Gidi Markuszower: Mossad of 'Foute' Nederlanders?
Het is een saillant feit dat dat de directeur van het NIOD Marjan Schwegman en de PVV-aanhanger Gidi Markuszower elkaar vinden zodra het handelt over het in hun ogen "unieke karakter van... de Holocaust' die op geen enkele manier van hen mag worden vergeleken met enig ander leed in de geschiedenis der mensheid. Saillant vanwege de kritiek van beiden op de Nationale Dodenherdenking op de Dam dat ‘een veel algemener karakter heeft’ dan het duo wenselijk acht. Van de jaarlijkse herdenking op 4 mei vindt Schwegman ‘persoonlijk niet zo heel veel uit gaan,’ omdat door het herdenken van alle slachtoffers van al het oorlogsgeweld en staatsterreur ‘verschillende historische ervaringen worden gereduceerd tot hetzelfde.' En daarvan zijn beide critici niet 'gecharmeerd', aangezien -- in de woorden van Schwegman-- 'Het essentieel [is] om het unieke karakter van de Holocaust te onderstrepen.' http://dashboard.i-pers.nl/artikelen/perspectief/mag-het-weer-gewoon-over-de-oorlog-gaan/ Op zijn beurt benadrukte Markuszower onlangs dat zijn organisatie Federatief Joods Nederland ‘door het foute Nationaal Comité, door foute columnisten als Ewoud Sanders en door het foute Vorden’ is uitgegroeid tot een club van tweeduizend man en daarmee groter is dan het CIDI. ‘Er is een grens, en die is bereikt. Slachtoffers en daders moeten we niet samen herdenken.’ Volgens Markuszower zijn excuses niet genoeg. ‘Het Auschwitz Comité had u van tevoren gewaarschuwd. U bent out of touch met de doelgroepen die u bedient en u bent niet geschikt om deze herdenking te leiden.’ http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/nieuws/18889/nationaal-comite-4-en-5-mei-is-fout.html
Maar wie is nu de man die Nederlandse burgers als 'fout' kwalificeert terwijl zijn eigen loyaliteit allereerst bij Israel ligt? De NRC meldde twee jaar geleden het volgende over hem:
‘PVV-kandidaat Gidi
Markuszower heeft zich vorige maand teruggetrokken van de kieslijst voor de
verkiezingen nadat demissionair minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken,
CDA) een brief met belastende informatie over hem naar partijleider Geert
Wilders had gestuurd. De informatie was afkomstig van de inlichtingendienst
AIVD… Ook Markuszower zelf erkent in een vraaggesprek met NRC Handelsblad dat de AIVD-brief de
reden was dat hij is vertrokken. In de brief werd Markuszower (32) als „risico
voor de integriteit” van Nederland bestempeld. Hij zou betrokken zijn geweest
bij een organisatie die „informatie” heeft overgedragen aan „een buitenlandse
mogendheid”. Ook had hij volgens de brief contact met medewerkers van een
buitenlandse inlichtingendienst. De brief geeft geen details, maar bronnen
vermoeden dat het om Israël en de Mossad gaat. Na de presentatie van de
kandidatenlijst kwam Markuszower, die op de vijfde plaats stond, vorige maand
negatief in het nieuws. Zo werd een privémail van de Amsterdamse ondernemer
gepubliceerd waarin hij stelde dat Joden die publiekelijk kritiek hebben op het
Israëlische optreden tijdens de Gaza-oorlog, uit de Joodse gemeenschap
verbannen zouden moeten worden. In dezelfde week werd bekend dat hij twee jaar
geleden was opgepakt wegens het dragen van een vuurwapen.’
‘In het oude Polen (waar mijn roots liggen) ‘wisten we wel raad met dit soort verachtelijke joodjes. Die werden gewoon de
shul (synagoge, red.) uitgeplukt en uit het shtetl (dorp, red.) geschopt; in
het beste geval. In het ergste geval werden deze in de koude bossen van
Oost-Europa achtergelaten en nooit meer teruggevonden.’
Deze gedachten worden uiteindelijk ingegeven door het gecultiveerde slachtofferschap dat er ondermeer toe heeft geleid dat 'na de Tweede Wereldoorlog het jodendom in de christelijke wereld vrijwel heilig [is] verklaard en geen volk dat in die processie zo hard vooroploopt als de Nederlanders,' aldus Jan Blokker. Het vanwege politieke redenen uitroepen van 'de Holcoaust' tot een 'unieke' gebeurtenis heeft ertoe geleid dat ook de slachtoffers en hun nakomelingen zijn uitgeroepen tot 'unieke' individuen, die datgene mogen zeggen en doen wat anderen niet mogen. Het probleem nu van deze visie van ondermeer Schwegman en Markuszower is dat dit slachtofferisme onverzadigbaar is. Twintig jaar geleden al waarschuwde
de juriste Heikelien Verrijn Stuart voor het feit dat het cultiveren van het
slachtofferschap uiteindelijk in een modern extremisme zou eindigen. Ze schreef
dat: 'slachtofferisten via erkenning
of genoegdoening uit [zijn] op macht. Een macht die zij menen te hebben
verdiend door een onschuld, die is geconstrueerd door hun slachtofferschap.' Ze bestreed vooral 'het excuus dat het slachtofferschap bood om
zich niet verantwoordelijk te hoeven voelen.' Een paar jaar later wees
de Duitse filosoof Peter Sloterdijk erop dat: 'Verantwoordelijkheid steeds lager [wordt] ingeschat, terwijl het
slachtofferschap steeds hoger wordt gewaardeerd. Het is een ontwikkeling die
buitengewoon gevaarlijk is voor onze samenleving. Deze slachtofferistische
manier van denken is de belangrijkste vorm van ressentiment geworden… Het
slachtofferisme, het verleidelijke gevoel slachtoffer te zijn, kan men overal
om ons heen waarnemen, en is een extreem morele kracht geworden.' En de in asiel levende joods-Russische
dichter Joseph Brodsky adviseerde vlak voor zijn dood in zijn laatste
essaybundel On Grief and Reason: 'Probeer
ten koste van alles te vermijden dat je jezelf de status van slachtoffer
toestaat… probeer te onthouden dat menselijke waardigheid een absoluut begrip
is… Bedenk tenminste, als dat andere je te hoogdravend in de oren klinkt, dat
je door jezelf als slachtoffer te beschouwen alleen maar het vacuüm vergroot
dat door gebrek aan persoonlijke verantwoordelijkheid ontstaat en dat demonen
en demagogen zo graag opvullen.' Het fundamentele probleem is dat de
slachtofferist er voetstoots van uitgaat dat hij (of zij) nooit zelf handelt,
dus per definitie meent altijd onschuldig te zijn. Juist naar die onschuld is
het slachtoffer op zoek. Het gevoel onschuldig te zijn vormt de kern van zijn
identiteit. Vandaar dat hij niet anders kan dan zich fanatiek vastklampen aan
zijn slachtofferrol. Schuldig is altijd de ander. Hij kent geen relativering,
geen nuance, geen scepsis, geen ironie, geen satire. Hij kent alleen zijn eigen
alles overstemmende weeklacht. Als een wereldvreemd kind weigert de
slachtofferist de onvermijdelijke schaduwkant van het moderne bestaan te
accepteren: de vervreemding, het isolement, de eenzaamheid, de anonimiteit, de
melancholie en de talloze negatieve manifestaties die onlosmakelijk daaraan
verbonden zijn, met de angst voor de misdaad als fixatiepunt. Hij is te vol van
zichzelf en bezit te weinig verbeeldingskracht om een innerlijk proces op gang
te brengen waarover Albert Camus schreef: 'De eerste stap van een geest die vervuld is van vervreemding is het
besef dat hij dat gevoel van vervreemding deelt met alle mensen en dat de
mensheid als geheel lijdt onder deze distantie ten opzichte van zichzelf en de
wereld,' hetgeen bij een betrokken individu leidt tot een 'solidariteit van de ketenen' die
ieder mens aan de ander bindt. Het is deze 'solidariteit van de ketenen' die het leed van bijvoorbeeld een Palestijns slachtoffer van het westers zionisme en
een joods slachtoffer van het westers antisemitisme met elkaar verbinden, hoe verwerpelijk Schwegman en Markuszower deze vergelijking ook mogen vinden. Het probleem is nu dat de slachtoffferist alleen solidair is met
zichzelf en weigert zijn slachtofferschap op te geven. In een razendsnel
veranderende wereld en temidden van de multiculturele verwarring zoekt de
slachtofferist een houvast dat hij niet kan vinden in zijn rol van consument.
Die vult de existentiële leegte niet; hoeveel hij ook verteert, de honger
blijft. In de week voor de moord op Pim Fortuyn schreef Arnon Grunberg: 'Juist zij die ogenschijnlijk nauwelijks
reden hebben zichzelf als slachtoffer te zien, hebben hun identiteit opgebouwd
rond de cultus van het slachtofferschap, een cultus die de verongelijktheid
legitimeert en het falen excuseert. Welke machteloos wil zich niet laten
vertegenwoordigen door een andere machteloos? En daar is Mr. Fortuun, het
ex-slachtoffer dat nu alle andere slachtoffers zal leiden naar de vruchtbare
velden waarop hij al enige tijd graast.'
Het is vanuit dit besef dat de joods-Amerikaanse academicus Norman
Finkelstein, wiens ouders 'de Holocaust' overleefden, tegen mij zei:
‘Ik ben van mening dat
er te veel Holocaustmusea zijn, in feite zijn er te veel Holocaustherdenkingen.
Het wordt tijd dat de uiterlijke manifestaties ervan verminderen,
bescheidenheid dwingt ons de Holocaust in proportie te brengen met het lijden
van de rest van de mensheid. De morele dimensie ervan moet verder reiken dan
alleen: “nooit meer voor de joden.” Het moet zijn: “nooit meer voor ieder mens
op aarde.”’
Maar die opvatting staat haaks op de politieke visie van zowel Schwegman als Markuszower. Meer daarover later.
1 opmerking:
Markuszower zal uit zijn nek kletsen over dat "zijn organisatie" (sinds...?) 'groter dan het CIDI' is. Bij mijn weten heeft Federatief Joods Nederland altijd al bestaan uit één persoon, namelijk de malleman Herman Loonstein.
Wikipedia:
"Federatief Joods Nederland (FJN) is een Amsterdamse organisatie die zich stichting noemt met als doelstelling om de belangen van joden in Nederland, inclusief de nagedachtenis van joodse overledenen, te behartigen. De voorzitter is advocaat Herman Loonstein.
De organisatie is niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en bestaat voornamelijk uit Loonstein en diens directe omgeving."
Daar een link naar Raoul Heertje: Zogenaamd Joods clubje.
Heertje schrijft in een andere column:
"De FJN krijgt normaliter ruim baan in de media om zijn extremistische standpunten te verkondigen. Wat is er zo grappig aan de FJN? Bijvoorbeeld dat ze, ondanks de slim gekozen naam, helemaal niks met Joodse organisaties te maken hebben. Het clubje is een hilarisch bewijs van hoe makkelijk de luie Nederlandse journalistiek te dollen is. Hoewel de persberichten van de FJN regelmatig worden overgeschreven door de media, bestaat ze slechts uit advocaat Loonstein, zijn zonen, een fax en wat briefpapier. Verder vertegenwoordigt de FJN helemaal niemand in Nederland, laat staan Joden of federaties.
Waarom vertel ik dit eigenlijk?
Voor mijn boek Mark Rutte is lesbisch sprak een researcher met de woordvoerder van de federatieve media-dollers. (De FJN beschikt over twee zonen Loonstein, dus ook over twee woordvoerders). De woordvoerder vertelde dat dhr. Markuszower (voormalig kandidaat-Kamerlid voor de PVV) vicevoorzitter is van de FJN. Dat vermeldde ik dus keurig in mijn bestseller.
Tot mijn intense vreugde kreeg de uitgever onlangs een aantal intimiderend bedoelde brieven van Markuszower. Hij noemde mij "een antisemiet en een leugenaar", hij staat "helemaal niet ingeschreven als vicevoorzitter", hoewel hij de FJN "een geweldige en belangrijke organisatie vindt". Markuszower verwachtte "gecompenseerd te worden voor de opgelopen schade"."
Een reactie posten