vrijdag 27 november 2009

Klimaatverandering 152



Er is recentelijk weer ophef ontstaan over de juistheid van de voorspellingen over de klimaatverandering. Ik kan daar niets zinnigs over zeggen, aangezien niet duidelijk wordt wat nu precies onjuist is aan de voorspelling van de overgrote meerderheid van de wetenschappers in de hele wereld. Ik wil het daar ook niet over hebben. Wat mij veel meer interesseert is de geweldige inbreuk die de mensheid sinds het begin van de industriele revolutie heeft gemaakt op de flora en fauna, iets dat niet ontkend kan worden door wie dan ook met een geheime politieke agenda. De veel geprezen en gelauwerde Amerikaanse entomoloog E.O. Wilson schrijft in het werkelijk prachtig boekje The Creation. An Appeal to Save Life on Earth het volgende:

'Living nature is nothing more than the commonality of organisms in the wild state and the physical and chemical equilibrium their species generate through interaction with one another. But it is also nothing less than that commonality and equilibrium. The power of living Nature lies in sustainability through complexity. Destabilize it by degrading it to a simpler state, as we seem bent on doing, and the result could be catastrophic. The organisms most affected are likely to be the largest and most complex, including human beings.'


Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...