25 schutters zitten ontspannen rond een tafel met smakelijke spijzen en gevulde glazen. Rechts feliciteren twee officieren elkaar. Een van hen houdt een zilveren drinkhoorn vast met een Sint-Jorisfiguurtje erop. Het zijn voetboogschutters, leden van het Sint-Joris gilde. Het blauwe vaandel met de stedenmaagd laat zien dat het bovendien Amsterdamse schutters zijn. Het schilderij is 1648 gedateerd. Dat jaartal duidt op de aanleiding voor het feestmaal: de Vrede van Munster. De schutters vieren het einde van de Tachtigjarige Oorlog. Bartholomeus van der Helst schilderde dit doek n 1648. Hij werkte er waarschijnlijk een of twee jaar aan en portretteerde de schutters stuk voor stuk. Dat verklaart waarom de mannen elkaar nauwelijks écht aankijken.
http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-C-2?lang=nl&context_space=&context_id=
Qua beeld had het Rijksmusem geen beter schilderij daar kunnen ophangen. De bezoeker wordt overdonderd en weet meteen: dit zijn geen misselijke knapen, dit zijn mannen die wisten waar ze mee bezig waren, ijdel ook, en bikkelhard, hun god was de god van de wrake en de onverzadigbare hebzucht. Deze kerels deden alles om hun zin te krijgen tot aan massamoorden toe. Hier zit de Hollandse mafia van de zeventiende eeuw. De Belgen schreven over dit schuttersstuk van Bartholomeus van der Helst:
| ||
|
En soms wanneer ik uitgenodigd wordt om ergens aanwezig te zijn waar 'hoogwaardigheidsbekleders' en nieuwe rijken rondlopen en ik knijp mijn ogen samen zie ik ineens diezelfde keiharde koppen voor me. Er is natuurlijk niets veranderd. Ze vieren de vrede van Munster staat er als tekst. Vieren? Jazeker, want ze wisten dat nu ze nu nog rijker zouden worden met roven en moorden, terwijl zij vieren won het kolonialisme aan kracht. Iemand moet de rekening van het feest betalen, moet u alleen maar eens naar de rijken stoffen kijken. Civil society. Jawel, waarom ook niet? We hebben er wel een Engels woord voor nodig. Zelf waren we niet zo snel op deze propagandakreet gekomen. We waren erin geslaagd het Spaanse juk af te werpen, onze helden werden ervoor geprezen, maar dat betekent niet dat andere volkeren hetzelfde mogen. God nee zeg, de Palestijnen mogen van onze mafiosi absoluut niet in opstand komen tegen het zionistisch juk, want dan spreken we van terroristen. We hebben niets geleerd, maar we pronken er wel graag mee in ons Rijksmuseum. Het is een kanjer van een doek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten