maandag 15 oktober 2012

Sheila Sitalsing van de Volkskrant 16

Sheila Sitalsing - foto Mario DankoorHet neoliberalisme is de meest recente fase van het kapitalisme dat tijdens de Renaissance begon met de Europese verovering van de wereld en de genocide van ondermeer indianen en zwarten. Daarom is het opmerkelijk dat een econome als Sheila Sitalsing, geboren in Zuid Amerika, zo minachtend en zelfs haatdragend schrijft over Hugo Chavez en zijn 'socialistische revolutie,' die volgens de cijfers van de Verenigde Naties en de Wereldbank heeft geleid tot meer dan de halvering van de armoede en een bijna halvering van het aantal werklozen in zijn land. Sitalsing neemt het de Venezulaanse president kwalijk dat hij niet 'efficient' genoeg is aangezien hij weigert het 'marktdenken' volledig te omarmen, waarbij de rijken nog rijker worden en de armen op die wijze een graantje kunnen meepikken. Het zonder omhaal succesvol bestrijden van armoede en werkloosheid vindt zij te onbelangrijk om te melden. Veel belangrijker vindt de Volkskrant-columniste dat het Chavez-regime wordt afgeschilderd als een bende 'in Hummers rondtuffende revolutionairen met Rolex.' Die criminalisering is ook wel begrijpelijk, want voor een neoliberale ideologe als zij is niets gevaarlijker dan een politicus die een alternatief beleid wist te ontwikkelen voor het neoliberalisme dat heeft geleid tot een kredietcrisis die de westerse economie in haar val heeft meegetrokken zonder dat de kapitalistische economen een oplossing weten. 

Feit: de enige manier waarop het blanke, christelijke westen al vijf eeuwen lang zijn hegemonie afdwingt is niet door een humaner systeem te introduceren, maar door massaal geweld, zoals we nu opnieuw zien. De favoriete historicus van de neoconservatieven, de Amerikaan Victor Davis Hanson, toont in zijn boek Why The West Has Won. Nine Landmark Battles in the Brutal History of Western Victory gedetailleerd aan dat wij de afgelopen vijf eeuwen gewonnen hebben louter en alleen omdat het blanke Westen gewelddadiger was, meedogenlozer in zijn streven naar hegemonie dan welke andere gekleurde cultuur dan ook. Wij bezaten

'the most lethal practice of arms conceivable. Let us hope that we at last understand this legacy. It is a weighty and sometimes ominous heritage that we must neither deny nor feel ashamed about -- but insist that our deadly manner of war serves, rather thans buries, our civilization.'


Qua genocide scoren wij blanke westerlingen veruit het hoogst. De Amerikaanse hoogleraar David E. Stannard vat het nog eens als volgt kort samen in American Holocaust. The conquest of the new world:

'there were the unique horrors of the African slave trade, during the course of which at least 30.000.000 -- and possibly as many as 40.000.000 to 60.000.000 -- Africans were killed, most of them in the prime of their lives... And... the total extermination of many American Indian peoples and the near-extermination of others, in numbers that eventually totaled close to 100.000.000... For almost half a millennium Christians had been launching hideously destructive holy wars and massive enslavement campaigns against external enemies they viewed as carnal demons and described as infidels... During those same long centuries they had further expressed their ruthless intolerance of all persons and things that were non-Christian by conducting pogroms against the Jews who lived among them and whom they regarded as the embodiment of Antichrist -- imposing torture, exile, and mass destruction on those who refused to succumb to evangelical persuasion.'

Deze houding is ook uitgebreid geanalyseerd door de Indiase socioloog Ashis Nandy in The Intimate Enemy. Loss and Recovery of Self Under Colonialism. Hij schrijft:

'Sinds ongeveer de 17e eeuw, hebben de hypermannelijke en overgesocialiseerde aspecten van de Europese persoonlijkheid stap voor stap de culturele eigenschappen verdrongen die werden vereenzelvigd met vrouwelijkheid, kinderjaren, en naderhand met “primitivisme”. Als onderdelen van een natuurfilosofie van boeren waren deze karaktereigenschappen gewaardeerde aspecten geweest van een cultuur die niet gekoppeld was aan prestatie en productiviteit. Van toen af aan werden ze afgewezen als strijdig met de heersende stroming van de Europese beschaving en toegeschreven aan de “lage culturen” van Europa en de nieuwe culturen waarmee de Europese beschaving geconfronteerd werd. Het was onderdeel van dit proces dat de koloniën geleidelijk aan gezien werden als de leefomgeving van volkeren die enerzijds kinderlijk en onschuldig waren, en anderzijds sluw, verwijfd en passief-agressief.'

Het gevolg van dit westerse wereldbeeld is allereerst dat

'de kolonisator, die om zijn geweten te sussen de gewoonte heeft de andere mens als een beest te zien, zichzelf eraan went om hem als een beest te behandelen, en de neiging heeft om zichzelf in een beest te veranderen […] Ze dachten dat ze alleen maar indianen, of Hindoes, of bewoners van Zuidzee eilanden of Afrikanen aan het afslachten waren. Maar in feite hebben ze een voor een de verdedigingswallen vernietigd waarachter de Europese beschaving vrij had kunnen ontwikkelen,'

aldus de Franse intellectueel Aimé Césaire. De Zweedse hoogleraar en auteur Sven Lindqvist onderstreept dit proces nog eens aan het eind van zijn boek Exterminate all the Brutes, wanneer hij concludeert dat

'Auschwitz de moderne industriële toepassing [was] van een uitroeiingspolitiek waarop de Europese overheersing van de wereld […] lang heeft gesteund.'
De titel van zijn boek verwijst naar de zin uit Joseph Conrads Hart der Duisternis, ‘verdelg al het gespuis’. Lindqvist vraagt zich af waarom de westerse protagonist ‘Kurtz zijn rapport over de beschavingstaak van de blanke man in Afrika met deze woorden eindigt?’ Hij schrijft dan:

'Ik las Conrad als een profetische auteur die alle gruwelijkheden die in het verschiet lagen, voorzien had. Hannah Arendt wist beter. Zij zag dat Conrad over de genocides van zijn eigen tijd schreef. In haar eigen boek The Origens of Totalitarianism (1951), toonde ze hoe imperialisme racisme noodzakelijk maakte als het enig mogelijke excuus voor zijn daden… Haar these dat nazisme en communisme van dezelfde stam komen is algemeen bekend. Maar velen vergeten dat zij ook de “verschrikkelijke slachtpartijen” en het “barbaarse moorden” van Europese imperialisten verantwoordelijk hield voor “de zegevierende introductie van dergelijke pacificatiemiddelen in de alledaagse, respectabele buitenlandse politiek”, daarmee totalitarisme en zijn genocides producerend.'

Lindqvist ontdekt gaandeweg dat de

'Europese vernietiging van de “inferieure rassen” van vier continenten de grond voorbereidde voor Hitlers vernietiging van zes miljoen joden in Europa… Het Europese expansionisme, vergezeld als het was door een schaamteloze verdediging van het uitroeien, schiep manieren van denken en politieke precedenten die de weg baanden voor nieuwe wandaden, die uiteindelijk culmineerden in de gruwelijkste van alle: de Holocaust… En toen hetgeen was gebeurd in het hart der duisternis werd herhaald in het hart van Europa, herkende niemand het. Niemand wilde toegeven wat iedereen wist. Overal in de wereld waar kennis wordt onderdrukt, kennis die als ze bekend zou worden gemaakt ons beeld van de wereld aan gruzelementen zou slaan en ons zou dwingen om onszelf ter discussie te stellen – daar wordt overal het Hart der Duisternis opgevoerd. U weet dat al. Net als ik. Het is geen kennis die ons ontbreekt. Wat gemist wordt is de moed om te begrijpen wat we weten en daaruit conclusies te trekken.'

In zijn A History of Bombing beantwoordt Sven Lindqvist de volgende vraag kort maar krachtig: ‘Wat is toegestaan in oorlogen tegen wilden en barbaren? Antwoord: alles.’ Ook in laatstgenoemde boek toont hij aan dat de barbarij eerst op gekleurde volkeren werd uitgeprobeerd voordat de westerlingen het op hun eigen blanke bevolkingen gingen toepassen. Het eerste bombardement op een ongewapende burgerbevolking vond ook niet plaats in 1937 op het Spaanse Guernica, maar 12 jaar eerder op de Marokkaanse stad Chechaouen, niet door Duitse nazipiloten, maar door Amerikaanse democratische piloten, die in dienst van de Fransen deze onverdedigde stad vernietigden, waarbij volgens Walter Harris, toenmalige correspondent van de Londense Times ‘weerloze vrouwen en kinderen afgeslacht werden en vele anderen verminkt en blind raakten’. 

Auschwitz en Hiroshima vonden slechts zes decennia geleden plaats, en nog steeds zijn er Abu Ghraibs. 5 eeuwen kolonialisme is 5 eeuwen westers terrorisme geweest, op megaschaal.

En 'revolutionairen' die daartegen strijden worden gecriminaliseerd als bijvoorbeeld 'in Hummers rondtuffende revolutionairen met Rolex.'  Maar zoals Zizek duidelijk maakt is juist het kapitalisme een revolutionaire ideologie, het dwingt alles te veranderen, alles moet ervoor wijken, de hele samenleving wordt ervoor overhoop gehaald. Sterker nog: de hele wereld wordt gedwongen het neoliberale geloof te aanvaarden. Ashish Nandy wees daarop toen hij in Traditions, Tyranny, and Utopias schreef:

'The post-Enlightenment modern world, innocent of the new forces of oppression and totalism released by modernity itself, has consistently promoted a set of secular theories of salvation which would have the oppressed schare the oppressors' utopia...'

Er doet zich nu een opmerkelijk feit voor en dat is het volgende: geboren en opgegroeid in de blanke, welvarende Europese cultuur ben ik uiterst kritisch over de claim van het westerse systeem dat het de waarheid in pacht heeft. Sheila Sitalsing, die uit het historisch gesproken koloniale Zuid Amerika afkomstig is, heeft zich daarentegen ontwikkeld tot een propagandiste van dit meedogenloze neoliberale systeem. Ze veroordeelt op de 'Bolivariaanse revolutie' van het Chavez bewind dat heeft geleid tot, ik citeer haar opnieuw, 'gratis huisvesting, gratis onderwijs, talloze gratis voorzieningen voor de armen,' gefinancierd met de olie-opbrengsten van 's wereld's meest olierijke land, rijkdom dat dus niet naar de rijken ging zoals bijna overal elders waar de armoede toeneemt. 

In de Aderlating van een continent wees de Zuidamerikaanse auteur Eduardo Galeano erop dat: 

'Dankzij het offer van de slaven in het Caraibisch gebied kwamen James Watts stoommachine en George Washingtons kanonnen op de wereld... De suiker uit de Latijns-Amerikaanse tropen vormde een grote stimulans voor de accumulatie van het kapitaal ten behoeve van de industriele ontwikkeling van Engeland, Frankrijk, Nederland en ook de Verenigde Staten, terwijl tegelijkertijd de economie van Noordoost-Brazilie en de Caraibische eilanden erdoor verminkt en de historische ruinering van Afrika erdoor bezegeld werden. De steunpilaar voor de driehoeks-handel tussen Europa, Afrika en Amerika was de slavenhandel met als bestemming de suikerplantages... Adam Smith zei dat de ontdekking van Amerika "het mercantilistische systeem tot een stadium van schittering en glorie had verheven dat het anders nooit bereikt zou hebben." Volgens Sergio Bagu was de Zuidamerikaanse slavernij de krachtigste motor voor de accumulatie van handelskapitaal in Europa; dit kapitaal was op zijn beurt weer "de basis waarop het reusachtige industrie-kapitaal van tegenwoordig gegrondvest is."'

Ook nu nog is het kapitalisme gebaseerd op uitbuiting van de zwaksten, en iedere 'revolutionair' die daar verandering in wil brengen kan rekenen op de haat en minachting van de spreekbuizen van het neoliberalisme. Ik nodig daarom opiniemaakster Sheila Sitalsing uit om hier op deze weblog met mij in discussie te gaan over mijn en haar mens- en wereldbeeld. Laten we als democraten met elkaar debatteren over de feiten. Ik zal uw teksten integraal plaatsen en daarop reageren. Bij deze mevrouw Sitalsing: mijn blog staat voor u open. Of als u een andere plaats voorstelt dan ga ik daar onmiddellijk mee akkoord. 

File:Columbus Taking Possession.jpg


Al ten tijde van Columbus sprak pater Bartolome de Las Casas zich fel uit tegen de Spaanse genocide van de Indiaanse bevolking. In een Kort Relaas van de Verwoesting van de West-Indische Landen schreef hij met betrekking tot de christelijke, blanke kolonisten: 'Veertig jaar en langer hebben zij niet anders... dan hen (de Indianen) verscheurd, afgeslacht, gepijnigd, beledigd, gefolterd en naar het leven gestaan, en hen met even nieuwe als ongehoorde wreedheden, die alles overtreffen wat men voordien aan soortgelijks zag, hoorde of las, en waarvan ik hieronder enige zal aanhalen, van de aardbodem weggevaagd.' 
http://stanvanhoucke.blogspot.nl/search?q=bartolome+de+las+casas


Geen opmerkingen: