dinsdag 12 juni 2007

Irak 216

Beste collega's

Al vier jaar lang zwijgen de Nederlandse commerciele massamedia over de fundamentele rol die olie speelt bij de oorlog in Irak. Tot nu heeft het overgrote deel van de Nederlandse pers geen serieuze analyse daarover gegeven. Men heeft wel alle propaganda en leugens keurig doorgegeven, maar de Nederlandse journalisten zijn niet zelf op onderzoek gegaan. En dat, in tegenstelling tot onze collega's in de angelsaksische wereld, die uitgebreid over de oliemotieven hebben geschreven en nog steeds schrijven. Een voorbeeld:

'Iraq's Workers Strike to Keep Their Oil
By David Bacon
t r u t h o u t Columnist

The Bush administration has no love for unions anywhere, but in Iraq it has a special reason for hating them. They are the main opposition to the occupation's economic agenda, and the biggest obstacle to that agenda's centerpiece - the privatization of Iraq's oil. At the same time, unions have become the only force in Iraq trying to maintain at least a survival living standard for the millions of Iraqis who still have to go to work every day, in the middle of the war.
This week, Iraqi anger over starvation incomes and oil ripoffs boiled over. On Monday, June 4, the biggest and strongest of the Iraqi unions, the Iraqi Federation of Oil Unions, launched a limited strike to underline its call for keeping oil in public hands, and to force the government to live up to its economic promises. Workers on the pipelines carrying oil from the rigs in the south to Baghdad's big refinery stopped work. It was a very limited job action, which still allowed the Iraqi economy to function.
Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki responded by calling out the army and surrounding the strikers at Sheiba, near Basra. Then he issued arrest warrants for the union's leaders. On Wednesday, June 6, the union postponed the strike until June 11. Labor unrest could not only resume at that point, but could easily escalate into shutdowns on the rigs themselves, or even the cutoff of oil exports. That would shut down the income stream that keeps the Maliki regime in power in Baghdad.
Some of the oil workers' demands reflect the desperate situation of workers under the occupation. They want their employer - the government's oil ministry - to pay for wage increases and promised vacations, and give permanent status to thousands of temporary employees. In a country where housing has been destroyed on a massive scale, and workers often live in dilapidated and primitive conditions, the union wants the government to turn over land for building homes. Every year, the oil institute has miraculously continued holding classes and training technicians, yet the ministry won't give work to graduates, despite the war-torn industry's desperate need for skilled labor. The union demands jobs and a future for these young people.
But one demand overshadows even these basic needs - renegotiation of the oil law that would turn the industry itself over to foreign corporations. And it is this demand that has brought out even the US fighter jets, which have circled and buzzed over the strikers' demonstrations. In Iraq, the hostile maneuvering of military aircraft is not an idle threat to the people below. This standoff reflects a long history of actions in Iraq, by both the Iraqi government and the US occupation administration, to suppress union activity.
Iraq has a long labor history. Union activists, banned and jailed under the British and its puppet monarchy, organized a labor movement that was the admiration of the Arab world when Iraq became independent after 1958. Saddam Hussein later drove its leaders underground, killing and jailing the ones he could catch.'

Lees verder: http://www.truthout.org/docs_2006/060907A.shtml

Ruim vier jaar geleden heb ik de olie-achtergronden van de oorlog beschreven en daarover programma's gemaakt voor de VPRO-radio. Jullie hoeven het alleen maar te lezen dan wel te beluisteren en te actualiseren. De feiten heb ik gecheckt en gedubbelcheckt. Lees verder: http://home.planet.nl/~houck006/oorlogomolie.html En: http://home.planet.nl/~houck006/oorlogomolie2.html Hier kunnen jullie de programma's beluisteren die ik over dit onderwerp voor de VPRO heb gemaakt: http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/18158234/

Bovendien kunnen jullie op deze weblog een schat aan achtergrondinformatie vinden, die geschreven is door onze professioneel werkende collega's in het buitenland. Aan de slag nu. Zo moeilijk is het toch niet om vier jaar na dato eerlijk over de motieven van wereldmachten te schrijven? Wat belet jullie? Voor wie of wat zijn jullie bang? Komop NRC, slijpsteen voor de geest, kom op Volkskrant en Trouw, misschien wel de beste krant van Nederland. Kom op Radio I, de sport en actualiteitenzender en andere nieuwsprogramma's.

Drie jaar geleden verontschuldigde de New York Times zich publiekelijk voor haar desastreuze berichtgeving voorafgaand aan de oorlog in Irak in deze bewoordingen:

"Editors at several levels who should have been challenging reporters and pressing for more skepticism were perhaps too intent on rushing scoops into the paper. Accounts of Iraqi defectors were not always weighed against their strong desire to have Saddam Hussein ousted. Articles based on dire claims about Iraq tended to get prominent display, while follow-up articles that called the original ones into question were sometimes buried. In some cases, there was no follow-up at all." (From The Editors, 'The Times and Iraq,' New York Times, May 26, 2004)'

Van de Nederlandse journalisten die zich voor het karretje van de autoriteiten hebben laten spannen, heb ik nooit een verontschuldiging gehoord voor hun belabberde berichtgeving. Maar mogen jullie kijkers, luisteraars en lezers op zijn minst verwachten dat jullie je fouten herstellen door nu jullie werk gewoon fatsoenlijk te doen. Blijf niet op de redactie hangen, ga erop uit, onderzoek de werkelijkheid. Jullie worden er notabene voor betaald via reclamegeld of via de belastingen.
Collegiale groet
Stan van Houcke

17 opmerkingen:

Anoniem zei

'het is te groot'

Broertjes, hoofdredacteur de Volkskrant.

Anoniem zei

Stan, denk je nou echt dat het een goed idee is om naar de aluminiumhoedjes-site Zapruder toe te stappen?
Veel plezier met Patman. Je weet wel, de aarde is hol, aids bestaat niet, etc.

Ze zullen daar wel voor je klappen, maar gelijk plaats je jezelf in een onmogelijke hoek.

stan zei

beste bert
als iemand aan mij als journalist een vraag stelt geef ik gewoon antwoord. ik probeer mensen zo min mogelijk in vakjes onder te verdelen. nederland is toch al zo'n verzuild land. ik kan mezelf nooit in een onmogelijk hoek plaatsen zolang ik met feiten kom. ik heb niet met meningen maar met feiten proberen aan te geven dat juist een aanzienlijk deel van de nederlandse pers zich in een onmogelijke hoek heeft geplaatst door hun irak-berichtgeving. gemarginaliseerd wordt iemand met dissidente meningen al snel in nederland. in de polder journalistiek geldt: doe als de rest, wijk niet af. juist daar geldt dat men voor het applaus werkt. je kunt veel van mij zeggen, maar niet dat ik naar erkenning zoek. overigens valt me jouw misprijzend bijna verongelijkte toontje op. ook dat is kenmerkend voor het poldermodel. hier voelt bijna iedereen zich onmiddellijk slachtoffer van de ander.
ik hoop een misverstand uit de wereld te hebben geholpen.
stan

Anoniem zei

Beste Stan,
mij heb je er niet mee, hoor, maar het is al lastig genoeg om een wantoestanden rondom de oorlog in Irak voor het voetlicht te krijgen. Als jij dat per se via een AIDS-ontkennerssite wil doen dan haak ik af. Dan maak je het wel erg makkelijk voor 'tegenstanders' om te zeggen: ach kijk, holle aarde, gezichten op mars, geen ovens in Auschwitz, AIDS bestaat niet, wantoestanden in Irak; dan zal het laatste ook wel onzin zijn.
Als jij het wel een goed idee vind is dat jouw keus. Ik denk dat het heel verstandig zou zijn om dit onderwerp zo ver mogelijk van de aluminium hoedjes te houden. Persoonlijk vind ik het daar te belangrijk voor.
Ik hoop een misverstand uit de wereld te hebben geholpen.
bert

stan zei

beste bert
zie: http://stanvanhoucke.blogspot.com/2007/06/de-commerciele-massamedia-75.html

daar heb ik de zaak nog wat verduidelijkt. wat jouw laatste reactie betreft: allemensen bert, je loopt wel heel snel van stapel,geen ovens in auschwitz. wie beweert dat? en wat heeft het met mijn tekst te maken?

Anoniem zei

Het heeft helemaal niks met je tekst te maken, het heeft ermee te maken waar je mee geassocieerd wil worden.
Over Auschwitz. Dit forumonderwerp (en er zijn er meer soortgelijke), , begonnen door redactielid David, zou op Stromfront niet misstaan:
http://zapruder.nl/forums/viewthread/8970/

Nogmaals, je moet het allemaal zelf weten.
Gelukkig zijn er nog andere kritische journalisten en andere mensen die opkomen voor het grote onrecht in Irak ZONDER dat ze dat via dit soort sites proberen te doen.

Ik vind het gewoon heel erg jammer.
Ik luisterde vroeger graag naar je op de radio (weet niet of je er nog op bent, ik heb al jaren geen radio of TV meer, en de VPRO-gids is dus ook de deur uit).

Mocht je je het afvragen:
Ik ken zapruder via nujij.nl waar ze een massale spamaanval deden en ben met name geschokt door de AIDS ontkennersserie, vandaar dat ik ze voorlopig volg om te kijken wat dit precies voor lui zijn. Zodoende kwam ik je vriendelijke onderonsje met Patman (AIDS-ontkennersopperhoofd) tegen.

stan zei

oke bert,
ik wist dit allemaal niet. het is het probleem van de vrijheid van meningsuiting, ook idioten komen dan aan het woord. daar staat tegenover dat ook in de commerciele massamedia idioten aan het woord komen, wier opvattingen verstrekkende consequenties hebben en miljoenen mensen beinvloeden. de vraag is dan: moet ik helemaal nooit meer iets doen voor de commerciele massamedia? er valt iets voor te zeggen. maar vooralsnog maak ik liever gebruik van elk kanaal dat tot mijn beschikking staat om serieuze zaken op een fatsoenlijke manier onder de aandacht te brengen. desondanks zal ik je woorden ter harte nemen.
vriendelijke groet
stan

Anoniem zei

@Bert W.

Bejegen je mensen altijd op deze manier die iets anders verkondigen dan wat niet strookt met jouw werkelijkheid?

Je verwart kennelijk het begrip forum met de frontpage van Zapruder. Ook ik verbaas me over dat topic en vooral aan het gebrek aan bewijs. Maar goed, moet men dan reageren met een soort van 'pavlovreactie'?
Omdat één appel rot is, betekent niet dat de hele mand rot is.

Een forum is een podium voor mensen. Om hun mening te uiten en op diverse niveau's een discussie te voeren. De ene keer interessant, de andere keer schokkend en afkeurenswaardig.

Moet men b.v. dan al dat soort discussies verwijderen? Omdat het niet in de 'mainstream' past?

Ik kies zelf uit wat ik lees en schat zaken zelf ook goed op hun waarde.
Ik raad je aan om niet zo overdreven te reageren.

De Nujij.nl-actie komt mijn inziens voort uit frustratie met de commerciële media en de journalisten die het laten afweten. Vooral m.b.t. kritische vragen.
Je stelt dat er genoeg 'kritische journalisten' zijn.
Waar dan? Bij de Telegraaf, Volkskrant? Nee,...of het moet achteraf komen. Maar ja, achteraf is alles makkelijk te verdedigen.

Je moet het net afstruinen naar inhoudelijke blogs, docu's e.d.
Wees kritisch naar wie je kritisch moet zijn. Niet naar de burger toe die een website begint, omdat hij of zij het zat is met al het bedrog. De kritische journalist moet juist dit soort 'geluiden' oppakken en er wat meedoen. Het zou niet de burger moeten zijn die deze kritische vragen stelt als leek. Maar juist de kritische journalist; die het helaas vaak af laat weten.

Anoniem zei

1. Ik noem dat holocaust-ontkennen in een rijtje met andere dingen
2. De topic starter is een redactielid van Zapruder.

De AIDS-ontkenning stoort me vele malen erger, vooral om dit wel op de voorpagina gebeurt.

Wees kritisch naar wie je kritisch moet zijn.

En dat ben ik dan ook. Ik heb een broertje dood aan AIDS-ontkenners. En ook een broer dood aan AIDS, vandaar dat ik reageer op die waanzin.

Ook maak ik me druk over alles wat er onder de pet blijft zitten oa. over de verschrikkingen in Irak en de laksheid van de gevestigde journalistiek.

Des te belangrijker vind ik het dat zo'n groot onderwerp niet in de hoek gedreven wordt van idioten die AIDS ontkennen.
http://www.aidstruth.org/

Anoniem zei

Aan het feit dat Bert W. het AIDS-ontkenning noemt, kan je al zien dat hij absoluut niet de moeite heeft genomen om de materie door te nemen. Niemand op Zapruder ontkent dat AIDS een probleem is. Er wordt alleen aan getwijfeld dat het door HIV wordt veroorzaakt en dat het besmettelijk is. Daar zijn geen bewijzen voor. Je zou het HIV-ontkenning kunnen noemen, maargoed. AIDS als syndroom is ook nog onduidelijk. Misschien moet je gewoon eerst even goed lezen. Nog beter, misschien moet je eerst lezen. We staan ook niet alleen in deze stelling, met ons meerdere Nobelprijswinnaren in het betreffende vakgebied. Zeker ook allemaal nutcases? Afrika gaat niet dood aan HIV maar aan honger en infectieziekheid en smerige vaccins. En AIDS-remmers binnenkort.

Je kan zeggen wat je wilt, maar niet dat oznorgvuldig met het onderwerp omgaan. Er zit 4 maanden full-time research in, we hebben ons door experts laten ondersteunen en vonden zelfs 7, 8 AIDS-patienten die weer beter werden. Door simpelweg te stoppen met de medicatie. Ook zij zijn aan het woord in onze serie. Het zegt meer over jou, BertW, dat je dit nu met een paar volslagen onnozele vergelijkingen probeert weg te zetten als onzin, dan over ons. Mensen als jij zijn een gevaar voor vrijheid van meningsuiting en een gevaar voor gezond debat.

Holocaust-ontkenning zegt me niets, ik ken de verhalen, ik heb er geen mening over. Ik heb wel het idee dat het officiele verhaal meer propaganda dan waarheid is, maargoed, ik heb er nog nooit goed naar gekeken. Dat het op ons forum besproken wordt, tja, ik heb het niet zo gevolgd, we hebben mensen wel regelmatig gewaarschuwd dat het onderwerp met een zekere reserve benaderd moet worden.

Ik vind trouwens wel dat alles bespreekbaar moet zijn. Het is de manier waarop je het bespreekt die belangrijk is.

Patman

Anoniem zei

De research bestaat eruit dat er maandenlang andere aids-ontkennerssites zijn afgestruind en dat de enige "wetenschapper" die erbij betrokken was een aids-ontkenner was. Er zit werkelijk totaal, maar dan ook echt niet het kleinste beetje balans in.

En daar komen de clichés weer over de nobelprijswinnaars, de paar anekdotes (iedere pseudo-geneeskundige kan op de proppen komen met een paar mensen die "genezen" zijn) etc. etc. allemaal al duizend keer gezien, allemaal al duizend keer weerlegd.

Verdiep je in het echte verhaal, het is zo verschrikkelijk belangrijk:
http://www.aidstruth.org/

Het is zo erg triest dat er in Nederland mensen zijn die zo'n lang ontkrachte leugen per se willen herhalen. En niet alleen triest, maar ronduit kwalijk.
Zonder die ontkenners, en mensen die hun leugen op je in proberen te praten, is het al meer dan zwaar genoeg.

Ik hoop echt dat Stan hier heel duidelijk afstand van neemt. Z'n verhalen over oa. Irak zijn veel te belangrijk omdat vermengd te laten worden met die AIDS-ontkennerswaanzin.

Anoniem zei

"Zonder die ontkenners, en mensen die hun leugen op je in proberen te praten, is het al meer dan zwaar genoeg."

Ik begrijp dat je broer is doodgegaan aan AIDS (of aan de AIDS-remmers?). Kan het misschien zo zijn dat jij daardoor niet meer wil geloven dat je broer misschien wel niet is gestorven aan een virus maar aan iets anders? Aan iets behandelbaars? Dat je broer misschien nog gewoon had kunnen leven als al die HIV fabels niet waren verzonnen?

Het spijt me dat ik zo hard klink, oprecht, maar waarheidsvinding heeft niets met jouw (terechte) emoties te maken. Wat ik zeker niet ga tolereren van jou, is dat jij twijfelt aan mijn integriteit en oprechtheid in deze zaak. Ik vind AIDS-gelovers gevaarlijke mensen die op het punt staan genocide te gaan plegen in Afrika met hun gevaarlijke chemokuurtjes. Zelfs als zou HIV wel de oorzaak zijn van AIDS, dan nog is er helemaal niets dat er aan kan worden gedaan. De medicijnen zelf veroorzaken AIDS en een vaccin is er niet.

Op het moment dat ik overtuigd wordt dat wat ik opschrijf een vergissing is geweest, zal ik dat net zo hard van de daken schreeuwen als dat nu doe met mijn huidige standpunt. Maar zover is het nog lang niet, elke dag wordt mijn overtuiging dat AIDS gewoon een geneesbare, niet besmettelijke aandoening is (of misschien wel helemaal geen syndroom), sterker. Als jouw enige oplossing is anderen met halfzachte bedreigingen te 'adviseren' een serieuze en onderbouwde mening dood te zwijgen, dan shame on you. De aarde is plat en dood aan iedereen die anders denkt.

Anoniem zei

Dat was ik. Patman.

Anoniem zei

Ik begrijp dat je broer is doodgegaan aan AIDS (of aan de AIDS-remmers?). Kan het misschien zo zijn dat jij daardoor niet meer wil geloven dat je broer misschien wel niet is gestorven aan een virus maar aan iets anders? Aan iets behandelbaars? Dat je broer misschien nog gewoon had kunnen leven als al die HIV fabels niet waren verzonnen?

De godverdomde respectloze klootzakkerigheid van deze alinea geschreven door de zoveelste leek die denkt dat ie iets weet, is precies waarom het zo belangrijk is dat iedereen weet waar dat hele aids-ontkennen op gebaseerd is.

Echt mensen, educate yourself, dit is geen grap. Net zoals de rassenleer iets achterhaald is, is aids-ontkennen dat ook. LEES erover:
http://www.aidstruth.org/

Hoe vaak moet die AIDS_ontkenners onzin nog herhaald worden? Moet het echt weer helemaal opnieuw? Het is zo om hopeloos van te worden. Waar moeten we nog doorheen?
De ongelooflijke brutale grofheid van dit alles. Mensen als jij maken mensen kapot.

LEES dit:. Belangrijk!! Laat je niet in de luren leggen door dat achterlijke aids-ontkennen. Neem het niet van mij aan:
http://www.aidstruth.org/

Anoniem zei

Slaafs achter oorlogshitserij aanlopen maakt ook mensen kapot. Aleen wel ver weg, in Irak bijvoorbeeld.

Bang voor de discussie of 'man on a mission'?

Anoniem zei

@Bert
en als het geen "leek" is op het gebied van mensen verliezen aan AIDS?
In mijn familie waren het er 3, waarvan 2 eigenlijk met zekerheid wel zijn overleden aan de medicijnen. De 3e gebruikte zoveel drugs als er manne nwaren in de darkroom.

Ik heb het RECHT te twijfelen aan hun doodsoorzaak. En zeker het RECHT die twijfel uit te spreken.

Het spijt me dat je broer is overleden, maar dat mag geen argument zijn om de discussie dood te slaan.

Hadewey.

Anoniem zei

oe en dan nog wat: AIDStruth.org is net zo ongebalanceerd als de HIV-herzieners. Alleen is die man (John P. Moore) in staat om mensen zoals ik in de bak te gooien. Dus kom asjeblieft niet aan met zijn zogenaamde objectiviteit. Op alles wat hij heeft geschreven hebben herzieners alweer een tegenargument gebracht om aan te tonen dat hij uit zijn nek lult.

hadewey.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...