woensdag 10 maart 2010

CIDI-Delegatie



Een CIDI-delegatie bezocht gisteren even een persconferentie en receptie georganiseerd voor de hekken van het Vredespaleis door 'Samenwerken voor Palestina' waaronder de Aktiegroep “Gestolen Schoonheid, Mooi niet!”, Een Ander Joods Geluid, het Nederlands Palestina Komitee, het Haags Vredesplatform. Dit uit protest tegen het feit dat de zionistische lobby groep een symposium had georganiseerd in het Vredespaleis waar het Internationaal Gerechtshof zetelt, een hof waarvan de uitspraak in 2004 over de illegaliteit van de 'Muur' en de Joodse nederzettingen niet door het CIDI wordt geaccepteerd.

Op de onderste foto ziet u Jose van Leeuwen die CIDI-directeur Ronny Naftaniel erop wees dat hij terreur en schendingen van het internationaal recht goedpraat zodra het Israel betreft. Let u op hoe Ronny minzaam glimlacht in het besef dat overal fotografen staan. 'Ach, moet je die mevrouw nou toch eens horen, wat leuk allemaal.' Op de middelste foto ziet u aan de enigszins verkrampte lippen hoe moeilijk het is om als betaalde lobbyist de hele tijd te moeten blijven glimlachten. En op de bovenste foto ziet u de hele CIDI-delegatie, inclusief Tuvit Shlomi, Meer over deze propagandiste kunt u hier lezen: http://stanvanhoucke.blogspot.com/search?q=tuvit+shlomi Op de achtergrond ziet u het hermetisch gesloten en streng bewaakte Vredespaleis.

Nu hoop ik dat er ook een foto is gemaakt van Ronny toen hij op mij toestapte, mij de hand schudde en ik de gelegenheid kreeg hem en plein publique te confronteren met de volgende vraag: 'Ronny, wij beiden komen uit hetzelfde milieu, met dezelfde normen en waarden, onze kinderen gingen naar dezelfde scholen. Vertel mij: hoe kan het dan toch dat jij het Israelische geweld in Gaza waarbij tenminste 300 Palestijnse kinderen werden vermoord ''gerechtvaardigd'' kunt noemen'? Zijn antwoord was: 'Daar wil ik nu niet over praten, ik moet naar de bijeenkomst in het Vredespaleis.' Ik vroeg hem waarom hij er nu niet op kon antwoorden, per slot van rekening had ik die vraag al vele maanden geleden voor het eerst aan hem gesteld. Hij zei: 'We praten er nog wel eens over.' Inmiddels was zijn professionele glimlach als sneeuw voor de zon verdwenen. Daarom hoop ik zo dat daar een foto van is gemaakt en iemand mij die emailt. Leuk als contrast.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...