25-03-2010
In een artikel van Ron en Rosa van der Wieken, onlangs geplaatst in het Nieuw Israelietisch Weekblad (NIW), worden vele kritische joden en joodse organisaties weggezet als 'lijders aan Joodse zelfhaat, c.q. Joodse antisemieten'. Onder hen ook EAJG. Hieronder een reactie op het artikel van blogger Maarten Jan Hijmans oftewel Abu Pessoptimist.
Trap onder de gordel voor EAJG
Today, non-Israeli Jews feel themselves once again exposed to criticism and vulnerable to attack for things they didn't do. But this time it is a Jewish state, not a Christian one, which is holding them hostage for its own actions. Diaspora Jews cannot influence Israeli policies, but they are implicitly identified with them, not least by Israel's own insistent claims upon their allegiance. The behavior of a self-described Jewish state affects the way everyone else looks at Jews. The increased incidence of attacks on Jews in Europe and elsewhere is primarily attributable to misdirected efforts, often by young Muslims, to get back at Israel. The depressing truth is that Israel's current behavior is not just bad for America, though it surely is. It is not even just bad for Israel itself, as many Israelis silently acknowledge. The depressing truth is that Israel today is bad for the Jews.
Het bovenstaande is een citaat uit het artikel 'Israel: The Alternative' in de New York Review of Books (2003) van de prominente (Joodse) historicus Tony Judt. Het zegt, in het kort, dat Joden, die vroeger vaak aan de grillen van christelijke staten waren overgeleverd, tegenwoordig opnieuw aan aanvallen blootstaan, maar nu nu niet meer als gevolg van de luimen van een christelijke, maar van een Joodse staat. Wat Joden tegenwoordig antisemitisme noemen is volgens Judt vaak helemaal geen antisemitisme, maar een reactie op het gedrag van Israël, dat al meer dan 40 jaar gebied bezet houdt, Palestijnen onderdrukt en onrechtvaardige oorlogen voert.
Judt's houding tegenover Israël is in de loop van de jaren - hij begon ooit als een overtuigde zionist - zeer kritisch geworden. Waarschijnlijk daarom wordt hij genoemd in een artikel van Ron en Rosa van der Wieken in het Nieuw Israelietisch Weekblad (NIW) van deze week, waarin zij Joodse critici van Israël wegzetten als lijders aan Joodse zelfhaat, c.q. Joodse antisemieten. Anderen die in het stuk worden genoemd - u raadt het misschien al - zijn onder meer Norman Finkelstein, Noam Chomsky, Ilan Pappé, Richard Goldstone en de volgelingen van Een Ander Joods geluid
Waarom zijn zij antisemiet? Hierom, volgens de Van der Wiekens:
'Een hedendaags voorbeeld van een overtuiging die een Jood buiten de grenzen van het jodendom plaatst is anti-Israëlisme. Voor de goede orde: legitieme kritiek op handel en wandel van de staat Israël valt daar niet onder. Anti-Israëlisme is herkenbaar aan de selectiviteit van de verontwaardiging over het gedrag van Israël, waarbij voor Israël andere maatstaven worden gehanteerd dan voor de rest van de wereld.'
En wat het onderscheidt 'gerechtvaardigde kritiek' van het 'anti-Israëlisme' van de bovengenoemden? We krijgen het niet te horen. Wèl dat zij handelen vanuit
'het diepe verlangen van sommige met name intellectuele Joden om te worden aanvaard en gerespecteerd door de niet-Joodse omgeving'. (...) 'Wetenschappers als Pappe, Tony Judt en Noam Chomsky hebben door hun uitgesproken anti-Israël-houding aanzien gezocht en verworven bij linkse academische en politieke kringen. Richard Goldstone, een Zuid-Afrikaanse Joodse jurist, liet zich volgens zijn voormalige vriend Dershowitz door gestreeld eergevoel verleiden om voor de VN een eenzijdig anti-Israëlisch rapport over de recente Gaza-oorlog te schrijven teneinde zich op wereldniveau te kunnen presenteren als topjurist'.
Wel, zo horen we nog eens wat. Pappé die als minutieus bronnenonderzoek deed om de verdrijving van de Palestijnen te documenteren (en daarna uitweek naar Engeland omdat zijn familie aan bedreigingen blootstond), Judt en Chomsky die hun reputatie als wetenschapper op het spel zetten met hun kritische houding in een omgeving (de VS) waar dat maar matig werd gewaardeerd, Goldstone (die de Zuid-Afrikaanse grondwet mee hielp uitwerken, die onder meer aanklager was bij het Joegoslavië tribunaal, het Rwanda-tribunaal en VN-onderzoeker in Kososvo voor hij - na diep nadenken - de missie in Gaza aanvaardde, allemaal deden ze het om in het gevlei te komen bij de goyim.
Wat een flauwe kul. We hadden dat al aan het begin van het artikel kunnen begrijpen, want daar stellen de Van der Wiekens dat Norman Finkelstein in zijn boek The Holocaust Industry gezegd zou hebben dat het
'afwijkende van de nazi-holocaust niet de gebeurtenis zelf [is], maar de uitbuiting ervan door Joden'.
Een belachelijke opmerking, want natuurlijk heeft Finkelstein zoiets nooit gezegd. In zijn boek wees hij erop dat de tragiek van de holocaust door Israël (en sommmige Joden) wordt misbruikt en geëxploiteerd om het bestaan van Israël te rechtvaardigen, c.q. als argument om verkrachten van het recht door Israël (de slachtoffers van de Holocaust kunnen toch zkeer geen beulen zijn?) onder het tapijt te vegen. En dat is toch echt wel iets anders.
Maar het kan nog erger. Want dit zeggen Ron en Rosa van der Wieken over EAJG:
Zo is er in Nederland Een Ander Joods Geluid dat volslagen selectief in zijn verontwaardiging bij elke voorkomende gelegenheid oproept tot een boycot van Israël en zelfs mee marcheerde onder een hakenkruisvlag, áls het maar acceptatie oplevert in de ogen van niet-Joden. Hoe anti-Joodser de stellingname hoe meer kans op acceptatie door niet-Joodse, met name linkse partijen en organisaties.
Dat is een verdachtmaking die volslagen onjuist is en dus neerkomt op smaad. Ik hoop dat het EAJG-bestuur wat dat betreft zijn verhaal zal halen bij het NIW, dat deze aantijgingen nooit had mogen afdrukken en opnieuw heeft bewezen dat het eigenlijk niet meer dan een sneu, sektarisch krantje is, gespeend van zelfs maar een vaag besef van wat van een serieus blad mag en moet worden verwacht.
Wat de Van der Wiekens betreft: Jammer, Ron en Rosa, dat jullie niet met serieuze argumenten komen en het laten bij beschuldigingen en vaag gepsychologiseer als
Joods antisemitisme komt tot stand via verschillende mechanismen, die zich veelal op een onbewust niveau afspelen en derhalve moeilijk te bestrijden zijn. Het is een vooroordeel dat zich onderscheidt van gezonde kritiek door selectiviteit en oneigenlijke argumenten.
Jammer dat jullie niet uitleggen wat dan WEL 'legitieme kritiek op de handel en wandel van de staat Israël' is, zodat daarover een debat mogelijk is. Jammer, omdat zo eindelijk de onzinnige fictie zou kunnen worden doorbroken dat in het officiële Joodse Nederland (bijvoorbeeld de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam, waar Ron voorzitter van is) iedereen het zo gloeiend met elkaar eens is op dit punt. Jammer dat jullie niet zeggen op wat voor manier Israël 'selectief' wordt beoordeeld en bekritiseerd 'met andere maatstaven dan gelden voor de rest van de wereld'. Is het nu juist niet zo dat Judt, Finkelstein, Chomsky, Goldstone (en EAJG) willen dat Israël wordt beoordeeld met precies dezelfde maatstaven als de rest van de wereld?? Dat Israël zich houdt aan het internationale recht??
En tenslotte Ron en Rosa, jammer, jammer, dat jullie komen met aantijgingen aan de het adres van EAJG die absoluut ver over de grens van het toelaatbare heen gaan. Ik rekende en reken jullie graag tot mijn vrienden, maar stel mezelf nu toch de vraag of ik die vriendschap misschien opnieuw tegen het licht moet houden. Als sympathisant van EAJG en iemand die een haast genetisch bepaalde hekel heeft aan dit soort oneigenlijke gevechtstactieken kan ik dit helaas moeilijk over mijn kant laten gaan.
Bron: abu-pessoptimist.blogspot
7 opmerkingen:
Een verklaringsmodel voor het antisemitisme van linkse signatuur.
Rosa van der Wieken- de Leeuw
2 november 2006
Sinds het begin van de jaren negentig is er een toenemend anti-israelisme en daarmee een toenemend antisemitisme te bespeuren bij het links georiënteerde publiek in het algemeen en de linkse pers en politici in het bijzonder
Het 'verklaringsmodel' heeft in ieder geval een verrassende uitkomst. Men hoeft geen schuldgevoel meer te hebben.
Als men nu eens dit 'verklaringsmodel' op de van der Wiekens toepast, waar zou men dan uitkomen?
Het ,verklaringsmodel, is te vinden bij de website Ironcomb waar we ook van der Spek weer tegenkomen. Zeker een aanrader, daar het de vreemde gedachtenkronkels verklaart van van der Wiekens.
Verder nog meer interessante verhalen van van der Wiekens zoals b.v. hoe o.a. het testerongehalte van jonge Palestijnen een eigen staat tegenhouden.
De van der Wiekens tonen maar weer aan dat intelligentie ook zeer variabel is.
anzi
Waarom zouden mensenm, geboren binnen een bepaald volk NIET tot vijanden van hun eigen volk kunnen worden? Hoeveel verraders uit eigen nest kent de geschiedenis. Volken hebben een intense hekel aan dit soort verraders en het Joodse volk is hierop geen uitzondering. Om te weten wie vriend/vijand is dient men naar het betreffende volk te gaan, in ons geval naar de Joden. Een ander Joods geluid is een "ander" maar een "anti" geluid. Het is niet "anders", sorry . Waarom zoveel ophef? Aan een boom zo volgeladen...
Wat in mijn ogen zo verachtelijk is, dat is het masker, het alias, de schuilnaam. Jezelf een (ander) JOODS geluid noemen en dan fulmineren tegen de Joden.
Kijk eens aan, Wiesje van het suikerpotje, het landje met de kleine huisjes, tuintjes, crimineeltjes en kernwapentjes. Lid voorstanders genocide. Wat een raar mens ben je toch. Mogen joodse mensen geen ander geluid laten horen of moeten alle neuzen richting genocide staan? Wat zie jij joden als minderwaardige wezens zonder eigen denkvermogen of moraliteit. Zal men blij mee wezen.
anzi
Zo, Wiesje, weet ik nog van tijden waarin het Gzoende Volksondervinden van den Duitscher werd gemobiliseerd tegen die anderen, de onvolksche verraders. En met verraders wisten ze raad. Net als met joden.
Proef ik hier instemming?
U zit in een onmogelijk spinneweb van eigen makelij. Om Israel schoon te wassen neemt u het Derde Rijk ook even mee als "fatsoendelijk".
Wiesje doelt natuurlijk op den onfatsoendelijken joodse Amalekieten.
Wiesje zag eens pruimen hangen.
W24.NL
Wetten uit de wetenschap
De wet van Weber
'Aan een boom zo vol geladen mist men vijf, zes pruimen niet.' Een regel uit 'Jantje' van Hieronymus van Alphen.
Dat je dat niet ziet is nou precies waar de Wet van Weber over gaat. Pluk je meer pruimen dan zie op een bepaald moment wel het verschil aan de boom. Al onze zintuigen meten in verhoudingen, niet in verschillen, ook de tastzin, smaak, gehoor, kleur enz enz.
Sasja Kooistra, dance-recensent, gaat op zoek naar die verschillende zintuiglijke waarnemingen en vraagt uitleg aan prof. Frans Verstraten, hoogleraar Psychologische Functieleer aan de Universiteit Utrecht.
Jouw reactie hier?
De wet van Weber, Ernst Heinrich Weber (1795 - 1878) luidt voluit:
"De sensatie is evenredig met de logaritme van de prikkel".
De Fysioloog Weber zocht naar de wetmatigheden die achter de verhouding moesten liggen tussen de psychische gewaarwording en de fysische prikkel...
Dertig jaar later, in 1860, werd een nieuwe wetenschap geboren. Gustav Fechner publiceerde op basis van wat Weber al had aangetoond het boek 'Elementen der Psychofysica'.
anzi
Wiesje,het jodendom is een geloof.Geen volk.Zouden de katholieken dan geen kritiek mogen hebben op het bestuur in Rome vanwege de doofpot affaire van sexueel misbruik.Zomaar om eens wat te noemen.
Medi
Een reactie posten