zondag 3 januari 2010

De Nuance van de NRC 149

[NRCM_20100102_022_article1_1_large.jpg]Gadverdamme ...

Jan J. Wijenberg




was mijn eerste reactie, geachte mevrouw Roelants, toen ik op de omslag van het eerste NRC Weekblad van 2010 onder ogen kreeg. Voor het geld wordt door de eigenaar van Fashion & Advertising Photography, de Israëlische fotograaf Igor Kruter, vijf gebrainwashte loosers als pin-up met een knuffel misbruikt. Hij 'wilde de absurdistische combinatie benadrukken van de brutaliteit van het wapen met de schoonheid van de meisjes.' Dikla van 21 eet, gaat stappen en slaapt met haar Pikachu, haar geweer. Zij heeft nooit eerder zo'n lange relatie gehad, zegt zij. Een aasgier poserend als fotograaf, treft als kwalificatie eerder doel.

Aan mij is het argument dat de NRC verschillende, onafhankelijk van elkaar opererende, redacties kent niet besteed. Voor mij heeft 'de slijpsteen voor de geest' slechts één gezicht. U bent verantwoordelijk voor wat de NRC over het Midden-Oosten publiceert. Daarom vraag ik uw aandacht voor het volgende.

U zult het u ongetwijfeld herinneren. Aron Yasha Yves Grünberg, alias Arnon Grunberg, verkwistte op 28 maart 2008 vele NRC kolommen met de uitvoerige beschrijving van zijn vergeefse pogingen vrouwelijke Israëlische soldaten te interviewen. Hij zou, mocht hij wel zijn geslaagd in zijn opzet, teleurgesteld zijn. Nu blijkt: "De Karakal is de enige gevechtseenheid binnen het Israëlische leger waar jongens en meisjes dezelfde training krijgen en hetzelfde werk doen." En, wat is dat werk? Dikla bewaakt de grens met Egypte op smokkelaars, een taak die in beschaafde landen is toevertrouwd aan niet-militair getraind, gewoonlijk onbewapend mannelijk en vrouwelijk douanepersoneel. Dikla kickt er op om met onreine honden 's-nachts op moslim-smokkelaars jacht te maken. Zij slaapt met haar geweer en jaagt met honden op mensen. Dat ernstig gestoorde kind moet tegen publiciteit beschermd worden, en niet in een kwaliteitskrant voor joker worden gezet.

Eén beeld betekent meer dan duizend woorden, zo luidt het bekende Chinese gezegde. Tegen de vijf beelden van als militair vermomde lipstick-douanebeambten-met-knuffel kan het laf en buiten de context gekozen tegengeluid in de begeleidende tekst rond de documentaire To see if I'm smiling niet op.

U bent u er ongetwijfeld ook van bewust dat uitgerekend in deze periode herdacht wordt dat het leger waar deze stakkers toe behoren een jaar geleden in Gaza huishield. De timing van en het gevoel voor waarden, normen, fatsoen en decorum van de NRC kon niet beter zijn.

Zelfs in Israël begrijpen steeds meer mensen dat de politiek en militair verantwoordelijken er waarschijnlijk niet aan zullen ontkomen zich om de aanslag op Gaza voor internationale gerechtshoven te moeten verantwoorden. Tot de NRC is dat besef kennelijk nog niet doorgedrongen. De pin-ups van de NRC staan symbool voor het gemanipuleerde instrumentarium, de moordeskaders, van een door-en-door misdadig regiem. De zielepoten worden in eigen land bewonderd. De NRC doet daar van harte aan mee.

Walgelijk.

Jan Wijenberg

oud-ambassadeur

cc.

mevrouw Birgit Donker

de heer Gijsbert van Es

8 opmerkingen:

Sonja zei

Nog even wat over de Karakal of Lynx-brigade. Het is een soort show-bataljon voor promotiedoeleinden. De 'mooie meiden' die met grote regelmaat worden gefotografeerd moeten mannelijk kanonnenvlees het IDF inlokken, dat is de opzet. Andere eenheden van het Israëlische leger kijken op ze neer omdat ze niet hoeven te vechten bij oorlog.

BBC News: Israel targets US lad mag market (2007)
Israel has decided to reach out to young US men by publishing images of semi-clad female former soldiers in US men's magazine, Maxim.

Natalie
Aan de hand van deze foto's zie je dat de besproken fotograaf eigenlijk helemaal geen bijzonder werk maakt. Riefenstahl is still alive, brrr...

Sonja zei

De foto's werden tentoongesteld in de Eduard Planting galerie te Amsterdam.

http://www.eduardplanting.com/

Eduard Planting - Fine Art Photographs
Great article with Igor Kruter in “NRC Weekblad”, 2 January 2010, about his series “Karakal Girls”. On view in the gallery now!

Sonja zei

Worden tentoongesteld. Nu, dus.

AdR zei

Porn reflects the endemic cruelty of our society. The violence, cruelty, and degradation of porn are expressions of a society that has lost the capacity for empathy.
(Chris Hedges)
Het omgekeerde telt dus ook.

Hoe bijzonder het werk van Kruter is... kijk hier.

Mij dunkt dat de invloed van mijnheer Sauer bij NRC-Handelsblad meteen te merken is, niet?

AdR zei

Het omgekeerde dus: het geweld en de wreedheid van de (post-)industriële maatschappij is blijkbaar zonder enig bezwaar tot softporno voor het hele gezin om te vormen.

Anoniem zei

Een vrije westerse staat i.p.v. een moorddadige terreurenclave



Women soldiers in their underwear: Israel's image boost· MPs call article in men's magazine pornographic
· Maxim photoshoot was suggested by consulate


Conal Urquhart in Tel Aviv The Guardian, Thursday 21 June 2007 Article historyWomen MPs in Israel's Knesset have criticised the foreign ministry for resorting to "pornography" to promote Israel abroad after a feature appeared in the men's magazine Maxim featuring four former soldiers photographed in their underwear.
The magazine carried the article, The Women of the Israel Defence Force, in its July issue after encouragement from the Israeli consulate in New York as part of its broader campaign to improve Israel's image abroad.
lees verder Guardian

anzi

Sonja zei

Zo zie je maar weer, het probleem voor de vrouwelijke Knessetleden zit hem in het ondergoed, niet in de verheerlijking van geweld.

AdR zei

eaturing four former soldiers photographed in their underwear.
Iedere joodse ingezetene in Israel is dienstplichtig en dus op den duur voormalig soldaat.
¡Mierda de toro!

Op dit punt is het van begin af aan een apartheidsstaat geweest: niet-joden waren uitdrukkelijk vrijgesteld van dienst, als zijnde een potentiële "vijfde colonne".

Most Young People Have No Interest in Ridiculous “Ukraine Language”

  Most Young People Have No Interest in Ridiculous “Ukraine Language” ANDREW ANGLIN  • DECEMBER 20, 2024  • 500 WORDS   •  4 COMMENTS   •  R...