vrijdag 4 juni 2010

De Commerciele Massamedia 247



De NRC stelt de lezers vandaag de volgende vraag:


Tien keer zoveel PR-medewerkers als journalisten. Baart dat u zorgen?


Mijn antwoord is: Nee. Wat mij daarentegen wel zorgen baart, zonder dat dit ook maar iets verandert of er ook maar iets toe doet, is dat zoveel journalisten zich als PR-medewerkers van de macht gedragen, zoals ik als journalist maar al te vaak constateer. Het feit dat de NRC een tegenstelling in de vraag inbouwt is al een illustrerend voorbeeld van propaganda. Alsof in de praktijk er een wezenlijk verschil bestaat tussen PR en Commerciele Journalistiek.

1 opmerking:

Sonja zei

Mijn reactie is niet geplaatst. Ik schreef iets over commercie en propaganda, en vertelde het verhaal van naar ik meen Chomsky, over de 'news hole' van de New York Times. Te kritisch op de schrijvende pers neem ik aan!

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...