vrijdag 18 februari 2011

Nazmiye Oral 23

De gephotoshopte Nazmiye Oral

Mevrouw Nazmiye Oral,

Ik zag gisteren mijn favoriete filmster Jeff Bridges schitteren in True Grit van de Coen Brothers. Het is een cowboyverhaal van niks, maar Bridges draagt de film die begint met de woorden dat 'niets gratis is behalve God's genade' En na deze binnenkomer gaat niets meer fout, de vakbekwame Coen Brothers zorgen voor de rest. Er mag dan wel geen verlossing zijn, maar je kunt wel je lot met waardigheid dragen.

Mevrouw Oral, de 'vrijheid' waar u het zo regelmatig over heeft bestaat niet, is een fictie, een noodzakelijke fictie, maar toch een fictie. Wij veinzen dat er een oplossing is en ondertussen weten we dat die niet bestaat, zoals Peter Sloterdijk al jaren geleden aangaf. Alleen op die manier ontkomen we aan onze eigen gekte. Vrijheid, mevrouw Oral, is niet iets dat permanent is. Sterker nog, het duurt meestal niet langer dan een fractie van een seconde, hooguit een paar minuten en dan is het weg. Het is een moment van euforie, die even de banden losmaakt met alles dat ons bindt. Ik geef u een voorbeeld: vrijheid is de sprong van een balletdanseres waarbij ze de wetten van de zwaartekracht op een gracieuze manier weet te overwinnen. Maar dat moment is pas mogelijk geworden nadat ze jarenlang haar lichaam aan de grootst mogelijke onvrijheid van de dressuur heeft onderworpen. Jarenlang kenden zij en haar lichaam geen vrijheid, ze kenden alleen de pijn en de eeuwige herhaling van de oefening. De prijs van haar kortstondige vrijheid is haar langdurige onvrijheid. Binnen deze context leeft de mens. Nu kan zij rebelleren tegen die context tot ze een ons weegt, maar het helpt haar niets. Mensen die weigeren de werkelijkheid te accepteren stagneren en worden een schaduwbeeld van zichzelf. En toch moeten we tegen de werkelijkheid rebelleren willen we niet stagneren en een karikatuur van onszelf worden. Dat is de paradox van het bestaan. Als u wilt rebelleren, rebelleer dan niet tegen de ouders, maar tegen de autoritaire context van het systeem waarbinnen die ouders en hun kinderen dag in dag uit leven.

The original and principal function of authoritarianism was to manage and control enslaved tribes -- people who would not voluntarily participate in the society or carry out its tasks. And although it has broadened its range somewhat over the centuries, it has never lost its coercive focus. Authoritarianism may in fact be defined as a highly centralized social organisation developed in order to excercise coercive control over unwilling participants in the community. It is characterized by fixed vertical hierarchies of power and status, pyramid-like organizational structures, a rigid system of control, and an exclusive reliance on competition as a motivational tool.' Phlip Slater 2001.

Wanneer het vrouwenbald Opzij uw rimpels en een moedervlek  'op een door de natuur perfect gekozen plek,’ zijnde uw 'linkerborst,' weg retoucheert dan weet u dat u onderdeel bent geworden van een bewust in stand gehouden autoritair systeem, 'a rigid system of control,' waarin individuele vrijheid en authenticiteit niet bestaan en u daarom als een rimpelloze pin-up gebruikt bent. 
Een niet gephotoshopte Turkse boerin.

Mevrouw Oral, in de Arabische wereld begint het verzet tegen autoritaire structuren in beweging te komen. Goddank. Misschien nog interessanter is het dat in Italie ontwikkelde vrouwen in opstand komen tegen het authoritaire systeem waarbij vrouwen worden afgebeeld als domme pin-ups die er alleen maar op uit zijn om de man te behagen, tegen het autoritaire beeld dus dat 'vrouw zijn leuk [is] omdat er mannen bestaan,' als ik zo vrij mag zijn om u te citeren.

1 opmerking:

Anoniem zei

'Vrijheid' gaat toch (bijna) altijd
over 'vrijheid-van'
en is daarmee afhankelijk van het tegendeel
en dus een waanbeeld?

Ton

How Fascism Came

  How Fascism Came CHRIS HEDGES  • DECEMBER 23, 2024  • 1,700 WORDS   •  60 COMMENTS   •  REPLY Tweet Reddit Share Share Email Print More  R...