Ik eindigde gisteren met betrekking tot de
Nederlandse mainstream journalistiek met het feit dat na de ineenstorting van de Sovjet
Unie:
Het Kwaad er ineens niet meer [was], tot grote
schrik van de zelfgenoegzame gezeten orde in het Westen en haar spreekbuizen in
de commerciele massamedia. Zonder het vlees geworden Kwaad moesten ze ineens
helemaal alleen verder, hun manicheistisch wereldbeeld was
onderuit geschopt door de werkelijkheid. Hoe nu verder?
Decennialang waren ook de zogeheten ‘progressieve’ polder-journalisten
meegedreven met de consumptiecultuur en meenden ze dat het kapitalisme met enige redelijk alternatieve, sociaaldemocratische maatregelen een menselijk gezicht
kon krijgen. En omdat Nederland een klein land is en in het kleine
journalistieke mainstraim milieu iedereen iedereen kent durfde niemand die status wilde verwerven een
dissidente visie erop na te houden. De peergroup bepaalde de grenzen van de
consensus van wie belangrijk was en wie niet en wat waar en niet waar was. Het
corrumperende poldermodel werkte ook in de journalistiek, iedere journalist
wist wat wel en vooral ook wat niet geaccepteerd werd. De vervreemding die
eigen is aan een technologische maatschappij, zeker de neoliberale, deed de
rest, ieder op zich en god voor allen. Het tegenwoordig weer in zwang geraakte
begrip oikos, het oud Griekse begrip
voor gezin, huis, familie, kwam centraal te staan, de gemeenschap was niet meer
het belangrijkste, alles draaide om het individu. De mens trok zich terug op de kleinst mogelijk eenheid. Het opmerkelijke was evenwel
dat hoe meer het individualisme werd gepredikt, des te conformistischer de
massamens zich begon te gedragen, dezelfde mode, dezelfde gebruiken, dezelfde
lol, dezelfde smaak, dezelfde consequentieloze meningen, zoals op televisie te zien was. Alles
zo massaal mogelijk.
Toen de Muur
viel, en de Sovjet Unie van de ene
op de andere dag wegviel als het Grote
Kwaad, waren onze eens zo ‘progressieve’ journalisten hun
orientatiepunt kwijt en werd hun verwarring al snel voor iedereen zichtbaar. Al die jaren
hadden ze de wereld via een ideologische bril bekeken en nu moesten ze plotseling
op eigen houtje verder. Maar zelfstandig denken konden ze niet meer, na al die
jaren keurig in de pas te hebben gelopen en zich telkens herhaald te hebben. De enige conclusie die ze wisten te
verzinnen was dat het kapitalisme in zijn neoliberale vorm het einde van de
geschiedenis moest betekenen, zoals de Amerikaanse ideoloog Francis Fukuyama in
zijn invloedrijke The End of History and
the Last Man beweerde. Twee miljoen jaar menselijke evolutie had toegewerkt naar de creatie van de
mens als onverzadigbare consument. En omdat onze progressieve journalisten al
jarenlang niet meer werkelijk hadden nagedacht over het bestaande
consumptiemodel omarmden ze onmiddellijk de absurditeit van Fukuyama’s
bewering. Er zou een nieuwe wereldorde ontstaan, onder aanvoering van de VS,
zoals Bush senior als eerste politicus verwoordde. Washington zou fungeren als
de
‘ordebewaker en politieagent’ van de hele wereld, om de kwalificaties
van Geert Mak nog eens te gebruiken. ‘Het vredestichtende Westen,’ de
woorden zijn van H.J.A. Hofland, zou overal op aarde erop toezien dat het recht
zou zegevieren, en mocht het wel eens een tikje uit de hand lopen, dan nog was
dat geen ramp want zelfs Bush junior was ‘zeker niet zo’n enorme ramp als
men aan het eind van zijn regeerperiode dacht,’ aldus de andere Volkskrant-opiniemaker Paul
Brill. De Amerikaanse
strijdkrachten konden in no time op elk werelddeel met een maximum aan geweld
worden ingezet, en als in de ogen van NRC’s ‘duider’ Hubert
Smeets 'een vertragingstactiek wordt gevreesd,' dan
kan, mag, nee moet de Amerikaanse president met één goed gerichte klap de
Gordiaanse knoop doorhakken als ‘corrigerende tik,’ zoals
collega Brill het massale geweld noemt. Niet in staat zich een alternatief voor te stellen voor het moreel en financieel failliete neoliberalisme vielen onze eens zo linkse dan wel
progressieve journalisten terug op de oude beproefde ideologie van het geweld,
dat zo treffend is verwoord door de neoconservatieve Amerikaanse historicus Victor Davis Hanson in
zijn boek Why The West Has
Won. Nine Landmark Battles in the Brutal History of Western Victory. Kort maar krachtig samengevat
concludeert Hanson dat de blanke cristenen vijf eeuwen lang wonnen vanwege het
simpele feit dat het Westen meer geweld kon genereren, meedogenlozer was in
zijn streven naar hegemonie, want wij bezaten
the most lethal practice of arms conceivable.
Let us hope that we at last understand this legacy. It is a weighty and
sometimes ominous heritage that we must neither deny nor feel ashamed about --
but insist that our deadly manner of war serves, rather than buries, our
civilization.
We moeten dus trots zijn dat wij, blanke westerlingen, eeuwenlang het
grofste geweld hebben kunnen inzetten om overal op aarde ‘humanitair’
te kunnen ingrijpen, om zo de beschaving te verspreiden, zoals in Vietnam, Irak, Afghanistan, Libie en al die
andere landen die het Westen in het kader van ‘responsibility to protect’
in chaos hebben achtergelaten. Maar daarover zwijgen de Nederlandse mainstream opiniemakers. Gisteren nog meldde de Global Edition Of The New York Times dat 'Unrest hobbles oil production in Libya' en dat 'Libya is grinding to a halt,' na het 'humanitair' ingrijpen van de NAVO.
Bovendien verzwijgen onze ‘verlichte’
opiniemakers permanent dat in de buitenlandse politiek van elk
land, de hele geschiedenis door, markten en grondstoffen de belangrijkste
criteria zijn om zo veel mogelijk geweld in te zetten. Maar bij gebrek
aan denk-training kan de macht de ‘vrije
pers’ van alles laten beweren, Het is één van de belangrijkste kenmerken
van het totalitarisme. Ik gebruik dit begrip met nadruk.
In april 2011 berichtten de westerse commerciele massamedia dat de
Chinese regering had verboden om films over reizen in de tijd en een
alternatieve geschiedenis op tv en in bioscopen te vertonen, omdat 'een gefingeerde vlucht in een
andere werkelijkheid als te gevaarlijk [wordt] beschouwd.' Voor elk
systeem kan er namelijk maar één werkelijkheid absoluut zijn, dat geldt zowel
daar als hier. Slavoj Zizek merkt in dit verband op:
Wij in het Westen hebben zo'n expliciet verbod
niet nodig: zoals de rangschikking van wat als mogelijk en wat als onmogelijk
wordt beschouwd laat zien, oefent de ideologie voldoende macht uit om te
voorkomen dat alternatieve historische verhalen ook maar een greintje serieus
worden genomen.
De westerse mainstream opiniemakers kunnen zich niet
voorstellen dat een ander economische werkelijkheid mogelijk is, een systeem
dat niet door milieuvernietiging het voortbestaan van de mensheid ernstig
bedreigd. Dat feit illustreert hoe totalitair. ons systeem is. Onze perceptie
is belangrijker geworden dan de realiteit. De voorstelling van zaken is
werkelijker dan de werkelijkheid geworden.
'U weet dat in showbusiness, politiek en al het andere
perceptie de werkelijkheid is.'
Bill
O'Reilly. Amerikaanse televisiemaker.
Een
centrale rol in de als ‘perception management’ bekend staande
techniek speelt de taal:
Orwell realized that the totalitarian state would
redefine the purposes of language. The purpose of Newspeak, is to wage
psychological warfare to manage the political perceptions of the populace. He
wrote,
The purpose of Newspeak was to
eliminate the possibility of thought crime . . .to make all other modes of
thought impossible. It was intended that when Newspeak had been adopted . . . a
heretical thought should be literally unthinkable, at least so far as thought
is dependent on words.
For Orwell, the Machiavellian political abuse of
language had distorted society into an increasingly malevolent form of tyranny.
He wrote,
Political language is designed
to make lies sound truthful and murder respectable.
Of zoals George Orwell in zijn roman 1984 schreef:
Oorlog is vrede, vrijheid is slavernij, onwetendheid
is kracht.
De Amerikaanse geleerde Sheldon Wolin beschrijft gedocumenteerd hoe het anticommunisme decennialang als een ‘mimesis’
funtioneerde ‘the character of the enemy supplied the norm for the power
demands that the democratic defender of the free world chose to impose on
itself.'
Niet alleen heeft dit geleid tot de noodzaak om de
wereld te zien in termen van absoluut Goed
en absoluut Kwaad, maar het leidde
ook tot een totalitair systeem waarin ‘democratische’
mainstream journalisten niet in staat zijn buiten de grenzen van de officiele consensus te
denken. Het gevolg is een absurde voorstelling van zaken waar steeds meer
burgers doorheen prikken. Een kenmerkend voorbeeld zijn de publieke
reacties op het opiniestuk van Paul Brill in de Volkskrant van afgelopen zaterdag. Brill stelt ondermeer het
volgende:
Niet verlichte autocraat Poetin past het aureool
van vredesapostel niet
Dat aureool past
alleen Obama, in de optiek van de in de Koude Oorlog-retoriek gevormde Paul
Brill, wiens wereldbeeld bestaat uit een scherp onderscheid tussen Goed en Kwaad, waarbij het Kwaad
exclusief bij de Russen wordt gelegd en het Goede bij de Amerikanen, dat spreekt voor zich. Als er een Duivel
bestaat, moet er wel een God bestaan, wat dat betreft heeft Paul Brill veel
opgestoken van zijn ‘katholieke
moeder,’ voor wie zelfs zijn ‘joodse’
vader ‘'geheel
heeft gecapituleerd,' zo wist Paul Brill ongeveer drie decennia geleden te melden. En als een volwassene al bezweek onder de ‘bekeringsijver’
van zijn echtgenote, hoe zwaar moet dan wel de jonge Paul Brill hebben geleden onder
de katholieke indoctinatie van zijn moeder? Onzeker over zijn eigen identiteit
en daarom een pro-Israelische propagandist geworden, constateert Brill met
grote weerzin:
Als het gaat om Syrië (en nog een paar netelige kwesties), betekent
diplomatiek overleg automatisch een hoofdrol voor de Russen
Dat kan natuurlijk niet volgens het ideologische denken van de
Volkskrant-opiniemaker. En wanneer hij stelt dat
Er maar één manier [is] waarop de regering-Obama
gegarandeerd de regie had kunnen behouden, namelijk door onmiddellijk in actie
te komen zodra ze er zelf van overtuigd was dat het Syrische regime de
vermaarde rode lijn grootscheeps had overschreden,
dan
wordt duidelijk dat Brill voor het schenden van het internationaal recht is en
daarbij ‘collateral damage’ voor lief neemt, de Syrische bevolking moet maar
een hoge prijs betalen voor Brill’s pro-Israel opvattingen, maar zo zit de
wereld nu eenmaal in elkaar, althans bij de Volkskrant. In deze ziekelijke visie mogen de Goeden het recht schenden, miljoenen slachtoffers maken en chaos creëren, want in de ogen van Brill cum suis zijn hun
intenties prijzenswaardig. De Kwaden daarentegen mogen zelfs geen goed
doen, zoals bijvoorbeeld voorstellen doen waarbij het internationaal recht
wordt gerespecteerd, en wel omdat ze eenvoudigweg het Kwaad zijn, of althans
dienen te zijn. De opvatting van dit soort propagandisten is een duidelijk
symptoom van een totalitair denken. Brill portretteert zichzelf genadelozer dan zijn ergste tegenstander zou kunnen
doen. Brill is als het ware zijn eigen grootste vijand. Ondertussen worden zijn
meningen steeds pathetischer en lachwekkender. Leest u de reacties van zijn
lezers in de Volkskrant:
De enige die nog niet door heeft hoe belachelijk hij
zichzelf maakt is de hoofdredactie van de krant en natuurlijk Paul Brill zelf. Kennelijk is er niemand bij de Volkskrant die deze propagandist tegen zichzelf kan
beschermen.
Een lezer van mijn weblog mailde me het volgende
fragment uit Paul Brill’s recensie van Geert Maks’s Reizen zonder John:
een monumentaal boek met prachtige passages en
een schat aan informatie. [...] In dit boek heeft Mak minstens zoveel goede
momenten als zijn illustere voorganger. En qua betrouwerbaarheid wint hij het
met gemak.
Met andere woorden: qua ‘betrouwbaarheid’ wint de
polderjournalist Geert Mak ‘met gemak’ van de Amerikaanse
Nobelprijswinnaar Literatuur John Steinbeck. Dat is het resultaat van te lang
door een ideologische bril turen, op den duur ga je echt geloven dat de VS al ‘decennialang
de ordebewaker en politieagent’ is. Johan Huizinga had gelijk:
De eenheid van het Nederlandse volk is bovenal gelegen in zijn burgerlijk karakter…
Uit een burgerlijke sfeer sproten onze weinig militaire geest, de overwegende
handelsgeest… Hypocrisie en farizeïsme belagen hier individu en gemeenschap!
[…] het valt niet te ontkennen, dat de Nederlander, alweer in zekere
burgerlijke gemoedelijkheid, een lichte graad van knoeierij of bevoorrechting
van vriendjes zonder protest verdraagt.
Al in een zeer vroegtijdig stadium beschreef onze grote historicus in zijn
essaybundel Verspreide opstellen over de geschiedenis van Nederland de
consumptiecultuur als volgt :
De gemiddelde man met weinig tijd krijgt zijn noties aanhoudend en op
velerlei wijzen aangepraat, en praat ze na. Indien men kon vergelijken, wat in
het geestelijk leven van de enkele, in een minder ontwikkelde beschavingsperiode
dan de onze, de rol is geweest van eigen nadenken, eigen keuze, eigen
uitdrukking, dan is het zeer de vraag, of onze tijd met zijn veelzijdige en
steeds overvloede belangstelling de prijs zou behalen. Het is niet, zoals de
stormlopers tegen het intellect menen, de kennis, die schaadt, maar de
intellectuele digestie, die hopeloos in de war is, alweer niet uitsluitend door
de schuld van hen, die het geestelijk voedsel hebben op te dissen, maar ook
door de omstandigheden die teweegbrengen, dat het te haastig en te
heet verzwolgen wordt. De werkelijke belangstelling van het grote publiek is niet meer bij de werken des geestes, althans in veel mindere mate dan bij
voorbeeld in de achttiende eeuw, toen het publiek veel kleiner, maar zijn
gerichtheid veel intellectueler was. De ernst der massa's wordt tegenwoordig in
toenemende mate besteed aan dingen, die een onvooringenomen cultuurwetenschap
slechts als lagere spelvormen (er zijn ook zeer hoge) zou kunnen kwalificeren.
Er heerst in de huidige wereld een georganiseerd puerilisme van mateloze
omvang... Het kan soms schijnen, alsof de hedendaagse mensheid geen hogere
gemeenschappelijke cultuurfunctie meer kent, dan met blijde of toornige blik in
de pas te lopen.
Een treffende
beschrijving van de mainstream journalistiek en haar corrumperende werking.
6 opmerkingen:
En zo worden wij vertegenwoordigd door onze minister Timmermans tegenover een internationaal publiek.
http://youtu.be/hMqNI7jDazw
"Have the Israelis ever threatened other countries in the region?"
Tenenkrommend.
mccain verklaarde recent doodleuk dat israel recent 4 aanslagen heeft gepleegd op Syrie. En dan hebben we het nog niet over GAZA, Libanon, Palestina en wat al niet meer. En de kamervragen aan deze malloot, die toch het minste zouden moeten zijn op korte termijn, komen er vast ook niet.
Groeten, Ben
http://www.nd.nl/artikelen/2013/september/15/geert-mak-weer-kanshebber-ns-publieksprijs
sonja, ik bedoel maar.
Frans Timmermans: de zoveelste poedel van de VS. Hij blijft domweg herhalen dat geweldadige actie tegen Syrië gerechtvaardigd is: DAAR GAAT DE DISCUSSIE JUIST OVER SUFFERD! Je moet argumenten geven niet domweg je stelling blijven herhalen. Hij zegt het zelfs expliciet: we moeten het internationale recht breken om het te redden! o ja destroy the village to save it - whatever...
http://www.globalresearch.ca/moral-hypocrisy-and-u-s-exceptionalism/5349976
Groeten, Ben
Een reactie posten