maandag 29 december 2008

De CIDI Propaganda 5


Ik ben niet helemaal alleen meer. Ik kreeg net deze reactie:

'Beste Stan,
'Ik wil met hart en ziel jouw brief ondertekenen.
Ik ben net aan het luisteren naar radio !. Daar is Jan Terlouw en iemand van het CIDI. Wat een praat die uitslaan. Ik vraag me af waar die man zijn verstand gebleven is.
H. groeten
Corrie van der Hart
Oostkapelle'

Ze schreef dit naar aanleiding van deze brief:
'Beste Ronny Naftaniel,
Wij kennen elkaar al meer dan een kwart eeuw. Jij en ik komen uit hetzelfde middenklasse milieu met dezelfde burgerlijke normen, waarden en gebruiken. Onze kinderen gingen naar dezelfde middelbare school in Amsterdam. Dit zijn slechts een paar overeenkomsten en toch verschillen wij hemelsbreed van elkaar over een punt, te weten het beleid van Israel, de 'Joodse staat'. Dat verschil komt niet door je joodse achtergrond, want ik ken talloze joods-Israeli's en joodse Nederlanders en joodse Amerikanen die fel tegen de terreur van de zionistische leiding van Israel protesteren. Ook het zionisme kan niet het verschil zijn, want hoewel je propaganda maakt voor deze ideologie, ben je zelf geen overtuigde zionist gezien het feit dat je hebt verklaard niet naar Israel te willen emigreren.
Waar berust het verschil tussen jou en mij op? Ik stel die vraag in het openbaar omdat ik van mening ben dat een democratie alleen goed kan functioneren als er een publieke dialoog over cruciale zaken bestaat. Laat ik mijn vragen als volgt toelichten: de mensenrechtenorganisatie Defence for Children International bericht het volgende:
'under attack: over 300 killed and 1,400 injured[RAMALLAH, 29 December 2008] – Latest media and NGO reports suggest that the death toll in Gaza since the attacks commenced on Saturday has risen to at least 310, and that the number of people injured could be as high as 1,400, of which 180 are in a critical condition. Present indications are that 30 children have been killed and 150 injured, many critically. DCI-Palestine fieldworkers are currently doing their best to investigate incidents involving child casualties, which are likely to rise as children represent 56 per cent of the population in Gaza.' Zie: http://www.dci-pal.org/english/display.cfm?DocId=911&CategoryId=1
De meerderheid van de anderhalf miljoen burgers in de Gazastrook bestaat uit jongeren. Vooral zij zijn de dupe van de Israelische terreur. Jouw organisatie, Ronny, laat met jouw goedkeuring weten dat de Israelische slachtpartij waarbij volgens DCI 'dertig kinderen gedood zijn' een 'gerechtvaardigd antwoord [is]'.
Inmiddels weten we dat al zes maanden geleden werd begonnen met de voorbereidingen van de huidige gewelddadige Israelische politiek, zoals een journalist van Haaretz heeft beschreven: 'Disinformation, secrecy and lies: How the Gaza offensive came aboutBy Barak Ravid, Haaretz CorrespondentLong-term preparation, careful gathering of information, secret discussions, operational deception and the misleading of the public - all these stood behind the Israel Defense Forces "Cast Lead" operation against Hamas targets in the Gaza Strip, which began Saturday morning.' Zie: http://www.haaretz.com/hasen/spages/1050426.html
De vraag is dus: 'een gerechtvaardigd antwoord' waarop? Maar afgezien daarvan, stel, Ronny, dat het Palestijns verzet bij een aanval op zionistische doelen in Israel 30 joodse kinderen vermoordt. Zou jij dan nog spreken van een 'gerechtvaardigd antwoord'? Nee. Daarom ook mijn vraag. Wat voor een verschil maak jij tussen een Joods kind en een niet-Joods kind, in dit geval een Palestijns kind?
Het grote verschil tussen jou en mij namelijk is dat ik het internationaal recht respecteer en daarom ook van mening ben dat vermoorden van ongewapende burgers, van vrouwen en kinderen, alles behalve 'gerechtvaardigd' is. Het is volgens het internationaal recht een oorlogsmisdaad, en als zodanig benoem ik deze terreur ook, een oorlogsmisdaad. De vraag is daarom: waarom vind jij deze oorlogsmisdaden 'gerechtvaardigd'? Wat is er met jou als Nederlandse staatsburger gebeurd Ronny? Wat is er fout gegaan met je dat je blind bent voor de oorlogsmisdaden van Israel. Je verdient je geld met propaganda maken voor 'de Joodse staat', maar dat kan toch geen argument zijn om terreur te rechtvaardigen? Wat is het dan, Ronny? Laat het ons weten. Ik verwacht een antwoord van je,
vriendelijke groet,
Stan van Houcke
Journalist
Amsterdam
Als u deze open brief mede wilt ondertekenen laat u mij dat dan weten via een reactie.
Inmiddels hebben drie vrouwen de brief ondertekend. Waarom zouden mannen zo traag zijn?

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh je mag mij er ook bij zetten hoor Stan.
En w.b. Naftaniël, ik weet dat het een hoop retorische vragen zijn, maar als ie geen antwoord geeft: hij gelooft nou eenmaal dat Joden meer recht hebben op leven en waardigheid dan Arabieren.
Zo eenvoudig is het eigenlijk.
Groeten,
herman_m (=meester)
rotterdam

Anoniem zei

Sorry voor mijn late reactie Stan!

Zet mij er ook bij. Groeten,

Abdul Haq Compier, Almere

Sonja zei

Ik heb in de loop der tijd 3 emails naar het CIDI geschreven met reeksen vragen. En heel beleefd hoor. Die zijn alledrie niet beantwoord. Dus dat valt wel mee met die 'informatievoorziening'. Ik neem dus maar aan dat mijn vragen te moeilijk waren. Of misschien te oncomfortabel.

Anoniem zei

jan huijben, rotterdam.

ik ben ook benieuwd naar de antwoorden.

groet jan.

Anoniem zei

Je mag mijn naam er ook bij zetten, ik lees je brief net. In je interviews met Ilan Pappé en Hajo Meyer staan eigenlijk de antwoorden op je vragen.
In de Groene Amsterdammer van 14 mei 1997 schrijft Rene Zwaap, de historica Nanda van der Zee citerend dat het vooral de Nederlandse elite, o.a. koningin Wilhelmina, te verwijten is dat er in de Tweede Wereldoorlog in Nederland verhoudingsgewijs zo veel Joden zijn afgevoerd en vermoord. In een voordracht in Tokio, 18 maart 2007 zegt Pappé dat de wereldleiders vanaf het begin wisten dat de zionisten Palestina etnisch zuiverden.
Je vraagt al voortdurend waarom er door o.a. politici en de media onderscheid gemaakt wordt tussen Joden en niet-Joden. De Nederlandse elite liet in WO II de Joden in de steek, en na de oorlog weer door ze niet te behoeden voor het plegen van oorlogsmisdaden.
Eens zal koning Willem-Alexander of koningin Amalia de Palestijnen én de Joden excuses moeten aanbieden voor dat Nederland hen steeds maar weer in de steek lieten.

Vriendelijke groet,
Bert Erends

Anoniem zei

Beste Stan,
Je bent echt niet alleen !
Er zijn er velen die zoals jij denken en inzien waar het allemaal scheef zit, zo ook ik.
Gelukkig kan jij het ook zo goed verwoorden.
Daar ben ik je dankbaar voor. (het moet eens gezegd )
Dus ik onderschrijf jouw brief van harte !
En om dat nog eens te bekrachtigen ga ik morgen ook meedoen aan de stille mars in Den Haag. Met rode rozen.
Ga zo door, Stan !
Hartegroet,
Ellen.

Anoniem zei

Ik steun je van harte Stan. Er zijn geen woorden voor het kwaad wat Israhel aanricht. Ik ben er boos en verdrietig over en vind het onbegrijpelijk hoe het in de media af wordt gedaan. Ik schaam me voor de onwetenden. Bedenk wel dat we allemaal Palestijnen zijn. Wat vandaag daar gebeurt, kan morgen hier plaats vinden. Het rabiate Israhel kent geen enkele scrupule. Anne Marie

Anoniem zei

Beste Stan,

Hier nog iemand die je brief graag wil ondertekenen.
En ook eens zijn dankbaarheid wil uiten voor je goede werk en de manier waarop je woorden geeft aan mijn verontwaardiging.
Als het aan onze ministers ligt mogen er nog heel veel mensen sterven in Gaza en verstoken blijven van voedsel en medicijnen, laat staan een leven in vrijheid.
Laten we daarom zorgen dat we er morgen met heel veel mensen zijn in Den Haag, om duidelijk signaal te geven dat één land niet langer de wereldvrede zo in de weg kan blijven staan.
En zoveel leed en onrecht kan blijven veroorzaken onder burgers.
Tijd voor een menswaardig bestaan voor iedereen en een einde aan de dubbele moraal van de westerse regeringen!
Ik onderschrijf je brief volledig!

Hartelijke groeten,
Gerben

Anoniem zei

Geachte heer Van Houcke,

Graag onderteken ik uw brief eveneens.
Ik werk bij Uitgeverij Atlas en heb op het ogenblik de drukproef van uw nieuwe boek in handen, ter correctie. Ik heb veel waardering voor de manier waarop u een en ander uiteenzet.

Met vriendelijke groet,

Saar van der Moer
Hilversum

Unknown zei

Beste Stan,

Met alle lof voor je tomeloze energie tegen het onrecht.
Zet mij er ook bij.
Hartelijke groet,
Medi