maandag 21 februari 2011

Gerri Eickhof van het NOS-Journaal 6


Gerri Eickhof. Verdiep je in de Arabische wereld in plaats van je op te stellen als een of andere sportverslaggever!


Fatima Mernissi "Islam en democratie"


Dit boek, dertien jaar geleden verschenen, is nog altijd zeer lezenswaardig. Het is dan ook terecht nog steeds als pocketboek verkrijgbaar.
Mernissi onderzoekt het conflict tussen islam en democratie. Anders dan de achterflap suggereert, is dat conflict niet 'gestoeld op angst voor het vreemde Westen' (punt). Het is wel die angst, maar dan voor de 'westerse' waarden in moslims zelf: angst om ruimte te geven aan individualiteit, de eigen mening (raj) en aan hun eigen verbeeldingskracht (chajal).
Door heel het boek heen wordt vaak verwezen naar de toen recent gevoerde Golfoorlog en de woede over de gevoelde vernederingen in Arabische landen en vraagt men zich af "waarom de anderen zo sterk zijn en wij zo zwak". Zij laat het niet bij makkelijk afgeven op het Westen en verwijt de achterstand aan de verkeerde keuzes van de despotische Arabische overheden die veel geld verkwisten aan dure bewapeningen in plaats van te investeren in onderwijs en goede voorlichting over het Handvest van de Verenigde Naties en het volk gelegenheid te geven tot deelname in democratie. Net als sommige Ottomaanse intellectuelen na het echec bij Wenen zich afvroegen "Wat deden wij verkeerd", vraagt zij zich dat af in deze tijd. En voor haar is het succes van het Westen de spiegel voor wat er in de islamitische landen van het begin af verkeerd is gegaan: de individuele mening leidde in deze landen tot nu toe altijd tot onderdrukking en geweld. De poorten van de idjtihad, van het persoonlijk initiatief (uitgaan van de rede en de eigen mening), werden gesloten en blinde gehoorzaamheid (taa) aan de religieuze leider en despoot werd geëist. Zij geeft voorbeelden van die strijd, bijvoorbeeld het vermoorden van onafhankelijk denkende soefi's. Een korte periode hadden de Moetazilieten, die uitgingen van de rede, ruimte, maar al snel werden onafhankelijk denkenden en vrijdenkers veroordeeld als ongelovige (kafir) en atheïst (moelhid); het begrip sjaria kwam centraal te staan en dat heeft tot heden het democratisch proces tegengehouden. Gehoorzaamheid aan de leider (en aan de mening van de groep) is steeds verbonden aan eerbied voor de religie, en elke kritiek op de leider werd geduid als afwijzing van de islam. De vrijheid werd opgeofferd om de eenheid te bewaren. Maar er is altijd een kritische oppositie gebleven.
Ze wijdt een hoofdstuk aan het Handvest van de verenigde Naties, waarin art 18 het met de islamitische gehoorzaamheid strijdige "Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten of godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen etc." Zij spreekt er schande over dat de Islamitische landen dit Manifest wel ondertekenden, maar niet toepasten. Zij vindt: "Net als het christendom en het jodendom kan de islam de wereldlijke staat overleven en zal hij, eenmaal ontdaan van zijn dwangmiddelen, net als deze religies een vernieuwing kennen waarin meer plaats is voor spiritualiteit."(p 116-7)
In het tweede deel behandelt ze dezelfde thema's nóg een keer vanuit iets andere invalshoeken. Zij maakt duidelijk hoe diep verankerd in de islam de afwijzing is van de vrijheid van denken en de vrijheid een eigen religie te kiezen. Dat wás nu juist de islam: de onderwerping aan de Ene (het opgeven van shirk, dat is van de vrijheid eigen godheden te kiezen), in ruil waarvoor er vrede kwam en een einde aan de onwetendheid van de djahilija.
Het artikel van het Handvest van de VN over de vrijheid z'n godsdienst te kiezen, roept voor de moslims deze shirk weer op. Hierin ligt volgens Mernissi het echte conflict tussen islam en democratie. Dit probleem vergt een filosofische discussie die vijftien eeuwen lang werd tegengehouden door de paleisbeulen. Ook het begrip vrijheid (al-hoerrija) heeft in de moslimcultuur die individualiteit en verbeeldingskracht vreest, een dubbele betekenis, omdat het verbonden bleef met de anarchie van de djahilija.
Dé hoofdoorzaak voor de gedesoriënteerdheid en de economische verslagenheid van de Arabische wereld is voor Mernissi haar ondemocratisch karakter, haar vrees voor oppositie, voor het individu en voor het bestaan van verschillende van meningen.
Na enige in mijn ogen van het hoofdthema afleidende intermezzi over de godinnen al-Laat, Manaar en al-Oeza en over de onderworpenheid aan de moderne (Westerse) tijdrekening, volgt een indrukwekkend laatste hoofdstuk over de "doorbraak naar de vrijheid" van vrouwen in de islamitische landen, die in zo grote getale universitaire onderwijs volgen en doceren en schrijven.
Ze eindigt met een oproep aan het Westen om in de relatie met Arabische landen echt te kiezen voor en te handelen naar de eigen, nee de universele beginselen.
We weten inmiddels hoe weinig daarvan terecht is gekomen...
Een plezierig leesbaar boek, waarin de lezer veel te weten komt over belangrijke aspecten van de islam. Fatima Mertnissi gebruikt vele fundamentele begrippen en licht deze toe in heldere en zinvolle betogen die ze zo nu en dan doorspekt met interessante verhalen en anekdotes.
Dit boek is - juist ook in deze tijd - nog altijd een aanrader voor wie echt iets wil begrijpen van de crisis waarin vele moslims en hun islam zich bevinden.
Fatima Mernissi, Islam en democratie. De angst voor het moderne, Uitgeverij De Geus, Breda, 1993

LINKS

foto van weblog van Anja Meulenbelt http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/
Mernissi experienced an upheaval in her thinking. Yet despite the merits of the nationalists who allowed women to get an education, Mernissi admitted that many ideas of Arabic nationalism are still to be accomplished. Polygamy is not yet forbidden, women cannot achieve equal status and democracy has not yet become established in the Arab world.
Fatima Mernissi: Rebel for the Sake of Women. Article by Nong Darol Mahmada, Published: 10/12/2003

Geen opmerkingen:

'Because I am a Jew and I'm your Boss'

  https://x.com/Kahlissee/status/1871564309970760177 Khalissee @Kahlissee Police: “Why do you refuse to leave?” Man: “Because I'm a Je...