donderdag 22 maart 2007

Trouw, Misschien Wel 20

U moet deze emailwisseling tussen Trouw en mij van beneden naar boven lezen. Ergens op een afdeling is iemand wakker geworden:

'beste bas de vries

ik begrijp uw probleem niet. ik gebruik uw krant niet om mijn weblog te vullen. ik gebruik zo nu en dan een trouw-artikel om de journalistieke kwaliteit of juist het gebrek eraan te belichten. en aangezien u in de openbaarheid treedt en een publieke functie bekleedt, reageer ik als journalist daar op een journalistieke manier op. ik zal dus in de toekomst gewoon doorgaan met het al dan niet uitgebreid citeren van artikelen uit de diverse media, inclusief trouw. wat de gebruikelijke gang van zaken is in weblog land weet ik niet en is ook niet relevant voor mij, ik ben een onafhankelijke journalist. indien u het hier niet mee eens bent dan kunt u altijd nog een klacht indienen bij de raad voor de journalistiek. die is ervoor om klachten te behandelen.
vriendelijke groet
stan van houcke

-----Oorspronkelijk bericht-----Van: Vries, Bas de [mailto:B.deVries@Trouw.nl] Verzonden: donderdag 22 maart 2007 9:55Aan: Stan van HouckeOnderwerp: RE: Trouw-artikel

Geachte heer van Houcke,
Bedankt voor uw snelle reactie. Helaas kan ik de door u gekozen oplossing niet echt bevredigend vinden: het stuk uit de column van Jaap Meijers dat u nu citeert kan nog altijd met geen mogelijkheid 'kort' genoemd worden. De aanleiding voor mijn eerdere mail was dat ik u wilde verzoeken hooguit enkele alinea's te citeren (1 of 2) en vervolgens door te linken naar trouw.nl. Dat is volgens mij ook de gebruikelijke gang van zaken in weblog-land (zie bijv. GeenStijl). Ik verzoek u dit alsnog te doen of het artikel anders van uw site te verwijderen.
Vriendelijke groet,
Bas de Vries (Trouw)

-----Oorspronkelijk bericht-----Van: Stan van Houcke [mailto:stan10@planet.nl] Verzonden: woensdag 21 maart 2007 21:30Aan: Vries, Bas deOnderwerp: RE: Trouw-artikelUrgentie: Hoog
beste bas de vries

ik heb mijn fout onmiddellijk hersteld. excuses voor de overtreding van de regels. ik stond er niet bij stil dat trouw er aanstoot aan zou nemen. normaal citeer ik een kort stukje, maar dit onderwerp vond ik dermate interessant dat ik teveel citeerde, overigens wel met een verwijzing naar het stuk op internet. aangezien ik me geenszins een concurrent beschouw van Trouw, kunt u de aandacht die ik aan de krant besteed ook zien als gratis reclame. er vanuit gaand dat alles nu oke is
vriendelijke groet
stan van houcke

-----Oorspronkelijk bericht-----Van: Vries, Bas de [mailto:B.deVries@Trouw.nl] Verzonden: woensdag 21 maart 2007 12:23Aan: stan10@planet.nlOnderwerp: Trouw-artikel

Geachte heer Van Houcke
Hierbij wil ik u laten weten dat u artikelen uit onze krant of van onze website (zoals deze keer de column van Jaap Meijers, http://stanvanhoucke.blogspot.com/2007_01_07_archive.html ) altijd op uw website kunt publiceren, zolang dat via een link naar trouw.nl gebeurt. Wij zijn zelfs bereid om het artikel te ontsluiten en speciaal voor u een link te maken in het geval het desbetreffende stuk onze site van die dag niet heeft gehaald maar uw het wel wilt gebruiken. Kwestie van 1 mailtje naar internet@trouw.nl.
Wat echter niet is toegestaan, is het complete artikel op uw eigen site te plaatsen, zoals is gebeurd bij bovengenoemd artikel. Het auteursrecht van dit artikel berust bij Trouw en het zonder toestemming overnemen cq herpubliceren is een schending van de auteurswet. Met deze publicatie schendt u de belangen van Trouw. Trouw heeft wettelijk de plicht de eigen rechten én de rechten van zijn auteurs/medewerkers te beschermen tegen wederrechtelijke toe-eigening door derden. Ik verzoek u daarom het artikel van Jaap Meijers in de huidige vorm van uw site te verwijderen.
Nogmaals: een link is geen enkel probleem, een link na enkele alinea's ook niet.
Ik reken op een snelle reactie van u.
met vriendelijke groet,
Bas de Vries (manager multimedia Trouw).

3 opmerkingen:

Sonja zei

"(zie bijv. GeenStijl)"
Oh my gawd, dit is echt triest...
En Geenstijl is niet eens een weblog - volgens hun redactie.

Ik vraag me af, is Bas de Vries een mannetje dat bij Trouw in dienst is om de hele dag het internet te controleren of de krant wel op correcte wijze geciteerd wordt? Of om alleen kritiek op de krant in de kiem te smoren? Dit laatste lijkt me voor de hand liggen, aangezien het internet bezaaid is met hele artikelen uit Trouw (zonder link), o.a. die van Bas de Vries zelf. Maar ja, die zullen dan wel geen kritiek op de verslaggeving van Trouw hebben gehad ... (nudge nudge wink wink)

Wil je een lijstje met urls Bas? Geen moeite hoor, een kind kan googlen.

Thesingh zei

Stan, misschien als je het a la geenstijl aanpakt dat je dan wel uitgebreid mag citeren.

"Ik ben benaderd door de randmeaungeaul van Trouw die fapfapfapt op joernalisten die aandacht besteden aan het geweldige niveau van journalistieke verslaggeving. Kijk overigens hier (http://www.amnesty.nl/de_week_van/12344?PHPSESSID=d2f03c544431f5ecbd5abfcf29f21d66) naar de banden tussen Amnesty International en Trouw. Een krant waarvan een van de journalisten laatst nog beweerde "Beleggen in clusterbommen is financieel gezien een prima investering." Wat vind Amnesty eigenlijk van zo'n opmerking? Trouw, misschien wel de meest bewust onwetende krant van Nederland." Nog een tip, schrijf eens een briefje naar Google over verkeerd citeren, jullie hele archief staat daar gecached. Multimedia manager, laat me niet lachen.

Thesingh zei

Dit wil ik je ook niet onthouden, ik citeer, als dat mag van Bas de Vries: De directie praat ons bij over de gratis krant. Ik begrijp dat ons bedrijf er vooral in springt onder het motto: als wij het niet doen, doet een ander het wel. Wij gaan stug door met het verder versterken van Trouw, al zal dat zeker op de advertentiemarkt wel eens lastiger kunnen worden.
’s Middags schrijf ik mijn rubriek 'brief van de hoofdredactie'. Gelet op mijn week, is het misschien goed de lezers bij te praten over de multimediale ontwikkelingen: het bewegend beeld rukt op en wij staan voor de vraag of en hoe wij ons daarin willen onderscheiden.
De films in de dvd-box Movies that Matter, die wij met Amnesty hebben uitgebracht, maken duidelijk hoeveel kracht het bewegend beeld kan hebben. De ogen van het meisje uit 'Turtles can fly', die ik zondag beschreef, zie ik nog steeds. Ook de jongen zonder armen die met zijn mond het verband van het gezicht van een peuter trekt en de peuter zelf die door een mijnenveld scharrelt – ze zijn bij me gebleven. Al die nieuwsberichten kunnen zo makkelijk langs je heen glijden, totdat je een echt verhaal verteld wordt.
Ik heb geen tijd gehad deze week meer films te zien. Het zijn ook geen films voor even tussendoor. Morgen naar ons huisje op Texel voor een lang weekeinde. Ik neem de box mee.

En zo werd de wereld toch weer een betere plek. Frits zag namelijk op zijn DVD op Texel namelijk dat investeringen in landmijnen in ieder geval rendement opleverden.

NRC. Goedemorgen en Welterusten

  Goe Vandaag 16 APRIL 2024 Goedemorgen, Oekraïne slaakt een noodkreet: door het tekort aan munitie dreigt Rusland op alle fronten terrein t...