Trouw:
'Interview / ’Stichting van staat Israël is anti-joods’
door Els van Diggele.
De staat Israël is niet de vervulling van de bijbelse beloften, maar een schending van de oude, joodse traditie. Met deze stelling schopt historicus Jacov Rabkin joden en christenen flink tegen de schenen. „Ze zeggen wel dat ze vroom zijn, maar die kolonisten zijn ontjoodste joden.”
’Over Israël zijn veel mythen in omloop. De ene is iets gevaarlijker dan de andere”, zegt Jacov Rabkin. De hoogleraar geschiedenis (universiteit van Montreal) is schrijver van ’In naam van de Thora. De geschiedenis van de antizionistische joden’. Rabkin beschrijft de klap die de traditionele joden kregen toen anderen ’Gods hand forceerden’, de komst van de Messias bespoedigden door vestiging in Palestina en dat ook nog jodendom noemden.
Veel christenen geloven in de ’mythe’ dat in Israël Gods belofte aan Abraham met de stichting van de staat Israël in vervulling is gegaan; daar herenigden de bijbelse ballingen die de weg bereiden voor de terugkeer van Christus.
Veel joden zien Israël als een seculiere maatschappij, opgebouwd door gespierde pioniers die na alle vervolgingen opnieuw wilden beginnen. Anderen denken dat joden in Israël de hele dag de Thora bestuderen en drie keer daags bidden. En sommigen menen dat de terugtrekking uit de Westoever het einde van het jodendom is.
Het gevaarlijkst vindt Rabkin de overtuiging dat het zionisme deel is van het jodendom en de oprichting van de staat het begin van het messiaanse tijdperk. In het vuur van de discussie vraagt niemand zich volgens Rabkin af wat een zionist eigenlijk is. Dankzij hem bestaat Israël, maar wat heeft dat teweeggebracht? De antizionisten worden volledig buiten beschouwing gelaten, omdat ze niet talrijk zijn. Rabkin maakt dat niet uit: het gaat hem om ’belangrijke historische feiten’.
Zionisten reageren boos op Rabkins werk, want hij zou de vuile zionistische was buitenhangen en hen afschilderen als onjoodse heldhaftige lieden. In Montreal, zo vertelt Rabkin in Amsterdam, kreeg een rabbijn geld aangeboden om hem aan te klagen. „Joodse uitgeverijen willen hun vingers er niet aan branden, evenmin als Israëlische. Het zou verdeeldheid zaaien. Alsof de zionisten dat niet hebben gedaan met hun messianisme zonder Messias!”
Rabkin is zelf geen antizionist en is nog nooit uitgescholden voor ’joodse zelfhater’. Hij wil, zegt hij, als historicus een debat over jodendom, zionisme en Israël. „Degenen die dat niet willen noemen me een antizionist. Terwijl juist de antizionisten het jodendom in stand houden! Voor een zuiver debat is kennis over hen noodzakelijk.”'
Lees verder: http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/
article571131.ece/Interview_Stichting_van_staat_Israel_is_anti-joods
Geen opmerkingen:
Een reactie posten