Men zou verwachten dat iemand die op het Montessori Lyceum Amsterdam filosofieles geeft in staat is om zichzelf de vraag te stellen waarom hij niet kon 'functioneren zónder die roes'. Per slot van rekening was het stoppen met zijn zogeheten 'wietverslaving' geen fysiek proces met alle afkickverschijnselen van dien, maar een psychische zaak. Anders gesteld: waarom ziet Stein 'als hij terugdenkt aan zijn eigen tijd' alleen 'een beeld voor zich van een kamer waar de luxaflex dicht zijn. ‘Ik had een soort onbestemde angst voor alles buiten die luxaflex. Ik nam de telefoon niet op. Ik kwam tot niets. Afwas die er maanden stond. Ongeopende post. Eigenlijk verkeerde ik in een totaal isolement.’
Dat kwam natuurlijk niet door de marihuana, maar door de beelden die de marihuana bij hem opriepen. Er zijn miljoenen wietgebruikers die geen paranoide levenshouding ontwikkelen. Integendeel zelfs. Waarom werd juist Yoram Stein overvallen door 'paniekaanvallen'? En waarom zorgde 'het stoppen voor een nieuw probleem: ''Ik kon niet meer schrijven. Er kwam zoveel naar boven. Ik was boos, agressief, labiel. Ik dacht: wat heb ik eigenlijk gedaan al die jaren? En hoe moet het verder met mij?''?'
Terechte vragen. Maar Yoram Stein deed wat elke slachtofferist altijd doet, hij ging niet zichzelf analyseren, hij stelde niet zichzelf de vraag waarom hij zo in de vernieling lag, nee, hij zocht de schuld van zijn eigen falen buiten zichzelf, als in een reflex.
Lees maar:
Ik voel me verraden. De gebruikers van nu zijn geen hippies die een onschuldig middel hebben ontdekt en filosoferen over een nieuwe samenleving. Het gaat om wannabe gangsta’s, die schijt hebben, onverschillig zijn, vluchten, omdat de maatschappij zoveel van hen vraagt...
Als je progressief bent, dan zeg je niet: ‘Wij komen op voor het recht om te blowen door jongeren.’ Dan zeg je: ‘Wij komen op voor het recht om een toekomst op te bouwen, het recht om betekenisvolle ervaringen op te doen.’ De ideologie rond cannabis moet veranderen. De intellectuele elite moet waarschuwen, ontmoedigen. Het lijkt er soms op dat in Nederland alles moet kunnen, behalve moraliseren.'
Als je de cijfers bekijkt, blijkt er in elke schoolklas wel een verslaafde te zitten. Maar nog steeds wordt het niet echt serieus genomen. Eigenlijk wordt er nog altijd gezegd: het is maar een jointje. Sommige mensen geloven nog steeds niet dat je er echt aan verslaafd kunt raken. Ik hoorde bovendien van Jaap de Vlieger, jarenlang drugsexpert bij de Rotterdamse politie, dat een aantal beleidsbepalende Nederlandse drugswetenschappers ook gebruikt.
Stein verbaast zich erover dat juist de PvdA de problemen met wiet en hasj niet aanpakt. ‘Als je íets kunt doen aan de tweedeling in de maatschappij, dan is dat het voeren van een ontmoedigingsbeleid.'
Sleutelwoorden zijn: 'verraden' en 'PvdA', of beter nog 'progressieven', die '[op]komen voor het recht om te blowen door jongeren.' In plaats van zijn eigen onvermogen onder ogen te zien zoekt de slachtofferist een schuldige voor zijn eigen falen. Zolang het geen sociale gevolgen heeft is dit geen probleem voor de samenleving. Het wordt evenwel gevaarlijk wanneer deze stoornis politieke consequenties krijgt als gevolg van toenemende angst en onzekerheid bij grote groepen mensen, zoals het geval was in het Europa van de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Het was de dolkstootlegende, het zogeheten verraad van de democratie dat Hitler aan de macht hielp, en het zijn dezelfde ressentimenten tegen de progressieven die nu door Wilders worden geexploiteerd. En daar speelt Yoram Stein op in wanneer hij stelt zich 'verraden' te voelen door de lui die 'progessief' zijn. Stein's waarschuwing kan het volk niet anders dan serieus nemen, het heeft immers te maken met allereerst een ervaringsdeskundige, een voormalige 'wietverslaafde' die door de hel van zijn verslaving is gegaan nadat hij door de progressieven verraden was. Ziehier het slachtoffer dat nu geheel gelouterd leraar is op de vrijzinnige Montessori Lyceum Amsterdam. En de massamedia spelen het spel mee en voeren Yoram Stein ten tonele niet als een nihilistische slachtofferist, der unheimlichste aller Gäste,' maar als een heus slachtoffer, iemand zoals al die anderen die zich slachtoffer voelen van deze of gene, dan wel van dit of dat. En zo wordt het nihilisme een politiek fenomeen dat alleen in bloed kan eindigen als het niet op tijd wordt gestopt.
8 opmerkingen:
Er zijn 2 Nederlandse militairen gedood in Uruzgan, naar zeggen door een bermbom. De NRC schrijft iets heel raars:
"De slachtoffers namen deel aan operatie Khorak Mahy, die bedoeld was om contact te leggen met de plaatselijke bevolking."
Sinds wanneer is contacten leggen een "operatie"? De Volkskrant noemt het zelfs een "militaire operatie". Sinds wanneer leg je contact met de bevolking met een konvooi gepantserde Viking-rupsvoertuigen?
http://www.nrc.nl/binnenland/article2526806.ece
Blik op Nieuws:
"Zij maakten deel uit van een eenheid die momenteel bezig is met een operatie in het westelijke Deh Reshangebied, ten noordwesten van Tarin Kowt. De operatie is bedoeld om de zichtbare aanwezigheid in het gebied te vergroten en actief te speuren naar verborgen componenten voor geïmproviseerde explosieven (IED’s) en wapens. Het betreft een middelgrote operatie waaraan naast de mariniers ook Afghaanse eenheden van politie en leger en coalitiepartners deelnemen. De operatie, die nog steeds gaande is, heeft er toe geleid dat momenteel de eerste stappen voor ontwikkeling kunnen worden gezet. Er is bijvoorbeeld met de lokale bevolking gesproken over oplossing van de waterproblematiek."
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/112260/Twee_mariniers_omgekomen_door_bermbom_in_Uruzgan.html
Heel ander verhaal.
Weer twee dooien. Maar de promo moet door:
Afghanen vrezen vertrek Nederlandse militairen
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3025953.ece
En de Peter ter Velde promo:
Uruzgani’s vragen Nederland te blijven
http://weblogs.nos.nl/defensie/2010/03/25/uruzganis-vragen-nederland-te-blijven/
En natuurlijk: Van Middelkoop: Ik heb niets achtergehouden
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3034438.ece
De journalisten hebben het er maar druk mee, dat overschrijven!
Pure atheïsten lijden in stilte en voegen de daad bij de gedachte. Maar dan heb je ze zoals de meeste atheïsten die eigenlijk niet verder komen dan in geen god geloven. En daarmee begint de ellende alweer. Met het geloven als de bron van alle kwaad want zij zijn dan ook al niet meer te vertrouwen. Voor je het weet offeren zij alles op aan hun subjectieve gedachte. Pure atheïsten weten dat elk soort van geloof opium van het volk is. Joram's wiet van zijn volk is. Leve de nuance. En zijn geloof is dat dus ook. Kon die nou maar zien dat alle geloven aan dezelfde pijp lurken. En dat dat maar beter een echte pijp kan zijn. Want een tevreden roker is geen onrust stoker (of een racistische klootzak). Met mate en meerderjarig. Verslaaft aan niks.
Beste Stan,
Mooie analyse van het slachtofferschap. Ik vind het altijd mooi te bedenken dat er feitelijk alleen maar daders zijn. Slachtoffers zijn meestal kwalijke daders.
Succes, Ben
"Slachtoffers zijn meestal kwalijke daders." Ik heb het hier natuurlijk niet over de bijna onvoorstelbare dingen die mensen vaak aangedaan worden.
Succes, Ben
Your spicy life, Schaap?
anzi
Ik denk ook dat de Achmeds met een vergrootglas te zoeken zijn op zijn school als ik lees over overwegend tot 100% witte klassen. Kan het verkeerd hebben. Ik weet niet hoe de stand van zaken op dit moment is? Mocht het nog zo zijn dan zit Stein op de goede plek met de methodiek van Montessori, verder niets.
anzi
Yoram Stein heeft een discutabele opninie, en hij heeft baat bij aandacht vanwege zijn boek.
Chakib El Khiary heeft heel verstandige dingen te zeggen over cannabis en die daarom zit in de bak.
Ik zou zeggen : stel uw prioriteiten.
http://www.vkblog.nl/bericht/268514/Vrijheid_voor_Chakib!
http://www.encod.org/info/BRIEF-AAN-DE-KONING-VAN-MAROKKO.html
http://www.amazightv.eu/uitzending/1028_interview-met-chakib-al-khayari-over-cannabis-in-de-rif.html
http://petities.nl/petitie/vrijheid-voor-chakib
Verkeerde joint - (paniek)aanval in Afghanistan
anzi
Een reactie posten