'De vergankelijke wereld van Horst Janssen 31 mei - 24 augustus 2008
Het Rembrandthuis presenteert van 31 mei tot en met 24 augustus 2008 een tentoonstelling van de Duitse graficus Horst Janssen (Hamburg 1929-1995). Janssen was een virtuoos tekenaar met een uiterst expressieve lijnvoering. Ofschoon figuratie in zijn werk een belangrijke rol speelt, volgde hij de werkelijkheid nooit slaafs na. De realiteit in zijn portretten, zelfportretten, landschappen, stillevens en erotische scènes is altijd vervormd en gedramatiseerd. Hij was een groot bewonderaar van Rembrandt en gebruikte diens werk meermalen als inspiratiebron, vooral in zijn vele zelfportretten en landschappen. Uit Janssens omvangrijke oeuvre werden de honderd mooiste etsen geselecteerd, aangevuld met een aantal hoogtepunten uit zijn getekende werk. Het is de eerste tentoonstelling die in Nederland aan de grafiek van Horst Janssen wordt gewijd. Horst Janssen Janssen is één van de grootste grafische kunstenaars van de twintigste eeuw. Tientallen monografieën zijn er over hem verschenen. Zo beroemd als Horst Janssen in Duitsland is, zo onbekend is hij daarbuiten. Dat heeft ongetwijfeld iets te maken met zijn volstrekt individualistische positie in het naoorlogse kunstklimaat. Het vertrekpunt voor zijn werk vormde altijd de zichtbare wereld. Daarmee ging hij lijnrecht in tegen de geest van de modernistische stromingen in de tweede helft van de twintigste eeuw, waarin abstractie de boventoon voerde. Nu figuratie in de eigentijdse kunst niet meer weg te denken is, krijgen ook moderne, meer figuratief werkende kunstenaars als Horst Janssen de waardering die ze verdienen. In Oldenburg, waar hij zijn jeugdjaren doorbracht en waar hij in 1995 ook is begraven, is er sinds 1999 het Horst Janssen Museum, dat geheel aan zijn werk is gewijd. In Hamburg, waar hij in 1929 is geboren en waar hij na de oorlog altijd is blijven wonen en werken, is in de Kunsthalle een apart kabinet ingericht waar zijn werk permanent wordt getoond. De tentoonstelling in het Rembrandthuis wordt in nauwe samenwerking met deze twee musea georganiseerd.
Vernieuwend graficus Janssen was een virtuoos tekenaar met een eigenzinnige lijnvoering. Die virtuositeit en expressiviteit komen misschien nog wel het sterkst tot uitdukking in zijn grafiek. Het is dan ook niet vreemd dat Janssen zich in de eerste plaats graficus, en dan vooral etser voelde. Net als Rembrandt experimenteerde Janssen zijn leven lang met de expressieve mogelijkheden van de etstechniek. Op een van zijn prenten, een bewerking van een geëtst zelfportret van Rembrandt, valt te lezen: nach “Ihm”. Hieruit mag worden afgeleid dat hij Rembrandt als een held vereerde. Weliswaar heeft Janssen zich door een groot aantal kunstenaars uit het verleden laten inspireren - Callot, Segers, Goya, Füssli, Friedrich, Utamaro, Hokusai, Meryon, Klinger, Munch, Schiele, om er slechts enkele te noemen -, maar Rembrandt was voor hem meer dan een bewonderd voorbeeld: hij zag in hem een zielsverwant. Museum Het Rembrandthuis vormt dan ook een passende omgeving voor de eerste tentoonstelling die in ons land aan Janssens grafische werk wordt gewijd. Omdat de verwantschap met Rembrandt met name in Janssens vele zelfportretten en landschappen tot uitdrukking komt, is bij de samenstelling van de tentoonstelling vooral uit deze onderdelen van zijn omvangrijke oeuvre gekozen. In de publicatie die bij de tentoonstelling verschijnt wordt in een drietal essays ingegaan op de raakvlakken tussen beide kunstenaars.'
Zie: http://www.rembrandthuis.nl/cms_pages/index_sub.php?url=http://pro.contentcontrol.nl/
Vernieuwend graficus Janssen was een virtuoos tekenaar met een eigenzinnige lijnvoering. Die virtuositeit en expressiviteit komen misschien nog wel het sterkst tot uitdukking in zijn grafiek. Het is dan ook niet vreemd dat Janssen zich in de eerste plaats graficus, en dan vooral etser voelde. Net als Rembrandt experimenteerde Janssen zijn leven lang met de expressieve mogelijkheden van de etstechniek. Op een van zijn prenten, een bewerking van een geëtst zelfportret van Rembrandt, valt te lezen: nach “Ihm”. Hieruit mag worden afgeleid dat hij Rembrandt als een held vereerde. Weliswaar heeft Janssen zich door een groot aantal kunstenaars uit het verleden laten inspireren - Callot, Segers, Goya, Füssli, Friedrich, Utamaro, Hokusai, Meryon, Klinger, Munch, Schiele, om er slechts enkele te noemen -, maar Rembrandt was voor hem meer dan een bewonderd voorbeeld: hij zag in hem een zielsverwant. Museum Het Rembrandthuis vormt dan ook een passende omgeving voor de eerste tentoonstelling die in ons land aan Janssens grafische werk wordt gewijd. Omdat de verwantschap met Rembrandt met name in Janssens vele zelfportretten en landschappen tot uitdrukking komt, is bij de samenstelling van de tentoonstelling vooral uit deze onderdelen van zijn omvangrijke oeuvre gekozen. In de publicatie die bij de tentoonstelling verschijnt wordt in een drietal essays ingegaan op de raakvlakken tussen beide kunstenaars.'
Zie: http://www.rembrandthuis.nl/cms_pages/index_sub.php?url=http://pro.contentcontrol.nl/
rembrandthuis/rubnutezien.html&path=1,0,0&nav_lang=nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten