DONDERDAG 30 DECEMBER 2010
'Niet-joods sperma ongeschikt voor Joodse vrouwen'
Rabbijn Dov Lior uit de nederzetting Kiryat Arba, een van de oudste autoriteiten op het gebied van de halacha in het orthodoxe jodendom, heeft bepaald dat Joodse vrouwen geen zaad mogen ontvangen van niet-joodse mannen. Rabbijn Lior stelde dat het kind dat daaruit geboren wordt dan verkeerde genetische trekken zou vertonen. 'Het Sefer Hachinuch [boek betreffende de opvoeding] zegt dat de trekken van de vader overgaan op de zoon, en als de vader niet Joods is, wat kan hij dan voor trekken hebben? Wreedheid, barbarisme! Dat zijn niet de trekken die het Huis van Israel kenmerken,” aldus Lior. (zie hier het Hebreeuwse origineel)
Liors opmerking doet mijn haren overeind gaan staan, omdat het doet denken aan de ergste nazistische en Ziuidafrikaanse rassenverordeningen van niet zo heel erg voorbije tijden. Zij kwam nadat 27 vrouwen van prominente rabbijnen een brief hadden doen uitgaan om Joodse meisjes en vrouwen ervan te weerhouden om te gaan met Arabische mannen, noch te werken op plaatsen waar zij werken of vrijwilligerswerk samen met hen te doen. De brief was, weinig verrassends hier, mede-ondertekend door de vrouw van Lior, alsmede door de schoondochter van ex-opperrabbijn Ovadia Yosef en diverse vrouwen van rabbijnen uit nederzettingen als Beit El, Elon Moreh en dergelijke. De brief van de rabbijnenvrouwen kwam op zijn beurt, nadat een vijftigtal rabbijnen in een eerdere brief hadden opgeroepen geen onroerend goed aan Arabieren te verhuren of verkopen.
De brief van de rebbetsins (vrouwen van rabbijnen) was een initiatief van de een jaar geleden opgerichte extreem rechtse Lehava-organisatie die tegen gemengde huwelijken van Joden en Arabieren optreedt. Volgens Ynet liggen de wortels van Lehava in de organisatie van Yad LeAchayot van wijlen rabbijn Meir Kahane van de racistische Kach-beweging.
Het is zeker niet de enige uiting van racisme in Israel (denk ook aan recente plannen van de regering om Afrikaanse vluchtelingen in een afgezonderd kamp te plaatsen), noch de laatste. Op de site Mondoweiss wordt Max Blumenthal aangehaald die meldt dat een groep oudere Palestijnse vrouwen, die op uitnodiging van de groep 'Ouders van slachtoffers' naar de gedenkplaats Yad vaShem was gekomen om door dit Holocaust-monument te worden rondgeleid, op straat voor Yad vaShem door een groep tieners werd uitgescholden. De jongens riepen 'sharmouta' naar hen, een in het Hebreeuws ingeburgerd Arabisch woord dat 'hoer' betekent, tot grote ontzetting van de vrouwen die dit soort woorden in eigen kring waarschijnlijk zelfs nooit horen uitspreken waar zij bij zijn.
De oudere Palestijnse vrouwen op bezoek in Yad waShem.
In hetzelfde stuk op Mondoweiss wordt ook de Jerusalem Post aangehaald, die nog meer incidenten noemt:
Liors opmerking doet mijn haren overeind gaan staan, omdat het doet denken aan de ergste nazistische en Ziuidafrikaanse rassenverordeningen van niet zo heel erg voorbije tijden. Zij kwam nadat 27 vrouwen van prominente rabbijnen een brief hadden doen uitgaan om Joodse meisjes en vrouwen ervan te weerhouden om te gaan met Arabische mannen, noch te werken op plaatsen waar zij werken of vrijwilligerswerk samen met hen te doen. De brief was, weinig verrassends hier, mede-ondertekend door de vrouw van Lior, alsmede door de schoondochter van ex-opperrabbijn Ovadia Yosef en diverse vrouwen van rabbijnen uit nederzettingen als Beit El, Elon Moreh en dergelijke. De brief van de rabbijnenvrouwen kwam op zijn beurt, nadat een vijftigtal rabbijnen in een eerdere brief hadden opgeroepen geen onroerend goed aan Arabieren te verhuren of verkopen.
De brief van de rebbetsins (vrouwen van rabbijnen) was een initiatief van de een jaar geleden opgerichte extreem rechtse Lehava-organisatie die tegen gemengde huwelijken van Joden en Arabieren optreedt. Volgens Ynet liggen de wortels van Lehava in de organisatie van Yad LeAchayot van wijlen rabbijn Meir Kahane van de racistische Kach-beweging.
Het is zeker niet de enige uiting van racisme in Israel (denk ook aan recente plannen van de regering om Afrikaanse vluchtelingen in een afgezonderd kamp te plaatsen), noch de laatste. Op de site Mondoweiss wordt Max Blumenthal aangehaald die meldt dat een groep oudere Palestijnse vrouwen, die op uitnodiging van de groep 'Ouders van slachtoffers' naar de gedenkplaats Yad vaShem was gekomen om door dit Holocaust-monument te worden rondgeleid, op straat voor Yad vaShem door een groep tieners werd uitgescholden. De jongens riepen 'sharmouta' naar hen, een in het Hebreeuws ingeburgerd Arabisch woord dat 'hoer' betekent, tot grote ontzetting van de vrouwen die dit soort woorden in eigen kring waarschijnlijk zelfs nooit horen uitspreken waar zij bij zijn.
De oudere Palestijnse vrouwen op bezoek in Yad waShem.
In hetzelfde stuk op Mondoweiss wordt ook de Jerusalem Post aangehaald, die nog meer incidenten noemt:
On Saturday, three teenage girls born to African migrant parents were attacked and severely beaten by a mob of teenagers while walking to their homes in the Hatikva neighborhood.Netanyahu heeft stelling genomen tegen de brief van de rabbijnen, Ehud Barak sprak zich - in de woorden van een Nederlandse correspondent van een christelijk blad - 'krachtig' uit zowel tegen de brief van de rabbijnen als die van hun vrouwen. Dat is natuurlijk mooi. Intussen peilde Haaretz de opinie en het bleek dat 44% van de Israeli's het met de rabbijnen en hun verhuur/verkoopverbod eens was. Het lijkt toch of de situatie langzamerhand wat meer vereist dan 'krachtige veroordelingen'.
That same night, someone tried to torch an apartment in Ashdod housing seven Sudanese citizens. The assailants set a blazing tire outside the front door of the apartment, and five of the seven residents were lightly hurt by smoke inhalation before they managed to break the burglar bars and flee through a window.
2 opmerkingen:
Every sperm is sacred?
Een reactie posten