woensdag 4 februari 2009

Kees Schaepman van de VPRO


Kees Schaepman,

In jouw reactie schreef je dit: 'Jair Stein had in het verleden kritiek op programma’s die Van Houcke zelf maakte. En iedereen die van Houcke kent, weet dat zulke kritiek niet verstandig is, althans: het uiten ervan.'

Je hebt helemaal gelijk, het was niet verstandig van Stein om woedend te reageren op de programma's die ik voor de VPRO maakte over de Israelische terreur tegen de Palestijnse bevolking, en wel om de simpele reden dat hij geen enkel argument bleek te hebben om tegen het uitzenden van de informatie te zijn, behalve dan dat hij een nauwe emotionele band met Israel heeft. Maar dat is weer geen rationeel journalistiek argument. Het is nooit journalistiek verantwoord om een presentator propaganda te laten maken voor, in dit geval, een land dat door de Israelisch-Britse historicus Avi Shlaim 'een schurkenstaat' wordt genoemd . Vandaar dat ik extra oplet zodra Stein zich met 'de Joodse staat' bezighoudt.

Welnu, als journalist blijf ik sommige zaken volgen. Vandaar Schaepman, de volgende vragen:
Hoe wist de VillaVPRO-redactie dat Loonstein in Gaza was geweest? Belde hij zelf op? En zo ja, met wie? En waarom? Heb jij als eindredacteur van VillaVPRO gecheckt of Loonstein ook daadwerkelijk als 'ambulancebroeder' in Gaza werkzaam was? En wat deed deze president-directeur van LOBI international Ltd. daar precies? In opdracht van wie? Dat moet je de lezers van deze weblog meteen kunnen vertellen, want je laat niet zomaar iemand aan het woord die publiekelijk verklaart dat de drie weken durende Israelische geweldsorgie in de Gazastrook -- door VN-secretaris-generaal Ban Ki-Moon veroordeeld als 'gruwelijk' -- een opruimingsactie was en dat 'wij een grote opruimingsactie [hebben] gehouden, maar blijkbaar, wat ik begrijp, dus niet groot genoeg.' Wat is jouw journalistieke rechtvaardiging om iemand met dit soort fascistische gedachten onweersproken aan het woord te laten?

Schaepman, je stelde in je reactie: 'blijf je losse flodders nu toch alsjeblieft op mij afvuren. Daar kan ik nog wel om lachen.' Gezien het feit dat jij mijn gedocumenteerde kritiek als 'losse flodders' ziet, moet het een fluitje van een cent zijn om mijn vragen onmiddellijk te beantwoorden. Zo niet, dan ga ik ervan uit dat jij serieuze kritiek niet kunt beantwoorden en als eind- en hoofdredacteur een propagandist bent.

2 opmerkingen:

Sonja zei

Ik zou ook heel graag een antwoord willen op Stan zijn vragen meneer Schaepman: hoe komt de VPRO eigenlijk aan zo'n persoon als Loonstein? Hoe gaat dat in zijn werk? Is hij door een partij 'aangeboden' misschien? Of via een kennis van iemand op de redactie?

Anoniem zei

Hallo Sonja,
Ik ben een leek! maar het viel mij al langer op dat er bij de vpro iets veranderde...En ..bij de E.O. !er gaat bij mij steeds meer 'dagen'
Er zijn zeker verbanden!
De vpro is veranderd!
Wat dacht u van ene (Henk Hagoort, krijft een salaris van 170 duizend euro, de Balkenendenorm.)De machtige E.O...er?
Met vriendelijke groet.