zondag 1 november 2009

Wilders! 9

De Leidse achterban van Geert Wilders

Of: De Edmund Burke Stichting en de Universiteit Leiden

Maria Trepp

Versie 30 augustus 2009

Voor een betere leesbaarheid van dit bestandje: download de pdf.versie

www.passagenproject.com/conservatisme.pdf

Een korte versie van dit bestandje is te vinden onder www.passagenproject.com/burkeprofessoren.html

English version www.passagenproject.com/neoconservatism.html

Een beter opgemaakte en beknopte tekst over de Burke Stichting heeft Frans Gieles van de Stichting Tegenwicht samengesteld, en hierbij ook gebruik gemaakt van mijn teksten.

zie ook mijn weblog voor actuele thema’s (via mijn weblog kan men mij ook mailen)

zie www.passagenproject.com/literatuur.html voor de literatuurlijst

DE LEIDSE ACHTERBAN VAN GEERT WILDERS

INLEIDING

Leidse wetenschappers betrokken bij de Edmund Burke Stichting

Andreas Kinneging, hoogleraar rechtsfilosofie in Leiden

Afshin Ellian, hoogleraar Sociale cohesie in Leiden

Paul Cliteur, hoogleraar Encyclopedie van de rechtswetenschap in Leiden

De Leidse Germanist Jerker Spits

Bart Jan Spruyt

In de achtergrond : prof.dr. Bolkestein

1. DE EDMUND BURKE STICHTING

1.1. HET CLUBJE VAN BOLKESTEIN: CONSERVATISME EN LIBERALISME

1.2. Van Bolkestein naar Wilders

1.2.1.Bernard Lewis en Samuel Huntington

1.2.2 De mythe van het islamitisch gevaar

1.2.3. Turkije

1.2. Amerikaanse vrienden

2. DE FILOSOFISCHE ACHTERGROND VAN DE EDMUND BURKE STICHTING

2.1. De Burke Stichting en Edmund Burke: traditioneel versus radicaal conservatisme

2.1.1. Overeenkomsten tussen het gedachtegoed van Burke en de Burke Stichting

2.1.2. Verschillen tussen het gedachtegoed van Edmund Burke en de Burke Stichting

2.2. De Burkiaanse veiligheidsutopie

2.3. De Burkianen en het nazisme/fascisme

2.3.1. De Burke Stichting en Carl Schmitt

2.3.2. De analogie tussen toen en nu

2.3.3. Onverzoenlijke polarisatie

2.3.4 De strijd om de Vrije Meningsuiting

2.3.5. De psychologie van de stigmatisering

2.4. Tussen idealisme en “nieuw-realisme”

2.4.1. Leo Strauss

2.4.2.De Burkiaanse Plato-kult; Poppers Plato-kritiek

2.4.3. Het “nieuw-realisme”

2.5. Fortuyn, Burke Stichting en Wilders

2.5.1. Rechtspopulisme en neoconservatisme

2.6. Het superieure Westen en de botsing der beschavingen

2.6.1. De Europese traditie van het anti-islamisme

2.6.2. Huntington en zijn adepten

2.7. Het verlichtingsfundamentalisme

2.7.1. De liberale jihad: shortcut knip-en-plak verlichting

2.7.2. De maakbaarheid van de mens- halfhartige Verlichtingskritiek bij Kinneging en Spruyt

2.7.3. In de voetstappen van Voltaire

2.7.4. De kritische Verlichtingstraditie

2.7.5. Verlichting en pragmatisme

2.7.6. Verlichting en vrijzinnigheid

2.7.7. Abstract seculier humanisme

2.7.8. Nationaliteit, identiteit, assimilatie

2.7.9. Pluralisme

2.7.10. Mensenrechten

2.7.11 Verlichting en patriarchaliteit

2.8. De Heilige Alliantie Tegen De Decadentie

2.8.1. De Burkiaanse decadentie- en nihilisme-kritiek

2.8.2. Decadentie- en nihilisme-kritiek in de 20ste eeuw: conservatisme, fascisme, communisme

2.8.3. De duivelse jaren ’60

2.8.4. Postmoderne moraliteit

2. 9. Het nieuwe chauvinisme: de “beschaafden” versus de barbaren

2.10. De conservatieve depolitisering: afwending van de verzorgingsstaat

2.11. Het cynisme van Goed en Kwaad

2.12. Naar en anti-dogmatische religiekritiek

2 opmerkingen:

Sonja zei

Maria's weblog

AdR zei

Het aardige is dat deze brulapen tegen het "subsidiesocialisme" hun zogenaamde studiedagen volop laten subsidiëren door de Leidse universiteit.
Waar de geest van Cleveringa niet direct rondwaart dezer dagen, althans bij rechten en filosofie niet.

Wat te Doen met het Nederlands Racisme?

  RELIGIE&FILOSOFIE OPINIE CULTUUR&MEDIA SPORT PODCASTS  PUZZELS ACHTERPAGINA Correspondent Nasrah Habiballah in Tel Aviv: ‘Onze saf...