donderdag 6 juli 2023

Martin Oei. Een Betrokken Kunstenaar

 Goedenavond Stan,

Zoals je je misschien herinnert staat er op dit moment een heel bijzonder instrument bij Maison Erard, de Erard vleugel waarop Liszt en Thalberg duelleerden in 1837. Op zaterdag 29 juli zal ik de Niobe Fantasie laten horen op deze vleugel, het stuk dat Liszt 186 jaar geleden uitkoos voor het duel. Verder speel ik de Dante sonate van Liszt en twee ballades van Chopin. Wil je dit concert bijwonen? Graag aanmelden via:
Tickets voor het Romantische Pianoconcert op Belgiojoso vleugel in Maison Erard te Enkhuizen op 29 juli 2023 - Martin Oei
Inloop vanaf 13.00, aanvang concert 13.30. 
Het adres: 
Westerstraat 48
1601 AL Enkhuizen 

Van mijn vorige optreden is een opname gemaakt: 
Martin Oei | Franz Liszt - Grande fantaisie sur des motifs de Niobe, S.419 - YouTube
En natuurlijk voel je vrij andere potentieel geïnteresseerden op dit concert te attenderen, hoe meer zielen hoe meer vreugde:-).

Afgelopen maand, op 24 juni, organiseerde ik een benefietconcert voor Syrië, de situatie na de aardbeving blijft immers schrijnend. We hadden een boeiende middag, ik speelde de Storm Sonate van Beethoven en de Harmonies du Soir van Liszt. Mijn Syrische kennis, Yvette Shamier is in april en mei naar Syrië geweest om hulp te verlenen en ze vertelde er bevlogen over en ze ging ook in gesprek met verschillende bezoekers waarbij ze foto's liet zien van haar reizen.
We hebben deze keer tot nu toe al meer dan 700 euro opgehaald. Over een paar weken, op 18 juli vertrekt ze weer naar Syrië om humanitaire hulp te verlenen aan de slachtoffers van de aardbeving, mocht je dit initiatief een warm hart toedragen en een steentje willen bijdragen (of mensen kennen die misschien wat willen doneren), je kunt een bijdrage overmaken op NL68INGB0005421872 ten name van Y. Shamier-Tariyeh o.v.v. donatie 

De komende tijd staan verder de volgende concerten gepland:
 
- Stadhuis in Tholen, op 15 juli: aanvang 15:30 uur. Alle preludes uit de op. 23 van Rachmaninov op een Feurich vleugel uit 1908. Feurich was een pianobouwer die in de leer was geweest bij Erard en Pleyel.
- Stadhuis Tholen, op 5 augustus: aanvang 15:30 uur. Werken van Bach, Haydn en Mozart op een clavichord, een instrument uit de 18de eeuw. Ik speel graag muziek op authentieke instrumenten omdat ik dan als het ware in de huid van de componisten kan kruipen.
 
- Fabriekklassiek, Schiedam op 22 juli, ik speel werken van Chopin, Liszt en Rachmaninov
Fabrieklassiek Tickets (stager.nl)
Fabrieklassiek 4- Lunchconcert Martin Oei | Facebook
 
Ik hoop je binnenkort bij één van de concerten te ontmoeten.
 
Hartelijke groeten,
Martin

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een duel tussen 2 mannen in de 19de eeuw , roept bij mij vooral het beeld op van passen die uitgeteld moeten worden in het bijzijn van secondanten , hanen van pistolen die achterover worden getrokken en vooral veel mist , bomen zonder bladeren, en overal mos. En een toefje opaak schuin invallend licht. En een kraai , en een fontein met mos. Zwarte hoeden ook. Voor wat komen gaat wegrennende decolettées. Veel ingesnoerd textiel. Openhaarden , zware gordijnen. Modder. Stoofpotten boven houtvuur.
Dat roept de vraag op of de piano er heelhuids vanaf gekomen is .
Die Janmaat heeft een mooie niche / specialisme met deze oude beestjes. I.t.t. violen gaan piano's er in de loop van de tijd er in de regel op achteruit , door o.a. verlies van zangbodemdruk. Intrigerend dat Frits dit kan herstellen , ik heb een tijdje een paar honderd meter van zijn winkel in Amsterdam gewoond. Dat soort werk doe je alleen als je bezeten bent.
Ik ben helaas geen fan van het romantisch pianorepertoire , maar voor een J.S. of C.P.E. of W.F. op clavecimbel ben ik altijd te porren.
Succes met het ontwikkelen van je eigen stijl en toonbewustzijn.
Groetjes J.Mistral

Anoniem zei

Naar aanleiding van het youtube-filmpje.
Deze vleugels hebben echt een hele andere toon dan de latere moderne vleugel. Minder basrijk , lichtvoetiger en minder sustain.
Ik vroeg me af of Janmaat nog zelf hamerkoppen kan produceren die het origineel benaderen , ik zag net dat die er echt anders uitzien , en het lijkt me onmogelijk dat de originele nog bruikbaar zijn.
Het enige nadeel voor mij is dat de stemming altijd instabieler is dan de moderne piano , waarschijnlijk doordat het onbuigzame gietijzeren frame voor de snaren ontbreekt. Dat wreekt zich het snelst in de hoge tonen , maar dan vertel ik joe niets nieuws.
Het aantrekkelijke voor mij is het intieme karakter , en duidelijk andere toon in de attackfase van het geluid.
Groetjes , J.Mistral die overal verstand van heeft en alles altijd beter weet , parttime hobby-realpolitiker