Er raakt stilaan meer geweten over het Turkse vliegtuig welke vorige vrijdag door het Syrische luchtafweergeschut werd neergehaald. Zo betreft het neergeschoten vliegtuig geen F4 Phantom gevechtsvliegtuig maar een speciaal type gekend onder de naam RF-4E.
Verkenningsvliegtuig
Het is een tweezitter die speciaal gebruikt wordt als verkenningsvliegtuig om radars te testen en die ook kan dienen om militair gevoelige gebieden in kaart te brengen. Zo kan het vliegtuig tot 60 km ver heel gedetailleerde foto’s nemen.
Blijkbaar onderneemt de Turkse luchtmacht ook met de regelmaat van de klok dergelijke spionagevluchten in de Egeïsche zee vlakbij Griekenland. Dat het vliegtuig bovendien in de Syrische territoriale wateren tot zelfs minder dan 100 meter hoog vloog is ook merkwaardig.
Ondertussen blijkt men bij de Navo merkwaardig genoeg Turkije terug te hebben gefloten met haar vraag voor een speciale bijeenkomst onder artikel 5 van de Navo. Een vraag die alleen maar de bedoeling had de spanning verder op te drijven.
Amerikaanse twijfels
Uiteraard veroordeelde men bij de Navo Syrië maar dit wel in zwakke bewoordingen. Iets anders had natuurlijk moeilijk gekund en gezorgd voor een zware diplomatieke rel met Turkije. Maar in bijvoorbeeld de NYT van vandaag worden anonieme Amerikaanse ambtenaren aan het woord gelaten die publiek twijfels uiten aan de Turkse versie.
Als kritiek kan dat natuurlijk tellen. En de vraag rijst naar het waarom van die houding. Zo schreef de krant:
While the American and allied officials emphasized that some intelligence reports flowing in since the downing last Friday were murky and often conflicting, they said a preliminary analysis of the available data suggested that there may have been more to the aircraft’s mission than just a routine training exercise to test Turkey’s air defenses.
Terwijl Amerikaanse en andere geallieerde ambtenaren benadrukten dat bepaalde informatie van de veiligheidsdiensten sinds het neerschieten vorige vrijdag diffuus was en elkaar soms tegensprak, stelden zij dat een voorlopige analyse van de beschikbare data doet veronderstellen dat er wel eens meer aan de hand was dan een simpele trainingsmissie om de Turkse luchtverdediging te testen.
Lidmaatschap EU
Een veel zwaardere uithaal naar een bondgenoot kan men binnen de Navo in het openbaar moeilijker verwachten. Men moet er in Ankara ongetwijfeld behoorlijk boos om zijn. Met dus als vraag: Waarom die uithaal? Men kon immers ook zwijgen of het gemakkelijk nog wat verder aandikken. Wat niet gebeurde. Integendeel.
Dit voorval en gans de Syrische kwestie toont echter nogmaals aan hoe fout het zou zijn om Turkije lid te maken van de EU. Het zou van o.m. de Arabische kwestie en de geschillen tussen bijvoorbeeld Saoedi-Arabië en Iran een Europees probleem maken. Alleen dwazen of diegenen die de EU werkelijk lam of kapot willen kunnen dan ook achter dit lidmaatschap staan.
Willy Van Damme
Geen opmerkingen:
Een reactie posten