donderdag 19 augustus 2021

Noam Chomsky: 10 mediamanipulatiestrategieën

 Paolo Marini

Noam Chomsky, een van de belangrijkste intellectuelen in het leven vandaag, heeft de lijst van 10 mediamanipulatiestrategieën opgesteld.

Geef 5 minuten en je zult er geen spijt van krijgen.

Al was het maar om je kennis uit te breiden.

1-De strategie van afleiding

Het primordiale element van sociale controle is de afleidingstrategie die bestaat uit het omleiden van de aandacht van het publiek van grote problemen en de veranderingen die door politieke en economische elites worden beslist, door middel van de overstromingstechniek of doorstroming continue afleiding en onbelangrijke informatie.

Afleidingstrategie is ook essentieel om te voorkomen dat het publiek geïnteresseerd raakt in essentiële kennis op het gebied van wetenschap, economie, psychologie, neurobiologie en cybernetica. De aandacht van het publiek afwezig houden van echte maatschappelijke problemen, zonder echt belang door thema ' s gevangengezet.

Het publiek bezig houden, bezig, bezig, zonder tijd om na te denken, terug naar de boerderij zoals andere dieren (geciteerd in de tekst ′′ Stille wapens voor rustige oorlogen ′′).

2-Problemen creëren en dan de oplossingen bieden.

Deze methode wordt ook wel een ′′ probleem-reactie-oplossing ′′ genoemd. Het creëert een probleem, een ′′ situatie ′′ die gepland is om een bepaalde reactie van het publiek te veroorzaken, met als doel dat dit de bron is van de maatregelen die ze willen accepteren. Bijvoorbeeld: stedelijk geweld laten intensiveren of intensiveren, of bloedige aanvallen organiseren, met als doel dat het publiek degenen zijn die veiligheidswetten en beleid eisen ten nadele van vrijheid. Ook: creëer een economische crisis om sociale rechten degradatie te doen en openbare diensten te ontmantelen als noodzakelijk kwaad.

3-De strategie van afstuderen.

Om een onacceptabele maatregel te accepteren, hoef je het alleen maar geleidelijk toe te passen, op dropper, voor opeenvolgende jaren. Zo werden er in de decennia van de jaren 80 en 90 radicaal nieuwe sociaaleconomische omstandigheden (neoliberisme) opgelegd: minimumstaat, privatisering, precairheid, flexibiliteit, massale werkloosheid, lonen die geen menswaardige inkomens meer waarborgen, zoveel veranderingen Dat zou een revolutie hebben veroorzaakt als ze in één keer geïmplementeerd werden.

4-De Strategie van Uitstellen.

Een andere manier om een impopulaire beslissing geaccepteerd te krijgen is om het te presenteren als ′′ pijnlijk en noodzakelijk ", waardoor het publiek op dit moment accepteert voor toekomstige toepassing. Het is makkelijker om een toekomstige opoffering te accepteren dan een onmiddellijke opoffering. Eerst, omdat moeite niet meteen genomen is. Ten tweede omdat het publiek, de massa, altijd de neiging heeft om naïef te hopen dat ′′ morgen alles beter is ′′ en dat het vereiste offer vermeden kon worden. Dit geeft het publiek meer tijd om te wennen aan het idee van verandering en accepteer het ontslag wanneer het zover is.

5-Reik naar het publiek zoals kinderen.

De meeste reclame die gericht is op het grote publiek gebruiken speeches, argumenten, personages en een bijzonder kinderlijke intonatie, vele malen dicht bij zwakte, alsof de kijker een paar jaar oud wezen of een mentale debiel was. Als je de kijker probeert te misleiden, hoe meer je de neiging hebt om een kinderachtige toon te gebruiken. Waarom dan? Waarom dan? ′′ Als iemand een persoon aanspreekt alsof hij of zij 12 of jonger is, dan op basis van suggestie, zal hij waarschijnlijk geneigd zijn om te reageren of reageren zelfs zonder kritische zin zoals dat van een 12 persoon. jaren of minder ′′ (zie ′′ Stille wapens voor rustige oorlogen ′′).

6-Veel meer emotioneel aspect gebruiken dan reflectie.

Maak gebruik van emotie het is een klassieke techniek om een kortsluiting uit te lokken op een rationele analyse en ten slotte het kritische gevoel van het individu. Daarnaast biedt het gebruik van emotioneel register de onbewuste toegangsdeur tot implantaten of ideeën, verlangens, angsten en angsten, dwangmatigheden of gedrag induceren.

7-Het publiek in onwetendheid en middelmatigheid houden.

Het publiek onbekwaam maken om de technologieën en methoden die gebruikt worden voor hun controle en slavernij te begrijpen.

′′ De kwaliteit van het onderwijs dat wordt gegeven aan lagere sociale klassen moet zo slecht en middelmatig mogelijk zijn, zodat de afstand van onwetendheid die plannen tussen lagere klassen en bovenklassen onmogelijk is en blijft om te vullen vanuit de lagere klassen ".

8-Het publiek stimuleren om zelfgenoegzaam te zijn met middelmatigheid.

Het publiek duwen om te denken dat het mode is om dom, vulgair en onwetend te zijn...

9-Versterking van zelf schuldgevoel.

Het individu laten geloven dat hij alleen de dader is van zijn schande, vanwege zijn onvoldoende intelligentie, vaardigheden of inspanningen. Dus in plaats van in opstand te komen tegen het economische systeem, devalueert het individu zichzelf en verwijt het zichzelf, waardoor er een depressieve staat ontstaat, waarvan een van de gevolgen de inhibitie van zijn actie is. En zonder actie is er geen revolutie!

10-Mensen beter kennen dan ze zelf weten.

In de afgelopen 50 jaar heeft de snelle vooruitgang van de wetenschap een groeiende kloof tussen de openbare kennis en diegenen die bezeten en gebruikt worden door dominante elites. Dankzij biologie, neurobiologie en toegepaste psychologie heeft het ′′ systeem ′′ genoten van geavanceerde kennis van de mens, zowel in de fysieke als psychologische vorm. Het systeem is erin geslaagd om beter te leren over het gewone individu dan hij zelf kent. Dit betekent dat het systeem in de meeste gevallen meer controle uitoefent en grotere macht over individuen, groter is dan dat wat hetzelfde individu over zichzelf uitoefent.


2 opmerkingen:

Bauke Jan Douma zei

Nogal beroerde vertaling.

Sjuul van Dissel zei

Ik vind het nogal respectloos om een taalkundige zo belabberd te vertalen. Of het is uit faalangst om Google zonder auteurs instemming te durven redigeren?