donderdag 28 juni 2012

Twan Huys en Ken Carson


Ken Carson, de blonde Twan Huijs.

Een lezer wees mij op het significante feit dat Twan Huys net als Ken Carson, de mannelijke barbiepop, in de eerste helft van de jaren zestig is geboren en dat de dames uit deze generatie nu de lezerskring vormen van Opzij, het tijdschrift voor middenklassevrouwen op leeftijd. En let op, nu komt het, Twan Huys is in juni 2008 door tijdschrift Opzij verkozen tot 'meest aantrekkelijke man van Nederland'. Ik bedoel maar, uit wetenschappelijk onderzoek blijkt keer op keer dat de smaak in de kinderjaren wordt gevormd. Het is geenszins ver gezocht te stellen dat Huys als middelmatige journalist gekozen is voor de beeldbuis juist omdat hij het hoofd van Ken Carson heeft, en dat hij daarom presentator is van het televisieprogramma Nieuwsuur. http://en.wikipedia.org/wiki/Barbie 
Dat heeft hem nog ijdeler gemaakt dan hij al was toen hij vers van een katholieke school voor de journalistiek vanuit het roomse Limburg nog met een zacht 'g' bruisend van ambitie in Amsterdam arriveerde. Die ijdelheid, het gebrek aan enige zelfreflectie, blijkt ook uit de wijze waarop zijn televisieprogramma NOVA College Tour wordt aangeprezen. Zo heet het 'spraakmakend' te zijn en lees ik op Wikipedia: "In dit programma interviewt hij samen met studenten 'de groten der aarde'." En wie zijn die 'groten der aarde'? Wel, ik doe een greep:

Inderdaad ijdelheid, het is allemaal ijdelheid in de polder.

4 opmerkingen:

Sonja zei

Oggut ja, Opzij. Daarbij maak ik altijd de associatie met Lynndie England: vrouwen aan de macht. Maar welke macht. Die van Thatcher en Albright, en die van Condoleezza en Ayaan en Nina Brink. Opkomen voor rechten voor vrouwen, prima. Opkomen voor dezelfde rechten voor mannen en vrouwen, ook prima. Maar liever niet het "recht om te beledigen", het recht om te martelen, het recht om te onderdrukken en bloedige oorlogen te voeren. A.U.B.!

Sonja zei

Het alternatief voor Barbie is natuurlijk niet Evil Barbie!

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met Sonja eens.

Corrie

stan zei

maar twan huys is niet evil, hij is gedachteloos en opportunistisch. hij is zoals miljarden mensen zijn. ze passen zich aan elke macht gedachteloos aan.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...