De vlasblonde NRC-redactrice Sheila Kamerman schreef in haar krant van het afgelopen weekeinde dat
niet
crimineel betekent niet automatisch geintegreerd… De Turkse staat dringt diep
door in de Turkse gemeenschap en bemoeit zich overal mee… Verzuiling: Klein
Turkije in Nederland. Is dat erg?
Die vraag is
opmerkelijk. Allereerst wordt deze vraag nooit gesteld aan joodse Nederlanders
die zich emotioneel sterk betrokken voelen bij de ‘Joodse staat.’ Alleen al het
bestaan van het CIDI, een volgens Haaretz ‘pro-zionistische lobbygroep,’ is een illustratie van de ‘verzuiling. Klein Israel in Nederland,’
de lange arm van het zionistisch regime in de polder. Maar nooit zullen de
mainstream-media de vraag durven stellen of ‘dat erg [is]?’
Het wordt als normaal beschouwd, zelfs als iets positiefs. Waarom terwijl in het geval van de
Turks Nederlandse minderheid de vraag wordt opgeworpen of het 'erg' is dat ze ‘geen
autochtone Nederlanders… worden’? Ik stel deze vraag omdat het artikel
in de NRC is geschreven nadat
recentelijk de Turkse gemeenschap in Nederland in het nieuws was gekomen door al dan niet vermeend ‘antisemitisme,’ en het feit dat de
Turkse premier zich over Nederland had uitgelaten, waardoor na al die
jaren voor de NRC nu pas de vraag relevant werd:
Hoe gáát het eigenlijk met de Turkse
Nederlanders?
Wel, de eerste
Turkse Nederlander die daarover aan het woord komt in de NRC is Zihni Ozdil, docent en
promovendus maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en
die ‘vindt
de Turkse Nederlanders te veel gericht op Turkije en op elkaar.’ Maar
hij ‘vindt’ nog meer.
Integratie
vindt hij, gaat om meedoen met de Nederlandse samenleving en boven je
etniciteit uitstijgen.
Ook een
dergelijke uitlating zal men niet snel aantreffen zodra het in de vaderlandse
commerciele massamedia voor de zoveelste maal gaat over ‘joodse Nederlanders.’ Wat maakt de ‘joodse
Nederlanders’ anders dan de ‘Turkse Nederlanders’? En dan de
vraag of ‘integratie’
inderdaad betekent ‘boven je etniciteit uitstijgen’? ‘Integratie’
heeft met op zijn minst twee partijen te maken en is daarom een kwestie van geven
en nemen. Dus is de vraag tevens:
waarom stijgen de autochtonen niet boven hun 'etniciteit' uit? Wie moet van wie
leren en wat? Ik bedoel dit:
Alleen al het
feit dat in Nederland het doodnormaal is dat de bevolking wordt opgedeeld in
groepen autochtonen en allochtonen, is een zaak van benauwend provincialisme.
Zeker een blank, christelijk volk dat rijk is geworden dankzij het kolonialisme, waarbij de Hollanders werkelijk op geen enkele manier integreerden in de samenlevingen
waar ze met geweld waren binnendrongen, zou een toontje lager moeten zingen. Bij ons
is er geen ruimte voor de ander. De ander moet assimileren, die moet worden
zoals wij. Het gaat hier niet om integratie, maar om het vernietigen van alles
dat anders is in de ander. Diezelfde drang heeft geleid tot de vernietiging van een groot
deel van de joden in Europa. In de Arabische wereld en onder het bewind van
Ottomaanse sultans hoefden de verschillende bevolkingsgroepen niet boven hun ‘etniciteit’
uit te stijgen. Waarom zou dat moeten? De staat is niet onze identiteit en het
autochtone deel van de bevolking ook niet. Wat is dit voor een curieuze opvatting in een cultuur waar het
individualisme permanent wordt verheerlijkt.
‘Boven
je etniciteit uitstijgen.’ Hoe kan dat in een land waarin ‘etniciteit’
het centrale dogma is en de wereld is opgedeeld in autochtonen en
allochtonen? Een land waarin Rob Vreeken, journalist van een van de grote
dagbladen, zonder enig tegengas het volgende kan schrijven over het standrechtelijk door het hoofd
schieten van negen Turkse burgers door een Israelisch doodseskader:
Niemand hoeft in de baan van
zo’n kogel te gaan staan, dat is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Bovendien: de wereld telt op het moment 6.824.900.000 inwoners. Dat betekent
dat 6.824.899.991 mensen niet door Israëlisch vuur zijn omgekomen. Maar de
media melden altijd wat er fout gaat, nooit wat goed gaat. Als er een
Israëlische lobby had bestaan, hadden ze die cijfers benadrukt. Maar wat zegt
het CIDI op zijn website? ‘CIDI betreurt dat er doden zijn gevallen en hoopt
dat gedegen onderzoek de ware toedracht van dit zinloos bloedvergieten aan het
licht zal brengen.’ Slappe hap. Zo win je nooit een oorlog.
Gezien de wijze
waarop de ‘autochtone’ massamedia aan ‘integratie’ doen, is het
niet verwonderlijk dat dat ‘Turken zich hier minder thuis [voelen]’ en ‘ze
naar Turkije [blijven] lonken.’ Wie zou zich gelukkig voelen in een
land waar een autochtoon als Vreeken ook ‘allochtonen’ uit Arabische landen als
volgt kan afschilderen:
Moeten we ons... zorgen maken om de
Syrische agressie? Welnee, vooralsnog is het Israël dat Syrië heeft
aangevallen, niet andersom. Hun enige reactie na die Israëlische actie bestond
eruit dat ze braaf de rommel zijn gaan opruimen. Vergeet niet dat de Syriërs
Arabieren zijn: een hoop poeha om de mannelijke eer te redden, maar als het
erop aankomt springen ze kermend op hun kameel – hun ware geheime wapen.
Deze haat en minachting die vroeger op joden werden geprojecteerd kan vandaag
de dag onweersproken worden geuit in de Volkskrant. Het stigmatiseren is nooit
verdwenen uit het beschaafde Westen van Auschwitz en Hiroshima, en al
die andere slachtpartijen na 1945. ‘Integratie’ is een verwarrend
begrip, voor zowel de zelfbenoemde ‘autochtoon,’ als voor degene die
tot ‘allochtoon’ is gebombardeerd. Als allochtoon verdom ik het
om een autochtoon als Rob Vreeken te worden. Ik zal nooit Turkse
Nederlanders bekritiseren voor het feit dat ze sommige van hun eigen culturele
gebruiken weigeren weg te gooien. Waarom verwachten mijn mainstreamcollega’s
dit, van de al dan niet geblondeerde Sheila Kamerman tot de al even blonde Rob Vreeken met
zijn bloemkooloren? Moeten de 'allochtonen' hun eigen cultuur verruilen voor de grofheid van
de huidige Nederlandse cultuur? Waarom? Leg het me uit.
In zijn essaybundel De Ander schrijft wijlen Ryszard Kapuscinski:
Wanneer we dus 'wij' zeiden, meenden we het te hebben over alle mensen, terwijl het in feite alleen maar over onszelf, de Europeanen, ging. Nu echter treden we onherroepelijk het tijdperk binnen waarin een eenduidige vergelijking 'wij=Europeanen', als synoniem voor alle wereldburgers, in twijfel wordt getrokken, gezien de historische veranderingen die zich voltrekken.
Als gevolg van deze veranderingen werden immers nogal wat andere, tot dan toe gedomineerde en gemarginaliseerde culturen wakker geschud. Ze leefden op en begonnen een gelijkwaardige plaats op te eisen aan de mondiale ronde tafel. Ze zijn ambitieus en dynamisch en beschikken over een sterk ontwikkeld gevoel voor eigenwaarde.
In zijn essaybundel De Ander schrijft wijlen Ryszard Kapuscinski:
Wanneer we dus 'wij' zeiden, meenden we het te hebben over alle mensen, terwijl het in feite alleen maar over onszelf, de Europeanen, ging. Nu echter treden we onherroepelijk het tijdperk binnen waarin een eenduidige vergelijking 'wij=Europeanen', als synoniem voor alle wereldburgers, in twijfel wordt getrokken, gezien de historische veranderingen die zich voltrekken.
Als gevolg van deze veranderingen werden immers nogal wat andere, tot dan toe gedomineerde en gemarginaliseerde culturen wakker geschud. Ze leefden op en begonnen een gelijkwaardige plaats op te eisen aan de mondiale ronde tafel. Ze zijn ambitieus en dynamisch en beschikken over een sterk ontwikkeld gevoel voor eigenwaarde.
1 opmerking:
Beste Stan, ik lees je commentaar nu pas. Op basis van een soundbyte uit een NRC interview heb je een compleet verkeerd beeld van wat ik betoog. Ik pleit juist voor een herdefinitie van Nederlands burgerschap voorbij uitsluitende en racistische etnische 'grenzen' en categoriseringen die geconstrueerd zijn in de loop der jaren. En dat kan alleen als de 'minderheden'het gaan opeisen vanuit de grassroots. De eerste stap daarbij is zelf het nederlanderschap claimen, ook al houdt de 'autochtone' groep daar niet van. We hebben als het ware een nieuwe burgerrechtenbeweging nodig.
Hier een meer uitgebreide argumentatie: http://zihniozdil.info/wtf.html
hartelijke groet,
Zihni
Een reactie posten