donderdag 18 mei 2023

Ina Brouwer. Een Tragische Generatie

Ik ken Ina Brouwer  zo'n halve eeuw. In de rol van politica begon ze als overtuigde communist, tot ze vier decennia  geleden doorkreeg dat de wind uit een andere hoek begon te waaien. En dus dreef zij, net als veel van mijn oude vrienden, met de neoliberale stroom mee. Eind 2020 bleek zij in het 'dubbeldik winternummer' van HP/De Tijd zelfs een fan te zijn geworden van Mark Rutte, over wie zij verklaarde: 'Rutte doet het goed. Ik kan alleen maar mijn petje voor hem afnemen,' want het 'is een kwestie van besturen, van crisis managen, en dat doet Rutte heel erg knap. En fysiek blijft hij ook nog eens overeind.' Op de vraag wie 'Rutte nog [kan] afhouden van een nieuwe verkiezingsoverwinning? Sigrid Kaag?' antwoordde Ina B. : 'Neuh. Neuh... denk het niet,' aangezien 'Mark, ik ken hem al lang, een speciale persoonlijkheid [is] met, haha, anarchistische trekjes.' 

Ina Brouwer behoort, net als ik, tot de babyboom-generatie van net na de Tweede Wereldoorlog, in Nederland een mislukte generatie met evenveel praatjes als opportunisme. De vrouwen van mijn generatie wilden bovenal behagen, vandaar onze sexuele escapades. Zelfs nu staat het behagen nog steeds centraal, zoals uit de woorden van Brouwer blijkt. Met al hun hoerige aspecten vormen zij allen -- mannen en vrouwen -- een tragische generatie, zonder dit ooit te hebben beseft. Straks zijn we allemaal dood. Such is Life.

Gustave Courbet. 'L'ORIGINE DU MONDE'



1 opmerking:

Rene Westermann zei

Ina Brouwer is een fan van Mark Rutte geworden. Zij verklaarde: 'Rutte doet het goed. Ik kan alleen maar mijn petje voor hem afnemen,' want het 'is een kwestie van besturen, van crisis managen, en dat doet Rutte heel erg knap. Mevrouw Brouwer, zou u dit alstublieft willen uitleggen aan de gedupeerden van de toeslagen affaire, die u als oud communiste zou moeten steunen. U levert voor mij het bewijs dat Nederland een land vol van verraders is. Net als u: Laf, onbetrouwbaar, handelen in eigen belang. Mag ik weten wat uw vermogen is, en, om de lieve vrede, zou u zo vriendelijk willen zijn dat aan de eerder genoemde gedupeerden van de toeslagen affaire willen meedelen, mensen voor u in het verleden zo vurig in het geweer kwam? Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Rene Westermann