dat tot beleid dat uitgaat van een altijd vijandige buitenwereld. Ook vergelijken Israeli’s hun situatie vaak met die van de Joodse gemeenschap vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Burg: ‘maar het Israel van nu is absoluut niet in dezelfde positie, het is tijd voor Israel om eigenwaarde te krijgen en uit het slachtofferschap te stappen’. Burg vergelijkt Israel met de Duitse Weimar republiek: onverschilligheid leidde ertoe dat extremisme kon opkomen terwijl politieke macht statusgebonden was en minderheden uit de hogere echelons werden uitgesloten. Burg waarschuwt voor eenzelfde trend in Israel waarbij extremistische, nationalistische en religieuze leiders volgens hem aan invloed winnen. Burgs boek leidde in Israel tot grote ophef. Burg: ‘In Israel hangen we de vuile was liever niet buiten, maar we zijn er zo bang voor geworden dat we hem ook binnen niet meer uithangen en dan gaat het stinken’, zei Burg. Volgens Burg is de Israelische bevolking collectief getraumatiseerd – Israeli’s van Marokkaanse of Irakese afkomst evenzeer als Israeli’s van bijvoorbeeld Duitse afkomst. Hij signaleert dit in de dagelijkse frequentie waarmee de Holocaust voorkomt in de Israelische media en in het publieke debat. De remedie? Burg pleit voor een nogal onpolitieke oplossing: liefde. Liefde van Israeli’s tegenover de wereld is volgens Burg noodzakelijk om Israel levend te houden, in plaats van het aanhouden van angst als lijdraad. Hij pleit voor wereldwijde dialoog en inclusiviteit. Over het utopische wereldbeeld van Burg kwamen verschillende vragen uit het publiek. Wat bijvoorbeeld als de utopie van de één, de volkerenmoord op de ander impliceert? En hoe ziet Burg concreet de Joodse rol in wereldwijd Holocaustonderwijs? Zoals Burg bij aanvang beloofde, werden de vragen moeiteloos gepareerd – een antwoord bleef uit. Burg noemt zichzelf een utopistische Jood. Het is de vraag of Burgs utopische wereldbeeld de test van de realiteit kan doorstaan. Lees verder: http://www.cidi.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=644&Itemid=1 Wat bedoelt het CIDI met de laatste opmerking? Denkt deze pro-zionistische lobbygroep werkelijk dat als Israel zich blijft gedragen als schurkenstaat de Joodse inwoners van dat land veilig zijn? Zo nee, wat bedoelt men dan? |
5 opmerkingen:
Netanyahu in Auschwitz:
"We must warn of the impending danger to the rest of the world and at the same time to be ready to defend ourselves," Netanyahu said. "The most important lesson from the Shoah is that murderous evil must be stopped as soon as possible, before it can realize its schemes."
Komt niet erg overeen met Burg's 'liefdesboodschap'.
"murderous evil" Het Kwaad. Zolang de vijand geen gezicht heeft is elke actie uit te leggen. Zie War on Terror. Precies waarom Osama Bin Laden nu nog niet gepakt is: ze hebben hem vrij en levend nodig.
Door Netanyahu uit te nodigen zend je al een bepaalde boodschap uit( al had ik de indruk dat men daar ook verdeeld over was), die, wat een van de overlevenden zei, van vernedering. Hij vond het ergste dat je niet als mens gezien werd. En als je niet als mens gezien wordt, dan kan je ook geen slachtoffer zijn, wil ik eraan toevoegen.
anzi
De remedie? Burg pleit voor een nogal onpolitieke oplossing: liefde. Liefde van Israeli’s tegenover de wereld is volgens Burg noodzakelijk om Israel levend te houden, in plaats van het aanhouden van angst als lijdraad. Hij pleit voor wereldwijde dialoog en inclusiviteit.
De wereld weet wat de remedie is. Ik zie geen angst w.b. de misdaden van Israeliers of het moet de angst van de Palestijnen zijn. Waarom een wereldwijde dialoog? Waar moeten we op wachten?
anzi
De angstcultuur van Israel. Nooit geweten dat mensen hun trauma's verwerken d.m.v. het stelen van land met geweld en intimidatie begeleid door de lange arm van de wet, het IDF.
Last update - 10:27 18/01/2010
UN warns 250,000 Palestinians 'vulnerable' to settler violence
By Chaim Levinson
Tags: Israel news, United Nations
A report released by the United Nations last year says settlers angered over the destruction of outposts could exact revenge on 250,000 Palestinians in the West Bank.
The report, by the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Occupied Palestinian Territory, claims settlers may employ the so-called price tag policy, by which they exact a "price" from Palestinians in response to terror attacks or Israel Defense Force actions to evacuate unauthorized outposts, placing Palestinians from 83 villages in harm's way. The UN report was drafted in November and distributed to the organization's mailing list in response to a rise in such incidents in reaction to the Israeli government's decision to freeze construction in the settlements.
ccording to the report, if Israel takes significant action against the outposts, around 250,000 Palestinians in 83 West Bank communities will be "highly or moderately vulnerable" to settler violence.
zie Haaretz
anzi
Een reactie posten