MH17-ramp: ongewenste waarheid
Zeven jaar na de MH17-ramp gebruiken de nabestaanden (vaders, moeders, kinderen, broers en zussen) hun spreekrecht om voor de rechtbank Den Haag het verhaal van hun dierbaren te vertellen. De rechters zijn van plan meer dan 90 nabestaanden te horen. Bij andere rechtszaken is spreekrecht maar een klein onderdeel van het proces, maar bij het MH17-strafproces zijn er drie weken voor de verklaringen van nabestaanden uitgetrokken.
Door: Eric de Boer
Veel van de nabestaanden zijn al voor de rechtbank verschenen. Hun verhalen breken het hart. Voor deze mensen is het niet alleen een tragedie, maar een gebeurtenis die hun leven volledig heeft veranderd. Iemand verloor zijn ouders, enkele kinderen, broers of zussen. Op een gegeven moment stopten hun harten met kloppen. De tijd stopte.
Ik leef mee met de nabestaanden en deel hun pijn. Voor mij is de MH17-zaak persoonlijk geworden, dus in deze zaak wil ik de waarheid vinden. De pijn van het verlies van een dierbare kan alleen worden begrepen door iemand die ook een dierbare heeft verloren. Geloof me, ik begrijp hun pijn.
Emotionele verklaringen maakten kennis met de persoonlijke verhalen van inzittenden op de vlucht MH17. Veel sprekers eisten harde straffen voor degenen die verantwoordelijk zijn voor de dood van hun dierbaren. Volgens het Joint Investigation Team (JIT) ligt de verantwoordelijkheid voor de crash van de Boeing bij 4 personen die de leiders zijn van de separatisten in het Oosten van Oekraïne. Waarom zijn ze precies?
Laten we eens kijken waar de belangrijkste bevindingen van het JIT-onderzoeksteam op zijn gebaseerd. Drie dagen voor de tragedie wordt de website van de Britse groep ‘onafhankelijke’ journalisten Bellingcat gemaakt, die onmiddellijk enorme subsidies begon te ontvangen van de NAVO en de Britse speciale diensten. Een paar dagen na de tragedie levert een onbekende groep journalisten uit Bellingcat op basis van gegevens uit open bronnen bewijs van de schuld van de pro-Russische separatisten. Een officieel onderzoek begon. Het JIT vertrouwt bij zijn werk alleen op bewijs van Bellingcat en negeert de meningen van de onafhankelijke experts en journalisten.
Al vijf jaar heeft het onderzoeksteam geen onomstotelijk bewijs van iemands schuld gevonden. Bovendien kwam veel van indirect bewijs enkele jaren na de Boeing-crash naar boven. Bijna alle nieuwe feiten werden geleverd door Oekraïne. Het is niet duidelijk waarom Kiev actief betrokken is bij het onderzoek en het recht heeft om een veto uit te spreken over elk JIT-besluit. De voormalige leiding van dit land heeft het luchtruim boven het oorlogsgebied niet afgesloten en is in ieder geval juridisch verantwoordelijk voor het MH17-ramp.
Op basis van indirect bewijs begint een rechtsproces, waarvan de uitkomst al lang vaststaat. Dankzij onafhankelijke journalisten en de advocaten van de beklaagde werden belangrijke vragen aan de rechters gesteld. Velen van hen waren in tegenspraak met de hoofdversie van het JIT. Bij het onderzoek werd gevraagd waar de satellietbeelden zijn, waar is de luchtverkeersleider Anna Petrenko, die de koers van de vlucht veranderde, waarom Oekraïne het luchtruim niet heeft afgesloten en waar is het Buk-luchtafweersysteem?
Op deze vragen hebben we antwoord gekregen. Volgens internationale rechters weigerden de Verenigde Staten satellietbeelden te verstrekken, die ze eerder aan de wereld hadden beloofd. Luchtverkeersleider Anna Petrenko leeft, maar ze zal niet worden opgenomen in de lijst van getuigen. Trouwens, zij was het die de vliegkoers 13 minuten voor de tragedie veranderde. Wie haar dit bevel heeft gegeven, is niet bekend. Oekraïne heeft het luchtruim boven het oorlogsgebied niet gesloten, maar dit is geen basis voor beschuldigingen, zeggen de rechters. In Koersk (Rusland) wordt gezocht naar het Buk-luchtafweersysteem, waarbij lokale bewoners worden gevraagd waar het zich bevindt. In Oekraïne is niemand op zoek naar dergelijke installaties.
Ik denk dat het veel zegt. In ieder geval dat het te vroeg is om conclusies te trekken en dat het rechtsproces niet in december 2022 zal eindigen, zoals de rechters beloven.
Blijf ongemakkelijke vragen stellen, je kunt niet zwijgen en het onderzoek alleen conclusies laten trekken op basis van indirect bewijs. Vroeg of laat zal de hele wereld de waarheid kennen die achter de crash van Boeing MH17 zit.
Lees ook:
- Het geheim van de verloren luchtverkeersleider
- Vergeten tragedie van Tu-154 (Siberia Airlines-vlucht 1812)
- Big Brother is watching you, maar die BUK zagen we niet
Geen opmerkingen:
Een reactie posten