woensdag 5 januari 2022

Amsterdamse Politie Terreur

 

POLITIE KOMT MET ONZIN OVER INZET: BIJ VORMEN LINIE WAS MUSEUMPLEIN HARTSTIKKE LEEG

Mijn werk ondersteunen en meeborrelen (als dat kan)? Kijk op mijn BackMe-pagina.

Zondag is er bij mij iets geknapt. Als journalist heb je vaak met agenten en Marechaussee te maken. Amsterdam is de plek waar geld uit zware criminaliteit wordt witgewassen, maar de bijbehorende misdaden vinden we ook in de ‘lieve stad van hoop’. Dan krijg je vanzelf een constructieve werkrelatie. Ik heb (of had) veel respect voor agenten, die op onderbezette afdelingen vechten tegen de hardste en naarste criminaliteit die je maar kunt bedenken. Das war einmal. Je mag individuele agenten niet de schuld geven van fouten die op hoger niveau worden gemaakt, laat dat meteen gezegd zijn. Maar de politie is nu bezig om het eigen wanstaltige geweld recht te praten met aantoonbaar nepnieuws en dat trek ik slecht, sowieso. 

Zondag besloot de politie immers om om precies kwart voor een een charge uit te voeren op een leeg plein. Het Museumplein was leeg, omdat demonstranten gewoon braaf deden wat de politie opdroeg. Lokale agenten liepen over het Museumplein en spraken met individuele demonstranten, in een vrij gemoedelijke sfeer. Het fouilleren op wapens werd breed geaccepteerd. Er was dan ook geen enkele reden om geweld te gebruiken. De politie meldt vreemd genoeg dat een grote groep demonstranten weigerde te vertrekken en dat er daarom een linie moest worden gevormd, door agenten van buiten die niet veel ophadden met de deëscalerende stijl die we van Amsterdamse agenten gewend zijn. Daarna ontstond het geweld pas.


Nu heb ik deze hele charge vastgelegd. Wat meteen opvalt, is dat het plein voor aanvang van de charge allang leeg was gemaakt. Wat de politie communiceert is gewoon aantoonbaar niet waar. De linie werd opgesteld op een reeds leeg plein: oordeelt u zelf maar.


Daarna brengt de politie een groep demonstranten van de antifa naar het kantoor van FVD. Dat klinkt vreemd maar anders kun je het niet noemen. Ze gooien onder goedkeurend oog van de politie een verfbom tegen de deur. Van een verfbommetje ga je niet dood, maar een aardig signaal is het niet. Het Twitteraccount van Forum maakt een foto van de deur en deelt die, dat kun je zien aankomen. 


De politie besluit vervolgens om deze groep naar het Westerpark te brengen, waar FVD dan een manifestatie heeft. De politie en antifa moeten een omweg maken om de verfbom te kunnen gooien. Als je escalatie wil voorkomen, dan breng je de antifa naar Artis, het seksmuseum of de McDrive in de Bijlmer, alles behalve de plek waar dan ongeveer tweeduizend aanhangers van de partij te vinden zijn waar precies dat groepje net een verfbom tegen de deur heeft gegooid.


Onder politiebescherming begint de antifa tegen de FVD’ers te joelen. Deze reageren helaas niet. Ik was meegelopen met de demonstratie en filmde dit koddige tafereel. De opzet mislukte, omdat er vanaf de andere kant van het water niet werd terug geschreeuwd. Om toch iets van mijn filmpje te maken, waren enkele aanhangers van FVD zo aardig om iets terug te schreeuwen. ‘Wij zijn tegen nazi’s’, riepen de zwartgemaskerde mannen en vrouwen. ‘Ja hallo wij ook’ krijgen ze terug. Daarna vertrekken ze weer. In combinatie met de eerdere gebeurtenissen lijkt het erop dat het beleid juist was gericht op escalatie. Op het Museumplein was een overmacht aan politie aanwezig, omdat men kennelijk bang was voor geweld. Dan is het vreemd als diezelfde politie de antifa faciliteert in het ophitsen. Maar ach, schiet mij maar lek.

Normaal gesproken schrijf ik over banken, de euro, veel gaap zeg maar. Als het kan houdt ik borrels met mijn volgers op BackMe, aanmelden en mijn werk ondersteunen kan hier. Dit was even een uitstapje dat werd ontsierd door krankzinnig, ziekelijk grof politiegeweld, anders kunnen we het niet omschrijven. Het is een wonder dat er geen slachtoffers zijn gevallen.

Geen opmerkingen:

Antisemitisme? HAHA

  Abu Har al-Goudhadi @HarryVeenendaal · 32 m Geestig. Nauwelijks Kamerleden tijdens het #antisemitismedebat . Donderdag 16:00 uur. Vrijdag ...