vrijdag 19 februari 2010

Jacqueline Maris van de VPRO 2




Sonja heeft een nieuwe reactie op uw bericht "Jacqueline Maris van de VPRO" achtergelaten:

"Hoe kan het ooit vrede zijn als buren elkaar niet kennen"

Maris suggereert dat we hier te maken hebben met een sociaal probleem, en dat er "vrede" zou zijn wanneer de bewoners van Efrat en Artas elkaar zouden kennen. Maar dat het nog geen vrede is, komt juist omdát ze elkaar kennen. De Israëli's weten dat Palestjnen zich zullen verzetten tegen bezetting en diefstal van land. De Palestijnen hebben in de loop der tijd de Israeli's héél goed leren kennen.

"de wildste ideeen over elkaar hebben, als ze denken het alleenrecht op de grond te hebben"

Volgens het internationaal recht is er maar één partij die recht heeft op die grond, en dat is het alleenrecht. Maar Maris suggereert dat niemand het alleenrecht heeft (dat "denken" ze alleen maar). Ze doet alsof het hier gaat om twee honden die om een bot vechten, en gebruikt ze zodoende de bekende gelijkheidwaardigheidstruc, in plaats van te melden dat het om grond gaat die de Israeli's hebben gestolen. Dat Israël een bezetter is en dus geen 'buurman' in sociale zin, maar een crimineel.

Wanneer een volslagen vreemde zonder toestemming een kamer in mijn huis betrekt en daar permanent gaat wonen, dan is dat volgens Maris mijn "buurman".
Wanneer mijn buurman mij met geweld uit mijn huis zet, en er zelf intrekt, zal niemand het in zijn hoofd halen om te roepen dat we elkaar eens wat beter moeten leren kennen. Nee, dan komt de politie, en arresteert die man wegens diefstal en geweldpleging.

2 opmerkingen:

jacqueline maris zei

Beste stan

We zijn oud-collega's inderdaad.
Laat mij even de volledige alinea uit mijn blog hier afdrukken: "Terwijl ze dagelijks getuige zijn van elkaars aanwezigheid floreren mythes en het verlangen tot ontmoeting is uitgestorven. Hoe kan het ooit vrede zijn als buren elkaar niet kennen en de wildste ideeen over elkaar hebben, als ze denken het alleenrecht op de grond te hebben. Dat laatste geldt – moet ik helaas zeggen – vooral voor de joodse kolonisten en de staat Israel. LET OP: ** Want de Palestijnen die ik in het noorden en nu tijdens mijn verblijf in Artas ontmoette, zijn murw geslagen. ** Daarover gaat onze uitzending op 11 maart. (einde citaat)
Dat HELAAS dat jou en de jouwen zo ergert, slaat op het feit dat ik het pijnlijk vind te constateren dat de strijd lijkt te zijn opgegeven. Ze lijken het recht op het inmiddels dicht bebouwde land te hebben opgegeven. Dat een volk dat het internationaal recht meervoudig aan zijn kant heeft staan toch de realiteit (namelijk bezetting, landroof en moord zelfs - komt in deel 4 aan de orde dus blijf luisteren!)accepteert en de strijd lijkt te hebben opgegeven; dat is wat mij triest maakt.
Het is trouwens niet de eerste keer in de geschiedenis dat onrecht wordt geratificeerd zoals jij je ongetwijfeld bewust bent - denk aan de Schotse settlers in noord-Ierland die tot dusverre hun staatje hebben behouden. En hoe gaat het straks verder met de Chinezen in Tibet en de Javanen in Papua om maar wat voorbeelden te noemen?
Misschien dat de Palestijnen er in het internationale circus nog een schadevergoeding voor hun landverlies uit kunnen slepen. Terugkeer van vluchtelingen lijkt me een lang geleden gepasseerd station.
Kortom, jij hebt kennelijk meer vertrouwen in internationaal recht en universele waarden van rechtvaardigheid dan ik. Vandaar dat 'helaas', omdat ik zou willen dat het zo bij mijn gevoel van rechtvaardigheid aansluitende internationaal recht zou kunnen zegevieren.
Ik zou zeggen: blijf vooral luisteren naar onze programma's dan kom je ook eens uit eerste hand te weten hoe de kolonisten over hun bestaan en hun buren denken.
Groet jacqueline

jacqueline maris nog 1 keer zei

Volgt nog een post scriptum: in je blogs lees ik dat je een probleem hebt met mijn collega Jair Stein en een interview dat hij deed tijdens de Gaza-oorlog. Mag ik je erop wijzen dat ik tijdens die oorlog voor dezelfde VPRO en in hetzelfde programma VillaVPRO de volgende uitzending maakte: http://weblogs.vpro.nl/buitenland/2009/01/10/het-litteken-van-david-roman-over-een-palestijnse-familie/
Reacties waren overvloedig en met name van mensen die zeiden dat de VPRO het lef had nu eens de Palestijnse kant van de zaak te laten zien en dwars tegen de Israelische propaganda in te gaan. Dus stop svp met ons als zionistische slippendragers af te schilderen.
groet alweer Jacqueline Maris