dinsdag 24 november 2009

Het Neoliberale Geloof 485

“Ik doe Gods werk”.

woensdag 18 november 2009 17:00 door Aad Verbaast

Lloyd Blankfein (CEO van Goldman Sachs) meldde dit vorige week in een interview in The Sunday Times. Een bijzondere openbaring van deze opperste baas van het bankwezen aan alle gelovigen en ongelovigen. De machtigste baas van de machtigste bank ter wereld met zijn tentakels in alle hoeken en gaten van de wereldeconomieën. Ik kon mijn oren niet geloven, en dat terwijl ik al van mijn geloof was gevallen. Het zette me weer aan het denken.

Goldman Sachs.

In een spraakmakend artikel in Rolling Stone schrijft Matt Taibbi over Goldman Sachs:

"Het eerste dat u van Goldman Sachs moet weten, is dat ze overal zitten. De machtigste zakenbank ter wereld is een grote vampier die als een inktvis zijn tentakels over het hele gezicht van de mensheid heeft geslagen en meedogenloos het bloed opzuigt daar waar het naar geld ruikt."

In dat artikel wordt betoogd dat Goldman Sachs een essentiële rol heeft gespeeld de markten zodanig te manipuleren (bubbels) dat er een crisis ontstond om er vervolgens zelf steenrijk van te worden. Sinds 1920 en tot nu aan toe, inclusief de laatste crisis, waar we nog midden in zitten.

"De formule is relatief simpel: Goldman Sachs positioneert zichzelf in het midden van een speculatieve zeepbel, en verkoopt aandelen waarvan ze weten dat die waardeloos zijn. Zo verzamelen ze enorme sommen geld uit de lagere echelons van de maatschappij met de hulp van een zwakke en corrupte staat. Als de bel uiteindelijk knapt en miljoenen burgers met de ellende zitten, begint het hele proces weer van voren af aan."

Saillant ‘detail’: de bank is ook nog eens de kraamkamer van vele hoge posities in het Witte huis. Voorbeeld: De financiële machtigste man van Amerika , Henry Paulson komt rechtstreeks van Goldman Sachs (Blankfein’s voorganger). Toen hij daar wegging nam hij overigens nog even 200 miljoen dollar mee. Dat kon niet anders was zijn excuus.

Over zijn betwistte rol tijdens de crisis en de aanloop er van, verwijs ik gemakshalve naar de vele artikelen op internet.

“Ik doe Gods werk”. De vervulling.

De eerste gedachte die bij me opkwam toe ik het las: misschien heeft hij nog wel gelijk ook!

Het oude testament lezend (“Gods woord”) kan ik me niet ontrekken aan de gedachte dat ook hier meedogenloos werd opgetreden uit eigen belang.

Als naar Goldman Sachs wordt verwezen als "The Greatest American Bubble Machine”, dan ken ik nog wel een zeepbellen generator. “Megalomane Egomaniakalen” onder elkaar?

De tweede gedachte die mij bij me opkwam: maar wat als God niet bestaat? Hoe kan je dan zijn werk doen? Hij is niet de enige die beweert een Goddelijke missie te hebben. Velen gingen hem voor.

“Ik doe Gods werk”. De penitentie.

Al mijmerend werd ik weer ingehaald door het actuele nieuws. Blankfein is blijkbaar te biecht gegaan bij zijn Goddelijke werkgever. Ik lees ineens een bericht in de NRC van 18 november waar ik lees:

Hij verontschuldigde zich voor het deelnemen van Goldman Sachs aan „activiteiten die duidelijk fout waren en we hebben reden om spijt daarover te hebben”.

Wereldnieuws! Tot inkeer gekomen?

“Ik doe Gods werk”. De werkelijkheid.

Vol trots meldt Goldman Sachs dat de winsten weer ongekend hoog zijn inmiddels. Reden voor Goldman Sachs om rond de kerst de grootste bonussen uit te gaan delen sinds het bedrijf 140 jaar geleden werd opgericht. Maar hoe kan dat nou? Riep Obama niet dat dat maar eens afgelopen moest zijn? Hij roept wel meer, maar heeft hij iets te vertellen?

De Vice-Voorzitter van Goldman Sachs International Lord (jaja, daar heb je Hem weer) Griffiths hield recent een speech in London over “moraal en markten” (ik kom niet meer bij..).

Zijn onthutsende boodschap:

tolerate the inequality as a way to achieve greater prosperity for all”

“Daar zult u het mee moeten doen” zou de rijdende rechter zeggen. Je moet maar durven. Hij durfde.

“Ik doe Gods werk”: de toekomst.

Velen voorspellen dat de echte naklap nog moet komen van de huidige crisis.

Het zou zo maar kunnen. Ik hou er rekening mee.

Bij crises zijn het de gelovigen die veelal verwijzen dat het de wil van God is.

In de directiekamer van Goldman Sachs vinden ze dat ook.

Gods-Allemachtig! Wat een bende!!

http://www.vkblog.nl/bericht/287318/%93Ik_doe_Gods_werk%94.

1 opmerking:

Anoniem zei

Waarschijnlijk heet zijn God lucifer.

VII

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...