vrijdag 31 oktober 2008

Het Neoliberale Geloof 279

Eindelijk wordt een aantal mensen wakker. Dat is niet gunstig voor minister Bos, die tot nu toe de rol van held speelde.

De NRC bericht:

'''We zijn gepiepeld door Bos en Wellink’'
Gepubliceerd: 31 oktober 2008 15:12 Gewijzigd: 31 oktober 2008 15:23
Door onze redacteur Melle Garschagen

Duizenden Nederlanders spaarden bij Icesave, enkele honderden zelfs voor meer dan 100.000 euro. Zij maken nu plannen om hun geld terug te krijgen. Zeist, 31 okt. Ik was volledig in paniek, zegt Emmy Koets, lerares op een basisschool in Den Haag. „Ik ben vijf jaar geleden gescheiden en dat was ellendig. Ik was er net weer bovenop. Wat doen ze me nu weer aan, dacht ik”, zegt Koets, een vijftiger in een donkerblauwe wollen trui en pareloorbellen. Ik ben maar gewoon naar mijn werk gegaan, zegt ze. „Anders had ik mezelf misschien iets aangedaan.”
Koets beschrijft wat ze deed en dacht op dinsdag 7 oktober. Een dag eerder had ze 150.000 euro bij de IJslandse bank Icesave ondergebracht, en nu was moederbedrijf Landsbanki bezweken onder de kredietcrisis en kon Koets niet meer bij haar geld.
Koets is geen rijkaard die het geld kan missen. 50.000 euro was de overwaarde van het huis dat ze verkocht na haar scheiding. Het was het studiepotje voor haar dochters. 100.000 euro kwam van de dokterspraktijk die zij vroeger had met haar man. Dat geld was bestemd voor de Belastingdienst.
'Ga mij niet vertellen dat Bos van niets wist'
In Nederland zijn er 469 spaarders als Koets: mensen die meer dan 100.000 euro bij Icesave op de rekening hadden staan en nog niet weten hoeveel ze terugkrijgen – de eerste 100.000 euro is gegarandeerd door Nederland en IJsland. Gisteren kwamen 75 gedupeerden bijeen in restaurant First in Zeist. Ze zochten steun bij elkaar, wisselden verhalen uit en smeedden een plan om in IJsland hun geld, 40 miljoen euro, terug te halen.
De groep is vooral boos. Boos op minister Bos (Financiën, PvdA), boos op Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank (DNB) en boos op de onbekwame bankiers van Landsbanki. „Ik voel mij gepiepeld en beetgenomen”, zegt Miriam Bouwens. Ze had, samen met haar partner Gerard van Vliet, een huis verkocht. Ze hielden er 420.000 euro aan over. Met het geld wilden ze ontwikkelingsprojecten doen in Kenia. „Simpeler leven, dat was het doel”, zegt Bouwens, die werkte als telefonisch hulpverlener. „Wellink wist dat Landsbanki in de problemen zat, maar wilde niks zeggen om een run on the bank te voorkomen”, zegt Bouwens. „Wie moet hij nou beschermen, Nederlandse spaarders of IJslandse bankiers? Hij had moeten zeggen dat Icesave risicovol was. En ga mij niet vertellen dat Bos van niets wist.”'

We_zijn_gepiepeld_door_Bos_en_Wellink

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik weet niet of ik nu echt medelijden moet hebben met deze mensen.
Zij nemen zelf het risico om voor 0.5% rente meer, hun vermogen op een ijslandse bank te zetten. Zonder daar echt goed over na te denken kennelijk.
Want zoals je leest hadden de meesten dan geld al op een spaarrekening staan bij bv Rabobank tegen een lager % (4.7% o.a.).
Tja de mens is gierig, hebberig en gokt.

Merijn

Sonja zei

Wanneer ik in de Volkskrant lees dat Icesave een veilige bank is (van Pieter Klok, juni 2008), en ik zie ook nog eens dat het een A-status heeft gekregen van DNB, dan zou ik overwegen om daar geld op te zetten. Als ik het had.