http://www.stanvanhoucke.net/audioblog/pivot/entry.php?id=10#body
In The Godfather Doctrine. A Foreign Policy Parable leggen twee vooraanstaande westerse intellectuelen, John C. Hulsman en A. Wess Mitchell, dit nog eens rustig uit, en doen dat aan de hand van 'that most American of mediums -- film -- and that most American of film dramas: Francis Ford Coppola's The Godfather... While we had independently realized the film's parallels to the world of geopolitics, it was not until Wess joined John for a Hefeweizen (merk graanbier) one night at his Berlin appartment that he realized the movie's full potential to convey the seriousness of America's current predicament and the strategic alternatives that are available for handling it. For in his chronicling of the rise, fall, and rebirth of the Corleone Mafia empire, Coppola presents two hautingly prophetic messages that speak directly to America today: that the fall of the powerful is inevitable; and that we have options for how we respond to this tragic truth, make the most of the hidden opportunities it presents, and chart a course to renewed strength. The travails of the Corleone family in the anarchic and fluid world of organized crime are not unlike those America will face in the anarchic and fluid world of geopolitics. Like Coppola's characters, America today can rest assured that adjustment will come; it is simply a question of on whose terms.'
En deze wijsheid begrijpt Roelants niet. Ik denk zelfs dat ze niet eens weet dat dit inzicht bestaat. Ze beseft niet dat het Westen, de VS voorop, niet langer meer met geweld zijn wil onbelemmerd kan opleggen aan de rest van de wereld. Het hegemonistische streven zal ingeperkt worden, goedschiks dan wel kwaadschiks. Alleen een gek negeert de feiten. En ik vrees dat mevrouw Roelants zo ideologisch gehersenspoeld is, dat ze niet meer in staat is de werkelijkheid te zien. Ze is te geobsedeerd door goed en kwaad om te beseffen dat ook onze geschiedenis er een van massaal geweld is, ze weet niet dat in de grote mensenwereld goed en kwaad niet eenduidig zijn, dat niemand alleen maar de rol van god of van de duivel speelt, dat het kwaad een veel ingewikkelder fenomeen is dan zij aanneemt en dat alleen in sprookjes en in religieuze geschriften een duidelijk onderscheid bestaat tussen goed en kwaad. Op zich is haar verwarring geen probleem zolang ze die maar niet etaleert via een commercieel massamedium als de 'slijpsteen voor de geest.' Maar nu ze dit wel doet, moet ze serieus bestreden worden met feiten. Misschien kan de NRC ook iemand aan het woord laten die wel verstand van zaken heeft, anders wordt het niks met 'de slijpsteen' die claimt de 'nuance' te zoeken en ook nog eens meent 'een kwaliteitskrant' te zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten