'The price worth it.' Irakese babies, slachtoffertjes van het massale westerse gebruik van verarmd uranium wapens in Irak.
Het feit dat Movies That
Matter iemand als Sam Muller uitnodigt als moderator van een discussie over
de vraag of onder de langdurige bezetting van Israelische militairen er
uberhaupt nog sprake kan zijn van enig recht voor de Palestijnse bevolking, is
op zijn minst opmerkelijk aangezien Muller onder andere verbonden is aan The Hague
Institute for Global Justice, een instituut waarvan de voorzitter
van de Adviesraad, Madeleine Albright, publiekelijk verklaarde dat de
dood van een half miljoen kinderen onder de vijf jaar 'de prijs waard'
was geweest, zonder dat dit tot enige protest heeft geleid van dezelfde Sam
Muller. Daardoor wordt duidelijk dat voor hem deze Irakese kinderen niet onder de bescherming vallen van de universele rechten van de mens,
anders had hij publiekelijk geprotesteerd tegen de aanstelling van Albright, hetgeen hij zeker zou hebben gedaan als een andere voorzitter van die Adviesraad
de moord op ook maar 1 joods kind had gelegitimeerd.
On May 12, 1996… defended UN sanctions
against Iraq on a 60 Minutes
segment in which Lesley Stahl
asked her ‘We have heard that half a
million children have died. I mean, that's more children than died in
Hiroshima. And, you know, is the price worth it?’ and Albright replied ‘we think the price is worth it.’
Nogmaals: ‘I mean, that's more children than
died in Hiroshima.’
Waarom dringt dit niet door tot de hersenen van de
medewerkers van Movies That Matter?
Zijn ze monsters? Nee, geenszins. Zouden ze anders hebben gereageerd als het
joodse kinderen waren geweest? Ja, zekerl. Wat is dan voor
hen het verschil tussen joodse en islamitische kinderen? Geen, denk ik. Wat is
hier dan aan de hand? Ze wisten niet wat Albright had gezegd. Nonsens, mensen die het hele jaar met
films werken, kennen de uitspraak van Albright. Vinden ze het dan niet
verwerpelijk om iemand uit te nodigen die het niet de moeite waard vond om zich
publiekelijk te distantieren van iemand met wie hij samenwerkt in een instituut
voor ‘Global
Justice’? Het zou kunnen, maar waarom hebben ze hem dan toch uitgenodigd? Per slot van rekening wordt hiermee nog eens onderstreept en 'zichtbaar' gemaakt voor de buitenwereld dat voor de westerlingen een joods, of christelijk leven waardevoller is dan het leven van een half miljoen Irakese kids.
Ik denk
dat er nog een ander element op de achtergrond meespeelt. Albright deed haar uitspraak op
televisie in een vraaggesprek zonder dat tegelijkertijd beelden van de
slachtoffertjes werden getoond. In zijn essaybundel A Supposedly Fun Thing I’ll Never Do Again schreef de Amerikaanse
auteur, wijlen David Foster Wallace, in 1997 dat ‘television is performance,
spectacle… What we see is… illusion. And, illusion, what we’re seeing through
the framed panes isn’t people in real situations.’ Het is ‘composed of
fictional characters in highly formalized narratives.’
En op dit punt begint een gruwelijke ironie. Ook de
mensen die Movies That Matter
organiseren om daarmee het publiek attent te maken op misstanden in de wereld,
zijn zelf niet in staat datgene wat ze zien te vertalen in consequente daden. Kennelijk kun
je op televisie toegeven dat het opofferen van een half miljoen kinderen ‘de prijs
waard’ is om een fascistische
politiek te kunnen uitvoeren, zonder dat dit tot de meeste kijkers echt doordringt. Beeld vervormd het bewustzijn. Het dringt niet
door tot op intellectueel niveau. Vandaar ook dat Movies That `Matter liever een filmsterretje als Katja Schuurman
uitnodigt om een gast te interviewen dan een geinformeerde journalist. Ik kom
hierop terug. Het onderwerp is belangrijk genoeg.
FESTIVALTIP: KATJA SCHUURMAN PRESENTEERT WIKILEAKS DEBAT
25 maart 2013
Kom vanavond om 21.30 uur naar Theater aan het Spui 1 voor de vertoning van WikiLeaks: Secrets and Lies: een uniek portret van de controversiële Wikileaks-oprichter Julian Assange en de opkomst en ondergang van het grootste klokkenluidersplatform uit de moderne geschiedenis. Na afloop interviewt Katja Schuurman regisseur Patrick Forbes over dilemma's die zijn film oproept.
http://www.moviesthatmatter.nl/nieuws/nieuwsbericht/960
http://www.moviesthatmatter.nl/nieuws/nieuwsbericht/960
Geen opmerkingen:
Een reactie posten