De grote Russische filosoof Nicolaj Berdjajev wees in Das Schicksal Des Menschen In Unserer Zeit (1935) met nadruk op het volgende:
Het individualisme betekent in het algemeen niet persoonlijke originaliteit, persoonlijk denken en creëren, maar slechts egoïsme, verslaving aan winst, afzondering, wederzijdse vervreemding, het gebrek aan een positieve relatie met naasten, en het afstand doen van saamhorigheid. Met klem dient men het individualisme te onderscheiden van personalisme. Het individualisme is een eigenaardige vorm van kuddegedrag en van collectief bestaan.
Ik moest hieraan denken toen Geert Mak met een even verbijsterende oppervlakkigheid als schaamteloze pedanterie beweerde dat:
plotseling de wolf nu werkelijk voor ons [staat], pal voor onze neus. De wolf staat voor ons als binnen een politieke partij, druk in het nieuws, vrolijk wordt gesproken over de ‘internationale pedonetwerken van de Joden.’ De wolf staat voor ons als een andere politieke partij, die ernaar streeft om, als het even kan, het land te zuiveren van een bepaalde bevolkingsgroep, in de peilingen als tweede uit de bus komt. En de wolf staat, in duizendvoud, voor ons op Facebook, Twitter en Whatsapp. Maak eens een wandelingetje door de achterbuurten van het huidige internet. De stank en de bagger slaan je tegemoet.
https://www.geertmak.nl/nl/home/
Geert Mak en de meeste andere sociaal-democraten hebben zichzelf decennialang wijs gemaakt dat ‘de wolf’ definitief vernietigd was, niet beseffend dat het fascisme nooit is weggeweest, maar onderhuids als een ziektekiem bleef sluimeren. Maar zolang de sociaal-democratie de maatschappelijke onlustgevoelens met materie wisten af te kopen, leek niets aan de hand te zijn. En dus besefte de westerse intelligentsia ook niet dat Ian Buruma’s oproep aan Europa om een deel van het Amerikaanse gewelddadige ‘dirty work’ op zich te nemen, in de praktijk de steun betekent aan het hedendaags fascisme om de schrijnende ‘wereldwijde ongelijkheid’in stand te houden, waarbij '71 percent of the world holds only 3 percent of global wealth,’ terwijl ‘the world’s wealthiest individuals,’ die slechts ‘8.1 percent of the global population’ uitmaken, ‘own 84.6 percent of global wealth.’ Wat de mainstream-pers zich eveneens niet realiseert, is dat als Geert Mak -- na alle Amerikaanse terreur in bijvoorbeeld Vietnam, Afghanistan, Irak -- ‘Amerika’ prijst omdat het, volgens hem, ‘decennialang als ordebewaker en politieagent’ in de wereld ‘fungeerde,’ eveneens deze oude vriend van mij een uiterst gewelddadige fascistische wereldorde bejubelt. Zowel Buruma als Mak figureren hier als ‘de wolf,’ een rol, die laatstgenoemde Wilders en Baudet verwijt. Berdjajav had in het interbellum gelijk toen hij schreef:
In de individualistische vorm van bestaan van de burgerlijke samenleving werd de mens gesocialiseerd en geobjectiveerd, aan de macht van het geld en de industriële ontwikkeling onderworpen en aan de burgerlijke mores ondergeschikt gemaakt; terwijl hem werd gesuggereerd dat hij als ‘economische mens,’ die door zijn economische activiteiten zijn egoïstische belangen najaagt, tegelijkertijd ook de samenleving, de natie en de staat dient.
De westerling zit nu hermetisch gevangen in een virtuele werkelijkheid, en ook daarin had Berdjajev al 86 jaar geleden volkomen gelijk toen hij schreef: ‘Wij gaan een totalitair collectivisme tegemoet, waarin iedere differentiëring verdwijnen zal.’ En dus blijven in de 'corporate press' alleen de Buruma's en Makken over, en al die andere collaborateurs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten