donderdag 11 september 2008

Jeff Koons

De NRC bericht: 'Jeff Koons spreidt zijn armen in de tuinen van Paleis van Versailles. Op de achtergrond zijn creatie "Split-Rocker". Foto AP -->

Jeff Koons komt thuis in Versailles
'Een droom die uitkomt'
Gepubliceerd: 11 september 2008 13:58 Gewijzigd: 11 september 2008 16:21
De glanzende en soms banale kunst van Jeff Koons komt in de praal van Versailles prachtig tot zijn recht. Vandaag opende zijn expositie in en om het paleis van Lodewijk XIV.
Door onze correspondent René Moerland
Parijs, 11 sept. Gisteren is Versailles veranderd. De komende twee maanden is het eerste wat je denkt als je het immense paleis van Lodewijk XIV binnenkomt, in de Herculessalon waar de toeristenroute begint: hé, een rode opblaashond.
Dat is Balloon Dog van Jeff Koons, verchroomd roestvrij staal. Je volgt zijn dichtgeknoopte ventielneusje om te zien waar dit metershoge gadget naar kijkt.'
Schitterend wanneer de banaliteit van de macht samenvalt met de kitsch van Koons. Vooral als de macht niet doorheeft dat het te kijk staat. Ik ga het zeker bekijken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb gestudeerd aan een internationale kunstacademie. Daar kreeg ik echter mijn buik zo ernstig vol van postmoderne kunst zoals dit. Waarom? Omdat het de ironie verheerlijkt zodat de esthetiek begint aan te sluiten bij wreedheid en onverschilligheid. Kunstenaars en filosofen aan deze academie hielden zich bezig met sadisme als moreel model. Ook de kunstenaar Damien Hersh verkoopt bloeddorstige kunst, en raad eens aan wie. Aan de cynische nouveau riches van gewetenloze jonge bankiers. Ik geloof dus niet dat deze kunst de macht te kijk zet; ik denk dat ze het cynisme van de macht legitimeert.

Het Nihilistische Israel

‘Het Westen heeft de wereld niet gewonnen door de superioriteit van zijn ideeën, waarden of religie, maar eerder door zijn superioriteit in ...