Personal branding helpt je bij het vinden van de juiste baan en het maken van promotie. Hoe werkt dit uit Amerika overgewaaide fenomeen? Beschouw jezelf als een merk. Weet wat je uniek maakt en onderscheid je van anderen.
Brand is Engels voor merk. Oorspronkelijk betekende branding het brandmerken van vee, maar tegenwoordig staat branding voor het beeld dat een merk oproept:
je ziet een pak Douwe Egberts en denkt: “gezellig”
je loopt een Hema binnen en denkt: “echt Hema”
je ziet een man uit zijn Volvo stappen en denkt: “degelijk, veilig, maar oersaai”
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat...
Waarom personal branding?
“Elk aanbod schept zijn eigen vraag” is een bekende spreuk uit de economie. Als die ook voor mensen geldt is personal branding voor iedereen van belang. Door jezelf als duidelijk merk aan te bieden creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden.'
“Elk aanbod schept zijn eigen vraag” is een bekende spreuk uit de economie. Als die ook voor mensen geldt is personal branding voor iedereen van belang. Door jezelf als duidelijk merk aan te bieden creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden.'
2 opmerkingen:
Niks nieuws onder de zon. Gewoon in Machiavelli in een ander jasje.
Stan, ergens in het boek van Alex Carey citeert hij Jacques Ellul die schrijft hoe de PR-man normale menselijke relaties vergiftigt door zijn ulterieure motieven. Zo ook bij dat 'branden'. Het is immoreel andere mensen slechts instrumenteel te wilen benutten om er beter van te worden. Zelfmarketing, hoe wijd verbreid ook, is walgelijk.
Een reactie posten