dinsdag 30 december 2008

Het ANP

Het ANP meldt dit: 'Hamas won de Palestijnse verkiezingen begin 2006 en greep in juni vorig jaar de macht in de Gazastrook.'
Mijn vraag is simpel:
Beste collega's
hoe kan een partij die democratisch de verkiezingen heeft gewonnen de macht grijpen? Die heeft toch al volkomen legitiem de macht? Althans in alle andere democratische landen wel. Waarom niet in Palestina? Op welke criteria is jullie onderscheid gemaakt? collegiale groet
Stan van Houcke
Journalist
Amsterdam

1 opmerking:

Sonja zei

"Hamas heeft de wettige regeringsinstantie in Gaza uitgeschakeld en de macht overgenomen in deze kuststrook. Daarbij zijn door Hamas-strijders tientallen mensen gedood. Fatah ging daarop wel tekeer tegen instellingen van Hamas op de Westelijke Jordaanoever, maar het verlies was daar vooral materieel. Wel verdwenen mensen van Hamas in de gevangenis. De meesten zijn daarna weer vrijgelaten. Hamas daarentegen houdt nog veel mensen van Fatah in de Gazastrook vast. Ik spreek hiermee geen oordeel uit over het optreden van Hamas of Fatah, wij meldden alleen de feiten. Ik kan er niets aan doen als U het niet met deze feiten eens bent."
"Dan de kwestie van de joodse staat. Israël noemt zichzelf een joodse staat. De joodse gemeenschap heeft de macht in deze staat. Als ik Israël de joodse staat noem discrimineer ik de Palestijnse bevolking niet."
"Ik begin geen polemiek en voor mij is hiermee de discussie gesloten."


December 2007 Henderiekus Wiltjer (ANP)

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...