vrijdag 17 juli 2009

De Nuance van de NRC 126

Leuk quizje van de NRC:


Vraag van de dag

Volgens CNN is juli 2009 de dodelijkste maand in Afghanistan sinds het begin van de oorlog in 2001. De Amerikaanse nieuwszender telde deze maand al zeker 47 doden onder de westerse militairen. Hoeveel westerse militairen stierven in Irak in de dodelijkste maand tot nu toe?

* a. 141
* b. 301
* c. 46
* d. 122
Dus, let op, alleen 'westerse militairen', de Afghaanse bevolking telt niet mee.




3 opmerkingen:

Paul2 zei

Volgens CNN is juli 2009 de dodelijkste maand in Afghanistan sinds het begin van de oorlog in 2001.
@stan

Dat was het eerste wat me opviel bij het lezen van NOS TT.Die meldde hetzelfde
Ook hier werd de lokale bevolking maar even vergeten.

Sonja zei

"Slijpsteen voor de geest", sectie ECONOMIE:

Verfkleuren bewegen mee met de economie
Gepubliceerd: 17 juli 2009 12:23 | Gewijzigd: 17 juli 2009 14:52
Door een onzer redacteuren


Sassenheim, 17 juli. Optimistische en lichtvoetige kleuren die het humeur verbeteren. Bijvoorbeeld lichtblauw of fris geel. Dat zijn volgens verfproducent Akzo Nobel de kleuren van volgend jaar. Minder zwaar. De ergste economische rampspoed is dan hopelijk achter de rug en mensen zoeken daarbij andere kleuren.

Akzo Nobel onderzocht de relatie tussen kleur en de economische situatie. Nu zijn volgens Stephanie Kraneveld, onderzoeker bij het bedrijf, in West-Europa vooral sober en gebroken wit populair. Terwijl in de Verenigde Staten vooral verf in beige en grijstinten verkocht wordt. Maar in Azië kopen mensen op dit moment „frisse kleuren”, zoals helder geel, roze en lichtblauw. Dat kan volgens Kraneveld te maken hebben met de stand van de economie in Azië.

Akzo Nobel verwacht dat deze meer optimistische kleuren volgend jaar ook in Europa meer gebruikt zullen worden. Om te bepalen wat de trends zijn en welke kleuren populair zullen worden, houdt het bedrijf een keer per jaar een bijeenkomst met personen uit onder meer de architectuur en de modewereld.

Volgens het bedrijf blijkt uit hun onderzoek dat kleuren meebewegen met de economie. Tijdens een economische recessie overheersen de neutrale kleuren wit en grijs. Wit was vorig jaar in Nederland populair. Als mensen meer vertrouwen hebben en het economisch goed gaat, worden er opvallender kleuren gebruikt.

http://www.nrc.nl/economie/article2303323.ece/Verfkleuren_bewegen_mee_met_de_economie

Sonja zei

NRC kopt vandaag: Schenking miljard bewijst gekte
Maar dat gaat niet over onze miljarden voor de banken, helaas.