Sinds de jaren 1970 hebben antikoloniale, feministische, queer- en arbeidersbewegingen, het geloof in lineair vooruitgangsdenken, wetenschappelijke rationaliteit en een eenzijdige kijk op de geschiedenis bevraagd. Waarheidsclaims kunnen niet langer zonder meer gemaakt. Aan de basis ligt echter nog steeds een breed wetenschappelijk bewijs ten grondslag. De ontstane verschuiving van autoriteit, het bevragen van het modernistische vooruitgangsideaal en een nieuwe kijk op historische gebeurtenissen, brachten ook onzekerheid en onvoorspelbaarheid met zich mee. Door de opkomst van nieuws- en sociale media wordt misbruik van publieke systemen en manipulatie van data en opinies steeds zichtbaarder. Deze tendens is een belangrijke factor in de afbrokkeling van het publieke vertrouwen in instellingen die geacht worden ‘kennis’ in pacht te hebben. In een tijd waarin populisten en demagogen herhaaldelijk kritiek leveren op deskundigen en hun expertise, is er een beweging van interdisciplinaire kunstenaars ontstaan wiens artistieke focus ligt op kennis, feitelijke analyses en bewijs. Verschillende generaties – variërend van opkomende kunstenaars tot diegenen die al decennia actief zijn – vormen samen een door onderzoek gedreven stroming, die door deelnemend kunstenaar Paolo Cirio 'Evidentiary Realism' wordt genoemd. Really? Art and Knowledge in Time of Crisis toont werken die gebaseerd zijn op forensische onderzoek en data-analyse, historisch studies en ‘citizen science’: onderzoek waarbij kunstenaars en burgers zelf gegevens verzamelen, classificeren en bijdragen aan nieuwe kenniscreatie. De tentoonstelling stelt centraal dat we ons bevinden in een kenniscrisis en een politieke crisis, die één en hetzelfde zijn. Het poogt meer ruimte te creëren voor handelingsgericht denken en laat tegelijk zien dat kennis geen spel is waarin de winst van de ene partij gelijk is aan het verlies van de andere. Hoewel we feiten in het publieke domein kunnen en moeten valideren, zullen we ook moeten leren omgaan met wat we niet weten. De tentoonstelling is te zien t/m 29 sep 2024. Curators: Mi You David Garcia Deelnemende kunstenaars: Paolo Cirio, Anna Engelhardt & Mark Cinkevich, Jennifer Gradecki & Derek Curry, Ho Tzu Nyen, Zheng Mahler, RIWAQ, UKRAiNATV
Tentoonstellingsontwerp: Ruben Pater Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Amsterdams Fonds voor de Kunst; Gemeente Amsterdam; VriendenLoterij Fonds; Nederlands Filmfonds; en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten