donderdag 16 november 2017

NRC's Nepnieuws


Getuige: “NRC liegt over Karmanov”

Dit korte interview heeft betrekking op de publicatie in NRC van 13 november 2017
– Hallo Greta, jouw volledige naam is Greta Verduin en dit ben jij op Twitter?
Dat klopt
– Wie staan er op deze foto?
Andreas Kouwenhoven van NRC en Constantin Karmanov.
– Op welke dag en waar is deze foto genomen?
Donderdag 24 augustus 2017 om 11.00 uur in Almere. Bij mij thuis.
– In het NRC-artikel staat: Als NRC Karmanov vraagt waar hij zijn informatie over de vliegtuigramp vandaan haalt, zegt hij: “door iemand bij het Russische ministerie van Defensie.” Wat is hierop jouw commentaar?
Dat is gelogen!
– Dat is nogal al een bewering. Je zegt dat kwaliteitskrant NRC liegt?
Ja. Ik was bij het hele gesprek aanwezig en Constantin heeft dit niet gezegd. Dat weet ik 100% zeker.
–  Okay. Wie nam het initiatief tot deze afspraak?
Ik.
– Waarom?
Doe ik regelmatig met mensen die met hetzelfde onderwerp of idee bezig zijn…maar elkaar verder niet kennen. Gewoon ontspannen praten en ideeën uitwisselen. Bij mij thuis. Dus ben ik erbij. Ik gun iedereen de ruimte maar ben wel erbij aanwezig.
– Juist ja.
Bedoeling: een open gesprek tussen journalist (Andreas) en technische vliegtuigkenner (Constantin) Deze laatste wilde zijn andere versie van wat de MH17 was overkomen, toelichten. Bovendien vertelde hij ook over zijn achtergrond/ zijn werkzaamheden voor Antonov en toonde diverse foto’s (ook van jaren geleden) met allerlei Bobo’s samen met hem op de foto. Daarbij werden wel namen en functies genoemd! Betrof de mensen op de foto’s!!
– Had je de indruk dat Constantin serieus genomen werd door Andreas?
Ja. Ik heb ook foto’s gemaakt (doe ik altijd, al 25 jaar lang! Het Stadsarchief Almere heeft alles in hun archief). Andreas vroeg nog waarom ik foto’s maakte en wat ik ermee deed…doe ik altijd! (Ik heb hem ook de foto’s gestuurd waar hij op stond)
– Weet je of Constantin misschien nog andere contacten met NRC heeft gehad?
Wil je het navragen bij hem?
[na navraag] Nee, niet voor de ontmoeting hier en ook niet daarna. Trouwens, hij vertelde me dat hij ook niet voor hoor- en wederhoor is benaderd door NRC.
– Ik vraag het gewoon nog een keer. Heeft Constantin Karmanov op enig moment iets gezegd over informatie die hij van iemand van het Russische Ministerie van Defensie zou hebben ontvangen?
Nee, beslist niet. Constantin geeft nooit zijn bronnen bloot. En op deze aantijging “info van Russisch Ministerie van Defensie” zou hij woest reageren: absurd! Omdat hij naast de Russische ook de Nederlandse nationaliteit heeft zou dat hoogverraad zijn.’
Hieronder:
3 Foto’s uit het persoonlijke archief van Constantin Karmanov

Geen opmerkingen:

Pankaj Mishra: Misschien is Israël de toekomst van een failliete en uitgeputte wereld.

Dat het Duitse naziregime en zijn Europese collaborateurs zes miljoen Joden hadden vermoord, was na 1945 algemeen bekend. Maar jarenlang had...