vrijdag 10 maart 2006

Een Royaal Gebaar 3



Via de stichting ´Een Royaal Gebaar´ ontving ik dit verhaal over wat namens ons bij ons gebeurt. ´Zelf bekommer ik me een beetje om een Afghaans gezinnetje, ze zijn vorige week op straat gezet, uit Zestienhoven, nadat ze in Maastricht een kort geding hadden gewonnen over het feit dat ze gevangen zaten met hun 2 dochtertjes van 1- en 2 jaar. De dag na de rechtszitting kwam er een politie-agent hun cel in en hij zei: "Er is een brief voor jullie gekomen, jullie zijn vrij !!". B zei: "Waarheen?" Toen zei de politie: "Gewoon de straat op!" Ze zijn gewoon de straat op gesmeten in de avond, met twee kinderen, zonder vervoer. Ze wisten niet waar ze naar toe moesten. B zei nog dat hij geen onderdak had en kreeg als antwoord van de politie dat het niet hun zaak was. Als ze hen nu nog maar een nacht hadden laten blijven, maar ze werden in de regen op straat gezet, moeder heeft zware astma en de jongste is ziek. Ik vind de overwinning zeer twijfelachtig.Ze winnen een rechtszaak, ondersteund door DCI ( Defence for Children International ), en de keerzijde van de medaille is dat ze op straat staan, letterlijk.!Ook deze Afghaanse familie moest tekenen dat ze het land binnen 24 uur zouden verlaten. Ook zij hebben geen geld en papieren. De moeder Zarifa, heeft ook nog een tumor in haar buik en moet dringend behandeld worden. Ze zijn in de avond met de trein naar Heerlen gegaan en logeren nu een week bij een Afghaans gastgezin, morgen worden zij door dat gezin op straat gezet.Daar komt nog bij dat de moeder zwaar astma heeft. Iemand van Maatschappelijk werk in mijn buurt zei, ze kunnen in een bushokje overnachten, wat een beetje afgeschermd is. Dat gaat dus nu gebeuren. Dit moet toch openbaar worden gemaakt. Wilt u dit vertellen aan de pastor dan hebben jullie weer een feit waar heel Nederland zich voor kan schamen en waar maar weinig mensen van af weten.Misschien kan ik via de pastor enige adressen krijgen, zodat ze morgenavond een bed hebben om op te slapen. De familie is 6 jaar in Nederland en volledig ingeburgerd, spreken heel goed Nederlands.´ Zie
http://www.vanhartepardon.nl/artikelenview.php?artid=1678

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...