Vervolgens stelt hij dat '"de" volkswil niet bestaat.' Dat klopt, maar dit is eigenlijk een irrelevante constatering, want als u de bevolking vraagt of men oorlog wil dan zal de overgrote meerderheid nee zeggen. Toch zijn er permanent oorlogen. Als u de Nederlanders vraagt of ze de pensioensgerechtigde leeftijd verhoogd willen zien naar 67 jaar dan zal de overgrote meerderheid verklaren dat ze dat niet wil. En toch gebeurt het, niet omdat het volk verdeeld is in minderheden, zoals professor Frissen verklaart, maar omdat een kleine minderheid in het neoliberalisme het voor het zeggen heeft, te weten de grote concerns en de institutionele beleggers. Op het reilen en zeilen van deze machtsinstituten heeft het parlement geen enkele, maar dan ook geen enkele, serieuze greep. De macht van het kapitaal onttrekt zich grotendeels aan de democratie. Die macht bepaalt het leven van miljarden werknemers en honderden miljoenen werklozen. De macht -- van wat de Amerikaanse Republikeinse Afgevaardigde Ron Paul terecht geen capitalism noemt maar corporatism -- is de afgelopen twintig jaar nagenoeg onbeperkt geworden nadat de westerse volksvertegenwoordigingen duidelijk was gemaakt dat ze niets anders konden dan voor deregulering en privatisering te stemmen, waardoor nu de overheid geen enkele greep meer heeft op het gespeculeer met geld en goederen, op investeringen etc. Deze feiten worden door Paul Frissen in een mist van woorden verhuld.
Als nu twee veronderstellingen waarop een conclusie is gebaseerd onjuist zijn kan dan de conclusie juist zijn? 'De kern van de democratie is daarom representatie.' Nee, natuurlijk. Deze bewering is dan ook onzin en de professor uit Tilburg weet dat ook. Paul Frissen, kunt u mij uitleggen: als uw stelling zou kloppen, hoe is het dan mogelijk dat in de VS 1 procent van de rijksten meer dan 40 procent van alle rijkdommen van het land bezit, wanneer 'het volk uit minderheden [bestaat]' en 'De kern van de democratie daarom representatie [is]' ? Waar is die 99 procent gebleven in uw representatie model? Heeft die 99 procent democratisch bepaalt dat ze met de resterende 60 procent genoegen neemt, omdat die ene procent van hun allerrijkste landgenoten die 40 procent verdient? Nee, natuurlijk.
Meneer Frissen, en toch heeft u gelijk, maar op een geheel andere manier dan u denkt. Ik citeer u nog eens: 'De politieke elite kan geen afspiegeling zijn van het volk, omdat elk individu anders is en "de" volkswil niet bestaat schrijft hij. Want het volk bestaat uit minderheden. De kern van de democratie is daarom representatie.' Et voila. Dankzij het feit dat elke groep uit individuen bestaat met verschillende verlangens en angsten is het niet moeilijk om te voorkomen dat er zoiets zal ontstaan als '"de" volkswil' die een effectieve invloed heeft op de politiek. Dat had de elite snel door toen de massamaatschappij zich begon te manifesteren. Zo schreef de gezaghebbende grondlegger van de public relations-industrie, Edward Bernays, al in de jaren twintig van de vorige eeuw: The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country. Propaganda (1928) Niet alleen in de VS was Bernays invloedrijk, maar ook in nazi-Duitsland, waar zijn werk op de boekenplank stond in Goebbels' werkkamer. Bernays onderwees de macht dat men zich moest concentreren op ‘regimenting the public mind every bit as much as an army regiments the bodies of its soldiers.’ Zo gezegd, zo gedaan, zoals elke academicus die bestuurskunde doceert weet.
In 1933, het jaar dat Hitler democratisch aan de macht kwam, dankzij het geld van de rijke fabrikanten, schreef de vooraanstaande Amerikaanse hoogleraar Harold Lasswell in de Encyclopedia of the Social Sciences dat aangezien de 'masses are still captive to ignorance and superstition' de komst van de democratie 'compelled the development of a whole new technique of control, largely through propaganda.' Want, zo stelt Lasswell, propaganda is 'the one means of mass mobilisation which is cheaper than violence, bribery or other possible control techniques.' Vandaar dat geen enkel zogenaamd 'democratisch' systeem kan functioneren zonder het dagelijkse werk van gedisciplineerde opiniemakers, public-relations managers, politiek angehauchte academici, commerciele journalisten, en andere specialisten in het fabriceren van opinies. Zij moeten voorkomen dat dissidente meningen gevaarlijk kunnen worden voor het heersende systeem. Een van de mensen die dit duidelijk maakte was de grote Schotse Verlichtings-filosoof David Hume. Het belang van de ideologische versie van de werkelijkheid werd in de achttiende eeuw door hem benadrukt toen hij schreef over 'the easiness with which the many are governed by the few' en 'the implicit submission with which the men resign their own sentiments and passions to those of their rulers.' Hume concludeerde: "When we enquire by what means this wonder is brought about we shall find, that as Force is always on the side of the governed, the governors have nothing to support them but opinion. It is therefore, on opinion only that government is founded; and this maxim extends to the most despotic and most military governments, as well as to the most free and most popular.'
Dit inzicht is mede gebaseerd op een oude wijsheid zoals Edward Gibbon die beschreef in zijn The Decline and Fall of the Roman Empire waarin hij opmerkte: 'Augustus was sensible that mankind is governed by names; nor was he deceived in his expectation, that the Senate and people would submit to slavery, provided they were respectfully assured that they still enjoyed their ancient freedom.'
Het probleem nu professor Frissen is dat de Nederlandse academici in tegenstelling tot die in de angelsaksische wereld de klassieken niet meer lezen, waardoor bij hen de misvatting is ontstaan dat ze bezig zijn het wiel uit te vinden. En dan krijg je dit soort uitspraken: 'De kern van de democratie is daarom representatie.'
9 opmerkingen:
Geweldig Stan, zou de reactie wel willen weten van de prof.
anzi
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, dat ben ik ook niet per se, maar Frissen heeft wel degelijk verstandige dingen te zeggen:
Dat politiek een grote hallucinatie is, roep ik met de nodige ironie al sinds jaren, maar op dit moment is het extreem. De gedachte dat twintig tot dertig gemiddeld genomen verstandige mannen en vrouwen in Den Haag een dik boekwerk schrijven over 2007 met drie cijfers achter het komma, vanuit het idee dat Nederland een betekenisvolle eenheid in een groter geheel is, vind ik een bizarre bevestiging van die ironie. Ik kan dat, hoe begrijpelijk het ook is, niet echt serieus meer nemen. Het gevolg is dan ook dat de maatregelen die worden getroffen de crisis en het legitimiteitsprobleem eerder groter zullen maken. Dat zou op zich niet zo erg zijn als het systeem niet ook zo veel schade zou aanrichten en het laatste is wel het geval. Zij zullen bijvoorbeeld allerlei vormen van maatschappelijke variëteit aantasten. Dat zal de breuk tussen de ongelofelijk veelvormige, gefragmenteerde en gevarieerde samenleving en het tamelijk rigide, eenvormige en eenvoudige, vanuit een centrum gedachte politieke systeem alleen maar verder verdiepen.
Waarbij ik niet vind dat politiek en samenleving een een-op-een afspiegeling van elkaar moeten zijn. De representatie zoals die georganiseerd is moet wel als een zinvolle representatie worden ervaren. Op het moment dat dat niet zo is krijg je allerlei vormen van crisis, legitimiteitsgebrek en ritualisering. Dat is volop gaande. Door ontwikkelingen op cultureel, sociaal en economisch vlak zijn de mogelijkheden een zinvolle representatie vorm te geven en te organiseren en ons ook gerepresenteerd te voelen zo veelvoudig geworden dat de politieke representatie niet meer een overkoepelende, richtinggevende en op een centraal punt toegespitste representatie is.
Wat in politieke zin van belang is, is dat de representanten niet een positie innemen aan de bovenkant van de samenleving als een soort top van een piramide maar aan de onderkant als een infrastructuur of een grammatica voor besluitvorming en overleg. Dat betekent dat politici dienaren van de publieke zaak moeten worden die ervoor zorgen dat in de manier waarop wij ons in het publieke domein met elkaar verhouden een aantal democratische principes gerealiseerd worden. Ze moeten ophouden met klagen over de publieke ruimte, ze moeten ophouden zichzelf als grootste programmeurs van die ruimte te verklaren. Ze moeten ophouden te denken dat het feit dat zij gekozen zijn hun opvattingen interessanter maakt. Wij hebben de politiek en de partijen niet meer nodig om ons in termen van opvattingen, programma's en ideologieën gerepresenteerd te weten.
Bron.
Ben het niet eens met het kunstmatige onderscheid tussen kapitalisme en corporatisme van Ron Paul en inmiddels velen met hem. Ik vind dit duikgedrag en het ontlopen van verantwoordelijkheid. Ook voor het concept kapitalisme dat gewoon niet blijkt te werken hoe je het ook went of keert.
Succes, Ben
ben,
dat is zo, maar dat laat onverlet dat er geen sprake meer is van kapitalisme in de klassieke betekenis van het woord. het systeem is totalitair geworden, vandaar dat het woord corporatism veel beter is.
stan
Corporatisme drukt de verstrengeling tussen enorme conglomeraten die allang geen bedrijven meer genoemd kunnen worden enerzijds en de politieke kaste anderzijds het best uit. Wim Kok en Elco Brinkman belichamen bij uitstek die verstrengeling.
Wonderlijk genoeg is kapitalisme in deze omstandigheden een bijna versluierende uitdrukking, omdat het nog de connotatie van ondernemerschap met zich meedraagt. Maar hier wordt niets ondernomen, hier wordt genomen - en na "ons" (de Kokken en Brinkmannen) de zondvloed - letterlijk waarschijnlijk gezien de wegsmeltende ijskappen.
Ik denk dat we het wel eens zijn. Maar met het goede oude kapitalisme was er ook van alles mis. De socialistische beweging is niet voor niets ontstaan.
Succes, Ben
ook daar ben ik het mee eens. het gekke is dat het kapitalisme van de late negentiende eeuw veel overeenkomsten heeft met nu. kartelvorming was aan de orde van de dag, corruptie ook, de onbeschaamde zelfverrijking. en de algehele corporatism.
stan
Nou, een verschil met ruim een eeuw geleden is dat er toen liberalen waren die vonden dat bepaalde diensten alleen door de gemeenschap (vertegenwoordigd door de overheid) verricht konden worden: energie, openbaar vervoer enzovoort. De Staatsspoorwegen zijn door de liberaal Quack opgericht met de bedoeling genationaliseerd te worden (de naam zegt het al). Hij schreef ook het nog steeds onverbeterde naslagwerk De socialisten. En kijk, dat soort liberalen is wel heel erg schaars geworden (Ankersmit? hmmmm...)
Het malle is: de liberalen nationaliseerden toen, de sociaal-democraten hebben geprivatiseerd (in coalitie met zogenaamde liberalen). Rechts lullen, rechts zakkenvullen, om een populair gezegde op de juiste manier weer te geven.
http://zaplog.nl/zaplog/article/ravi_batra_de_nieuwe_gouden_eeuw: lezen dat boek. Binnen een paar jaar zijn we van het totalitair kapitalsme af.
Succes, Ben
Een reactie posten