vrijdag 15 juni 2007

De Volkskrant 42

Beste Alex Burghoorn. Ik vroeg me gisteren af hoe je aan het woord Hamastan was gekomen. Een lezer van deze weblog gaf deze verklaring:

'Treb heeft een nieuwe reactie op uw bericht "De Volkskrant 41" achtergelaten:

Het viel me op dat zomaar ineens het woord "Hamastan" gebruikt wordt door bepaalde journalisten. Na een paar google nieuws queries, gesorteerd op datum, kwam ik erachter dat het voor het eerst gebruikt werd in een "defence-update" site, op 27 mei jl, door niemand anders dan David Eshel, a veteran Israeli Defense Force (IDF) officer. Dit zijn de eerste 3 artikelen (zover ik kan zien) die het woord gebruiken (en het verbaasd me niet om te zien van wie ze afkomstig zijn):Al Qaeda spurs Gaza carnage to create Hamastan:Defense Update, Israel - 27 May 2007A politically radicalized "Hamastan" which would give a boost to its own Islamic radicals, against which the government has long fought, is haunting the ...Syria Fights Iran Across Middle EastThe Conservative Voice, NC - 30 May 2007Finally, Iran is creating a Hamastan in the Gaza strip that would disintegrate the PA. Iran's Hitlerite Master Plan, if realized, would have devastating ...Lieberman: Gaza must be cut off Jerusalem Post, Israel - 31 May 2007... the Palestinian Authority jurisdiction will cover the West Bank alone, Gaza will be regarded a hostile, independent political entity - Hamastan. ... '

Beste Alex, mijn vraag is simpel. Hamastan is een beladen term, een suggestieve term uit de koker van de Israelische propaganda. Waarom gebruik je die term? Als onafhankelijke journalist zou ik dit nooit doen. Waarom doe jij het wel?
vriendelijke groet
Stan van Houcke

Geen opmerkingen: