In de introductie van de bundel kritische essays The Rhetoric of American
Exceptionalism, stellen de Amerikaanse academici David Weiss en Jason A.
Edwards dat
American exceptionalism is the distinct belief that the United States is
unique, if not superior, when compared to other nations. Champions of American
exceptionalism hold that because of its national credo, historical evolution,
and unique origens, America is a special nation with a special role – possibly
ordained by God – to play in human history. The belief in American
exceptionalism is a fundamental aspect of U.S. cultural capital and national
identity. It is an essential part of America’s political, cultural, and social
DNA. Deborah Madsen has argued that American exceptionalism has always ‘offered
a mythological refuge from the chaos of history and the uncertainty of life…' To
believers in American exceptionalism, the United States continues to move in
constant upward pattern, remaining the beacon of light in the darkness and the
defender of the rights of man as long as the nation exists. Moreover, America
and Americans are exceptional because they are charged with saving the world
from itself; at the same time, America and Americans must maintain a high level
of devotion to this destiny. Ultimately, champions of American exceptionalism
argue that American exceptionalism functions to order Americans’ universe and
define their place in it.
The rhetoric of American exceptionalism permeates every period of American
history… American exceptionalism has been fundamental to political thetoric,
serving as the foundation for the doctrine of Manifest Destiny, which was used
to justify the Mexican, Spanish –American, and Vietnam wars as well as the
westward expansion of U.S. sovereignity across the American continent,
aldus beide Amerikaanse hoogleraren.
Het zal niemand verbazen dat dit geloof, meer is het niet, het leven van
miljoenen niet-Amerikanen heeft gekost, van de bijna uitroeiing van de
Indianen in de VS tot de honderdduizenden slachtoffers in Irak. Het Amerikaans
exceptionalisme voedt het expansionisme van de VS, en is de bron van de meedogenloze exploitatie van mens en natuur. In Een
ecologische geschiedenis van Noord-Amerika schrijft de paleontoloog en auteur Tim Flannery:
De kern van de pionierservaring schuilt in de enorme rijkdommen en als
die rijkdommen onbegrensd zijn, waarom zou je daar dan zuinig mee omspringen of
ze zelfs maar efficient benutten. Het doel is de bestaansbronnen zo snel
mogelijk te exploiteren en vervolgens verder te trekken. Het is deze
pioniershouding ten aanzien van de benutting van bestaansbronnen die ten
grondslag ligt aan het kapitalisme en waar hedendaagse natuurbeschermers het zo
moeilijk mee hebben. In deze zin is de erfenis van de Amerikaanse pionier nog
altijd onder ons.
437
pagina’s lang toont Flannery aan hoe door de geschiedenis heen het Amerikaanse
kapitalisme een systeem van roofbouw is dat alles wat in de weg staat radicaal vernietigt.
Flannery in 2001:
In de jaren vijftig van de vorige eeuw hadden de
Noord-Amerikanen ongeveer viervijfde van de dierenwereld van het continent
uitgemoord, meer dan de helft van de bomen gekapt, de inheemse culturen
vrijwel volledig vernietigd, de meeste rivieren afgedamd, de productieve
zoetwatervisserijen verwoest en een groot deel van de bodems uitgeput. Ze
hadden een grote overwinning in de oorlog behaald en een van de welvarendste en
zelfgenoegzaamste maatschappijen aller tijden gecreeerd, en nog was de
plundering van de de natuurlijke bestaansbronnen niet afgelopen. In 1999
stonden twaalfhonderd inheemse Noord-Amerikaanse soorten op de officiele lijst
van bedreigde diersoorten en dat is een zware onderschatting, want betrouwbare
schattingen gaan ervan uit dat ongeveer zestienduizend soorten ernstig in hun
voortbestaan bedreigd worden… suprioriteit heeft wel een prijskaartje gehad,
want het kostte het continent een groot deel van zijn natuurlijke rijkdommen en
zijn ecologische stabiliteit. Zelfs nu nog offert het agressieve kapitalisme
rivieren, bodems en de armere volkeren van Noord-Amerika op het altaar van de
god van fortuin, net zoals de Azteken 500 jaar geleden met hun slachtoffers
deden.
Het is uiteindelijk vanuit dit ‘exceptionalisme’ dat de Nederlandse mainstream
opiniemakers de politiek van Washington legitimeren. Voor hen is ‘America a special nation with a special role,’ een systeem waarvoor iemand als Geert Mak een ‘geheime liefde’ koestert die hem zo erg verblindt dat hij als opiniemaker moeiteloos kan beweren dat de VS ‘decennialang als ordebewaker en politieagent’ in de wereld ‘fungeerde.’ Vanwege het geloof in Amerika's 'exceptionalisme' kan op zijn beurt Paul Brill de Amerikaanse schending van het
internationaal recht goedpraten met begrippen als 'strafoperatie’ en ‘tuchtmaatregel,’
die moeten dienen als ‘corrigerende tik,’ om ‘weerspannige
volkeren’ met ‘abjecte aspiraties’ weer te laten gehoorzamen. Brill rechtvaardigt zelfs de grove schending van het
internationaal recht door te suggereren dat de Amerikaanse president zonder
VN-mandaat Syrie kan bombarderen, omdat volgens hem ‘president Bashar al-Assad vanwege het gebruik van
gifgas’ tot de orde moet worden
geroepen. Onomstotelijke
bewijs voor zijn bewering heeft Brill niet, en trouwens ook Hubert Smeets niet,
die desondanks suggereert dat het Assad regime verantwoordelijk is voor ‘de gifgasaanval.’ Maar aangezien de VS in hun
ogen ‘the beacon of light in the darkness’ is en niet te
vergeten ‘the defender of the
rights of man as long as the nation exists,’ mag 'Amerika' wat absoluut geen enkele ander land
mag, natuurlijk op Israel na, want ook de Joodse natie staat in de optiek van
Brill cum suis ver boven het recht. En dus schrijft Brill vooralsnog
teleurgesteld:
Er is maar één manier waarop de regering-Obama
gegarandeerd de regie had kunnen behouden, namelijk door onmiddellijk in actie
te komen zodra ze er zelf van overtuigd was dat het Syrische regime de
vermaarde rode lijn grootscheeps had overschreden.
Inmiddels is bij Brill, nog
steeds zonder onomstotelijke bewijzen, ‘de
vermaarde rode lijn’ maar liefst ‘grootscheeps overschreden.’ En ook
op de Amerikaanse ‘regie’ valt
het een en ander af te dingen. Washington's ‘regie’
leidde in Afghanistan, Irak en Libie tot vele slachtoffers en een totale chaos. Maar dat speelt bij Mak en Brill en al die
andere mainstream opiniemakers in de polder een verwaarloosbare rol. Gisteren, donderdag 19 september 2013, berichtte de International Herald Tribune op de
voorpagina dat ‘Iraqi
province fracturing in bloodshed. Wave of ethnic cleansing raises fear that
violence could spread in country,’ maar dat behoort nu eenmaal tot
de categorie ‘collateral damage’ onlosmakelijk verbonden met de afgedwongen ‘regime
change,’ waarvoor onze polder-opiniemakers zoveel propaganda maken. De negatieve
gevolgen ervan worden verzwegen omdat ze niet passen in het beeld van de VS als
‘ordebewaker en
politieagent’ en ook niet in de
propagandistische leugen van ‘het
vredestichtende Westen,’ een typering van Henk Hofland. Desondanks
blijven de Nederlandse opiniemakers er heilig van overtuigd dat de VS als taak heeft: 'saving the world from itself.' Omdat we hier te maken hebben met pure irrationaliteit
helpen feiten niet. De redactie van nrc.next laat dan ook een zogeheten ‘getuigexpert’ in haar krant
verklaren dat de kritiek van de Russische president op het ‘exceptionalisme,’ zoals die werd verwoord door
president Obama, niets anders is dan een ‘grove belediging.’
Het feit dat Poetin erop wees dat het ‘bijzonder gevaarlijk [is] om mensen aan te moedigen zichzelf als
uitzonderlijk te zien, ongeacht hun motivatie’ is voor de Nederlandse mainstream
pers niet alleen een ongehoorde onbeschaamdheid, maar ook nog eens flagrant in strijd met de
werkelijkheid, zoals die door de mainstream opiniemakers wordt gepropageerd. De
nrc.next correspondent concludeert daarom ook dat we hier te maken hebben met ‘Soft power á la Poetin,’ dat per definitie afwijkt van echte ‘soft power,’ waar de VS, volgens Geert Mak, zo
voortreffelijk in is, aangezien dat land telkens weer met ‘overtuigingskracht’ en niet met geweld ‘het debat naar zich toe’ weet ‘te trekken, om de agenda van de wereldpolitiek te
bepalen.’ Volgens de correspondent is ‘Poetin een grens overgegaan’
doordat hij ‘zich [heeft] gericht tot de bevolking van het land waarmee
hij in hevige diplomatieke strijd was gewikkeld, over een escalerend conflict.’
En dat kan natuurlijk niet, ‘public
diplomacy’ en ‘soft
power’ zijn ‘beide Amerikaanse uitvindingen’ en dus past het
Poetin niet om zijn politieke standpunten op deze manier toe te lichten,
immers de ‘Niet verlichte
autocraat Poetin past het aureool van vredesapostel niet,’ zoals
Paul Brill nog eens met veel nadruk in de Volkskrant liet weten, overigens
tevergeefs, gezien de strekking van vele reacties op zijn oorlogshetze. Kenmerkend
van de mainstream journalisten is dat bij gebrek aan rationele argumenten
ze emotionele sentimenten inzetten
om hun betoog op te bouwen. Ze moeten in toenemende mate terugvallen op het
absolute Goed versus het absolute Kwaad, zoals dat tijdens de Koude Oorlog gold.
Alleen werkt dit niet meer zo soepel als vroeger en dat is tekenend voor de
verandering van de tijdgeest. Niet langer meer is de ‘Amerikaanse Droom,’ een onmisbare hoeksteen van
het ‘exceptionalisme,’ en een inmiddels ongeloofwaardige mythe, zoals de Amerikaanse geleerde Immanuel Wallerstein
schreef in zijn bekende boek The Decline of American Power:
The American dream is the dream of human possibility
of a society in which all persons may be encouraged to do their best, to
achieve their most, and to have the reward of a comfortable life. It is the
dream that there will be no artificial obstacles in the way of such individual
fulfillment. It is the dream that the sum of such individual achievements is a
great social good – a society of freedom, equality, and mutual solidarity. It
is the dream that we are a beacon to a world that suffers from not being able
to realize such a dream.
Of course it is a dream, and like all dreams, it is
not an exact representation of reality. But it represents our subconscious
longing and our underlying values. Dreams are not scientific analyses. Rather
they offer us insights. However, we have to go beyond our dreams to a careful
look at our history – the history of the United States, the history of the
modern world-system, the history of the United States in the world-system…
The reality of the modern world-system, the
capitalist world-economy, is that it is a hierarchical, unequal, polarizing
sysgtem, whose political structure is that of an interstate system in which
some states are manifestly stronger than others. In furtherance of the process
of the endless accumulation of capital, stonger states are constantly imposing
their will on weaker states, to the degree that they can. This is called
imperialism, and is inherent in the structure of the world-system. Imperialism
has however, always had, its moral defense. It has been justified on the basis
of the ‘civilizing mission,’ the presumed moral necessity to force others to
conform to the norms prescribed by universal values. It seems a curious
coincidence that the values that are said to be universal are always primarily
observed by the imperial power. Resistance by the victims to such specious
morality seems a self-evident virtue.
Maar niet voor de nrc.next-correspondent
in Rusland toen ze schreef over ‘islamitische
rebellen’ die door Washington werden ‘bewapend
(tegen het Sovjetleger),’ en die naderhand de euvele moed
hadden om zich ‘met
terroristische aanslagen tegen de VS’ te keren. Zolang ze onze tegenstanders vermoorden zijn ze ‘rebellen,’ zodra evenwel wijzelf de dupe
worden van het door ons uitgelokte geweld dan is er ineens sprake van ‘terroristen.’ Deze
paradoxale voorstelling van zaken komt voort uit het ‘distinct belief that the United States is unique, if
not superior, when compared to other nations.’ Geert Mak onderstreepte dit geloof nog eens
toen hij verklaarde dat ‘de Amerikanen hele optimistische mensen [zijn]
vergeleken met ons fatalistische Europeanen.' Ook in zijn Amerika boek treft de lezer talloze algemeenheden wat betreft 'de Amerikanen.' Zo spreekt hij van 'Amerikaanse lef en die benijdenswaardige flair!' met uitroepteken. Voor onze opiniemakers geldt dat
helden vanzelfsprekend vijanden nodig hebben om zich als held te kunnen
manifesteren. De rol van vijand is ditmaal door de macht en haar spreekbuizen in
de media toebedeeld aan de islamitische dan wel christelijke bewoners van het
Midden Oosten. Telkens weer duikt godzijdank een nieuwe vijand op, eerst de
Indianen, toen de nazi’s en de communisten, nu de terroristen. Ondertussen
komen de kwalificaties van de commerciele pers steeds absurder over, en ditmaal niet
alleen bij intellectuelen, maar ook bij het grote publiek dat de gruwelijkheden
van Irak, Afghanistan en Libie op de televisie voorbij heeft zien flitsen. Daardoor
ontstaat er een steeds groter legitimeringsprobleem. Al tien jaar geleden, in 2003, wierp Wallerstein de volgende vraag op:
Can the West do without a demon? I doubt it at the
moment. The West is facing a massive crisis – not merely economic, but
fundamentally political and social. The capitalist world-economy is in crisis
as a historical social system… I raise these issues to insist that the
consequence is a great deal of confusion and self-doubtn in the West, a
situation that always evokes the need for demons. The same confusion and
self-doubt pervades the Islamic world, as is evident from the zigzagging
tactics of all the main actors. The secularist forces are in disarray. The
islamist forces are not very clear, and are not at all agreed among themselves,
what their real political program is or ought to be,
waarbij deze gezaghebbende
Amerikaanse socioloog en andersglobalist terecht opmerkt dat
posing the issue as one of secularism versus
fundamentalism is distracting us in a very major way from clarity of vision.
And clarity, not demons, is what we need most at the present time.
Het islamitisch
fundamentalisme heeft direct te maken met de economische uitzichtloosheid van
honderden miljoenen mensen. De globalisering heeft dit proces versneld, velen
zijn niet alleen cultureel ontworteld geraakt, maar ook economisch en politiek.
Wallerstein:
It is as though the
incredible and ever faster growth of the capitalist system had gotten out of
hand, and created cancers that are metastasizing all over the place.
We are face to face with uncertainty. It is all
very well for Ilya Prigogine to tell us that uncertainty is the central reality
of the universe, and not merely of our present historical situation. We still
do not like it, and we find it very hard to handle – psychologically and
politically. And yet we must. We find ourselves in the terminal phase of a
historical system, an ‘age of transition.’ We must turn to our intellectual,
moral, and hence political duties in an age of transitionm. The first in line
is the search for lucidity about where we are. Rosa Luxemburg said already at
the beginning of the twentieth century that ‘the most revolutionary thing one
can do is always to proclaim loudly what is happening.’
Maar juist dit laatste
weigert de mainstream pers te doen. Daarvoor is ze te bang. De middenklasse is
verlamd door angst, en blijft daarom het oude, vertrouwde, ideologische beeld herhalen. Vandaar dat we voortdurende dezelfde talking heads
zien die in wisselende combinaties dezelfde overleefde dogma’s oplepelen. Mede door hun gebrek aan verbeeldingskracht klinken hun woorden almaar holler. Morgen meer.
'America is a special nation with a special role – possibly ordained by God – to play in human history.'
Michael Payne is an independent progressive activist. His writings deal with social, economic, political and foreign policy issues. He is a graduate of Northwestern University, Evanston, Illinois and a U.S. Army veteran. His primary objective is to inform readers of the fact that this nation's agenda of perpetual war is leading it down a path to financial ruin; and that the proliferation of unjustified wars and a military empire must be ended. Secondly that we must find the ways to expel Corporate America from our government and political system before it destroys our democracy.
Payne schreef het volgende:
Michael Payne is an independent progressive activist. His writings deal with social, economic, political and foreign policy issues. He is a graduate of Northwestern University, Evanston, Illinois and a U.S. Army veteran. His primary objective is to inform readers of the fact that this nation's agenda of perpetual war is leading it down a path to financial ruin; and that the proliferation of unjustified wars and a military empire must be ended. Secondly that we must find the ways to expel Corporate America from our government and political system before it destroys our democracy.
Payne schreef het volgende:
The word exceptional typically includes these personal characteristics: remarkable, extraordinary, unique, singular and rare. While many think of these words as describing something that is outstanding and exemplary they can also be used to describe something negative that is distinctly different from the actions of others, and can be considered to be offensive and even destructive. Therefore, we might say that a person, an entity, or an act can be exceptionally good or exceptionally bad.
So let's examine this issue to determine just how America might fit the description of being an exceptional nation, whereby America is outstanding and exemplary and leads the world. Off hand I can't seem to think of much of anything of real substance in which America now leads the world except, of course, military power where it is completely dominant.
http://www.opednews.com/articles/Two-Distinctly-Different-I-by-michael-payne-Corruption_Crisis_Empire_Hypocrisy-130918-787.html
KEVIN ZEESE AND MARGARET FLOWERS
Kevin Zeese JD and Margaret Flowers MD co-host ClearingtheFOGRadio.org on We Act Radio 1480 AM Washington, DC and on Economic Democracy Media and on UStream.TV/ItsOurEconomy, co-direct It's Our Economy and are organizers of PopularResistance.org. Their twitters are @KBZeese and @MFlowers8.
Deze twee Amerikanen stelden:
In his speech on Syria, President Obama claimed, "the United States has been the anchor of global security" for the last seven decades. We doubt many of the people of the world would describe the United States in that way after suffering numerous military attacks, wars, military coups and now drone bombings at the hands of the United States. For many, the United States has caused great insecurity, killed or imprisoned loved ones and undermined democracy, self-determination and a fair economy.
2 opmerkingen:
"Kenmerkend van de mainstream pers is dat bij gebrek aan rationele argumenten ze emotionele sentimenten inzetten om hun betoog op te bouwen. Ze moeten in toenemende mate terugvallen op het absolute Goed versus het absolute Kwaad, zoals dat tijdens de Koude Oorlog gold. Alleen werkt dit niet meer zo soepel als vroeger en dat is tekenend voor de verandering van de tijdgeest."
Cognitieve dissonatie ... Het is een keuze. De tijden zijn veranderd de geest kan het niet bijhouden. Een sterke mening is geboden.
http://www.youtube.com/watch?v=VO6XEQIsCoM
Clash of the Titans 1971
http://tinyurl.com/ngzl3kj
Een reactie posten