Ik citeer de website Joop:
'Durf te denken' is de nieuwe
slogan van NRC. Maar eh, was dat niet de slogan van omroep Human? Ja dus, al
zes jaar zelfs…
NRC heeft sinds kort een nieuw jasje. Ander lettertype, andere vormgeving.
Hoofdredacteur Peter Vandermeersch schreef vorige week vol trots over ‘zijn’
vernieuwde krant en besloot zijn commentaar als volgt:
“De redactie
gaat vol vertrouwen verder op deze weg in de overtuiging dat meer dan ooit
behoefte is aan goede journalistiek. (…) Dat vatten we samen in de nieuwe
slogan: NRC. Durf te denken. Ik nodig u, beste lezer, uit om dat samen met ons
te doen.”
Een ‘vernieuwde’
krant betekent niet een inhoudelijk betere krant, maar een vormverandering met als ‘nieuwe
slogan: NRC. Durf te denken.’
Echt waar, het staat er! ‘Durf te denken’! De krant waarvan
de redacteur buitenland, Hubert Smeets, drie dagen geleden in een opiniestuk
schreef dat als India, Brazilie, Zuid-Afrika, Indonesie
en Argentinie 'het uit desinteresse laten bij gemor' dat dan
'Obama in Sint-Petersburg een kleine publicitaire slag slaan.'
Ook die bewering stond er echt. Hoe verhoudt deze gevaarlijke nonsense zich
met mens ‘durf te denken’? Trouwens, wat voor lef kleeft er aan ‘denken’?
Werd er voorheen niet bij de vroegere ‘kwaliteitskrant’ gedacht? Wat
betekent deze kreet eigenlijk? Dat men, qua denkbeelden, lef moet hebben om af te wijken van de
massa? Wat mij nu juist opvalt is dat de NRC
in werkelijk niets verschilt van alle andere mainstream media. Dezelfde
voorgekauwde propaganda. Milan Kunderaq zei het vele jaren geleden zo fraai,
toen de auteur die journalisten ‘termieten
van de reductie’ noemt over
hen verklaarde:
Over de hele wereld strooien ze dezelfde
simplificaties en cliche’’s uit waarvan mag worden aangenomen dat ze door de
meerderheid zullen worden aanvaard, door allen, door de hele mensheid. En het
is niet zo belangrijk dat in de verschillende organen van de media de
verschillende politieke belangen tot uiting komen. Achter het uiterlijke
verschil heerst een en dezelfde geest. Je hoeft de Amerikaanse en Europese
opiniebladen maar door te kijken, van rechts zowel als links, van Time tot Der
Spiegel: in al die bladen tref je dezelfde kijk op het leven aan, die zich in
dezelfde volgorde waarin hun inhoudsopgave is opgebouwd weerspiegelt, in
dezelfde rubrieken, dezelfde journalistieke aanpak, dezelfde woordkeus en
stijl, in dezelfde artistieke voorkeuren en in dezelfde hierarchie van wat ze
belangrijk en onbeduidend achten. De gemeenschappelijke geestesgesteldheid van
de massamedia, die schuilgaat achter hun politieke verscheidenheid is de geest
van de tijd.
Die
tijdgeest heeft ervoor gezorgd dat -- in de woorden van de Britse auteur John Berger – veel westerse burgers
zich niet helder kunnen uitdrukken als gevolg
van de grootscheepse culturele deprivatie. De middelen om datgene wat ze weten
te vertalen in gedachten is hen ontnomen… Ze bezitten geen voorbeelden die ze
kunnen volgen, waarbij woorden ervaringen duidelijk maken.
‘NRC. Durf te denken.’ Begin daar nu eens mee. Laat mensen aan het woord die een, in jullie ogen,
dissidente mening erop nahouden, die niet dezelfde onzinnige cliché’s herhalen
als bijvoorbeeld Hubert Smeets. Hetzelfde advies heb ik voor de al dan niet
gesubsidieerde organisaties die alle talking
heads nog eens een keer uitnodigen om opnieuw dezelfde opinies te herhalen.
‘Durf
te denken,’ ook al durft de NRC-redactie
dat zelf nog niet. Een lezer mailde mij de volgende aankondiging:
Zien en
luisteren
Wat mag u niet missen deze maand?
De impact van BRICS. Debat met o.a. Jan van der
Putten, Hubert Smeets en Paul Brill. Op 9 september, CREA Amsterdam, 20:00 uur. Meer informatie
CREA Agenda
20:00 uur
DEBAT
De impact van
BRICS
In de introductieweek van SIB Amsterdam staat het thema BRICS centraal. We
starten met een avondvullend programma over de impact van Brazilie, Rusland,
India, China en Zuid-Afrika op de wereldpolitiek en -economie. Is hun groei een
goede of slechte zaak voor de wereld? En hoe moeten Nederland en de EU hun
opkomst duiden?
Aan de hand van de verhalen van oud-correspondenten van de BRICS-landen zal
er een oordeel geveld worden.
Sprekers o.a.: Jan van der Putten
(oud-correspondent China) en Hubert
Smeets (oud-correspondent Rusland). Moderator: Paul Brill (buitenlandcommentator, Volkskrant).
In samenwerking met SIB Amsterdam.
CREA Theater
Studenten/ AUV pas gratis, overigen € 5,-
Reserveren niet mogelijk
Alleen mijn oude kameraad Jan van der Putten heeft een oorsponkelijke mening. Hubert Smeets is een
onwetende journalist die over BRICS
totaal niets zinnigs heeft te vertellen. Hij verklaarde twee dagen geleden nog
het volgende over een aantal BRICs-landen
Hoe
hartstochtelijk zijn de opvattingen van India, Brazilie, Zuid-Afrika, Indonesie
en Argentinie?
Let op
het dédain van de opiniemaker uit de polder over de opkomende regionale
machten, een minachting gevoed door een combinatie van onwetendheid,
onzekerheid, en onnozelheid:
Als
deze landen het uit desinteresse laten bij gemor, dan kan Obama in Sint-Petersburg
een kleine publicitaire slag slaan.
Bij
wie? Bij Hubert Smeets natuurlijk, die namens de hele wereld spreekt vanuit de
optiek van een opiniemakertje uit een klein land, die geen inzicht heeft in de
geopolitieke omslag die sinds tenminste 2008 gaande is. De grote opkomende
regionale machten kunnen weliswaar wat 'morren' uit 'desinteresse'
maar kunnen natuurlijk nooit, volgens Smeets, serieuze politieke overwegingen
hebben. Die heeft alleen de hoofdaap Obama, omdat alleen de Amerikaanse president
weet wat 'beter' is voor 'de internationale
gemeenschap,' of een ander absurd argument van de mainstream.
Paul Brill, Volkskrant: 'weerspannige volkeren.'
En wil men iets meer weten over de pro-Israel lobbyist Paul Brill lees dan
deze informatie:
OP MAANDAG 7 JUNI 2010 SCHREEF IK:
Het
feit dat enkele 'joodse' journalisten in Nederland een problematische relatie
hebben met hun joodse achtergrond begint steeds larmoyanter te worden. Zo
schreef Paul Brill, de pro-Israel lobbyist van de Volkskrant, afgelopen
vrijdag:
'De woede over Israel
Het is opvallend hoe snel een groot deel van de
wereld in grote woede ontsteekt wanneer Israël iets fout doet, terwijl andere,
vaak veel kwalijkere gevallen van onrecht en gewelddadigheid nauwelijks worden
opgemerkt.'
Brill
kwalificeert het standrechtelijk executeren van vredesactivisten als 'iets fout' doen, en dat 'iets' valt in het 'niets' zodra het om 'veel kwalijker gevallen van onrecht en
gewelddadigheid' gaat. Zoiets had Brill natuurlijk nooit geschreven
wanneer er joden bij een kaping in internationale wateren standrechtelijk waren
vermoord, en juist dit feit tekent zijn racistische uitgangspunten. Het bloed
van een jood is voor hem van veel meer waarde dan dat van een niet-jood. Het is
weer het bekende slachtofferisme dat de basis vormt van deze houding. Het is
het probleem van de identeitsloosheid. Vandaar ook de aloude impliciete
beschuldiging van antisemitisme dreigend achter de hand wordt gehouden.
De
vraag is daarom: wie is deze Paul Brill nu eigenlijk? November 2008 schreef ik
het volgende over hem
In 1983 verscheen het boek Israel: een blanco cheque? waarin 'twintig auteurs van joodse en/of linkse huize
een poging [doen] de "dialoog van doven" over Israel en de
Palestijnen te doorbreken.'Een van de 'auteurs' was Paul Brill die 'acht jaar lang redacteur bij De Groene Amsterdammer [was],'
en 'momenteel als redacteur
verbonden [is] aan De Volkskrant.'
Het is interessant dit boek nog eens te lezen
omdat het een helder beeld geeft van de gecompliceerde relatie met Israel die
deze 'auteurs van joodse en/of
linkse huize' hadden en ten dele nog steeds hebben. Want
zowel links als joods in Nederland kunnen zich
natuurlijk niet encanailleren met een kolonialistische staat, die almaar
doorgaat met het bezetten en stelen van Palestijns land op de Westbank.
Uit de bijdrage van Paul Brill blijkt ook een
problematische verhouding met zijn eigen achtergrond. Zo schrijft hij: 'En dan arriveer je in Israel. Jij
zult daar met je eigen afkomst worden geconfronteerd, was me van zeer nabij
voorspeld. Maar wat is je afkomst wanneer je joodse vader geheel heeft
gecapituleerd voor de bekeringsijver van je katholieke moeder? Nebbisj. Of nog
minder: minder dan een halfjood, zoals me eens smalend werd toegevoegd door
iemand die zich op latere leeftijd had laten besnijden.'
Deze wrange beschrijving van zijn eigen 'afkomst' illustreert een aantal
zaken. Allereerst lijkt Paul Brill ernstig te twijfelen aan zijn eigen
identiteit. Wie was hij nu eigenlijk, wat was zijn 'afkomst'? Joods? Katholiek? Joods Katholiek? Hij weet het niet.
Bekend is dat 'de vraag wie Joods
is het Jodendom vooral vanaf de 20e eeuw intens bezig houdt. De definitie van
"wie is Joods" en Jood-zijn gebaseerd [is] op de traditionele joodse wetgeving en
luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin
was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft
bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods.'
Volgens deze definitie is Paul Brill niet joods,
maar katholiek. 'Nebbisj' schrijft
Brill dan ook, een kreet van medelijden, ach arme ik. 'Of nog erger' voegt hij daaraan
toe: 'minder dan een halfjood.'En
dan volgt er een bittere opmerking die duidelijk maakt dat het belangrijk
genoeg voor hem was om dit na al die jaren nog eens op te schrijven. 'Minder dan een half-jood.' Het
raakte hem diep. Die opmerking was als een angel in zijn bewustzijn blijven
steken. 'Minder dan een
half-jood'. Alsof zijn vader nooit had bestaan. Alsof hij geen zoon was
van zijn vader.
'Eens,' zei
iemand dit, iemand die pas 'op
latere leeftijd' besneden was, het kenmerk dat kennelijk in Paul's
ogen iemand pas echt joods maakt.
Brill schept het beeld te zijn opgegroeid in een gezin, gedomineerd door een
sterke 'katholieke moeder' en
een zwakke 'joodse vader',
die 'geheel heeft gecapituleerd,' dus
volledig onderworpen was aan de katholieke moeder. 'Gecapituleerd' dus, alsof er sprake was van een oorlog in
het gezin, een oorlog die door de vader werd verloren, en die de zoon
achterliet met grote twijfels over zijn eigen identiteit. Wie ben ik? En hoe
verhoud ik me als zoon uit een katholiek gezin ten opzichte van Israel, 'de joodse natie'? Het zijn
makkelijke vragen, maar buitengewoon moeilijk te beantwoorden voor iemand die
de eigen identiteit niet kent.
Ik overdrijf niet als ik stel dat Paul Brill, de
opiniemaker van de Volkskrant, een uiterst complexe relatie heeft met zijn
eigen achtergrond, en - veel belangrijker nog voor de buitenwereld - met
Israel. Ik stel dit omdat Brill zich steeds meer ontwikkeld heeft als een
pro-Israel lobbyist. Dat bleek afgelopen woensdag weer toen de Volkskrant een
propagandistisch interview van Brill met de joods-Israelische historicus Benny
Morris afdrukte onder de kop: 'Dreigingen
voor Israel worden niet minder met komst Obama.'
In 'Taking
the Risk out of Democracy. Corporate Propaganda versus Freedom and Liberty' schreef
de sociaal wetenschapper Alex Carey: 'The propagandist in the United States starts with advantages deriving
from independent features of American society which predispose its members to
adopt - or accept - a dualistic, Manichean worldview. This is a world-view
dominated by the powerful symbols of the Satanic and the Sacred (darkness and
light). A society or culture which is disposed to view the world in Manichaen
terms will be more vulnerable to control by propaganda. Conversely, a society
where propaganda is extensively employed as a means of social control will tend
to retain a Manichean world-view, a world dominated by symbols and visions of
the Sacred and the Satanic... Reflection inhibits action, while a Manichean
world-view facilitates action.'
De manicheistische vertekening van de
werkelijkheid, de werkelijkheid die zoals altijd en overal veel complexer is
dan de eenvoudige zwart/wit vertekening ervan, die manicheistische vertekening
is levensgevaarlijk omdat het uiteindelijk onherroepelijk tot moorden leidt.
Zoveel bewijst de geschiedenis. Na de genocide op de joden die zich voltrok in
het christelijke Europa en georganiseerd werd door ontwikkelde Europeanen
verdween het manicheistische wereldbeeld geenzins. Wat veranderde was dat de
joden niet langer meer Het Kwaad vertegenwoordigden.
Maar daarmee verdween niet het verlangen, de behoefte om Het Kwaad in de ander te kunnen
projecteren. Natuurlijk konden de Westerlingen niet zichzelf en hun cultuur aanwijzen
als HetKwaad. Het Kwaad moet per definitie
altijd in de ander worden geprojecteerd, anders valt er niet met jezelf te
leven. L'enfer c'est l'autre.
En het gevolg was dat een andere semitische tak, de Arabieren, de rol van Het Kwaad kregen toebedeeld door
het christelijke Westen, dat eeuwenlang de joden had vervolgd, en nu ineens
zonder binnenlandse vijand moest leven.
Bij dit punt aangekomen wil ik Paul Brill
introduceren, opiniemaker van de Volkskrant, die in 1981 voor het boek Israel: een blanco cheque? het
volgende noteert uit de mond van een Koeweitse onderminister 'dat de Palestijnen groot onrecht is
aangedaan en dat de hele Arabische wereld voor hen zal blijven opkomen totdat
hun nationale rechten zijn erkend; dat de Nederlanders er toch ook geen
genoegen mee zouden nemen als buitenlandse kolonisten zich overal in het land
zouden vestigen en de autochtone bevolking zouden verdrijven.' Deze
objectieve beschrijving van de werkelijkheid leidt bij de toen nog gematigd
linkse journalist Paul Brill niet tot inzicht, maar tot de conclusie:'Plotseling komt er een grote moeheid over
me en heb ik een sterke en heb ik een sterke aanvechting om de bandrecorder
demonstratief uit te zetten... In het verslag dat ik 's avonds naar Amsterdam
doorbel, weet ik met veel moeite twee zinnen uit het interview te verwerken.' Brill
maakt niet duidelijk waarom hij de woorden van de Koeweitse bewindsman niet
meer kon aanhoren. Het leed dat de Palestijnen was aangedaan door de zionisten
was nog lang niet voorbij en toch kon de journalist Brill de werkelijkheid niet
meer horen. Waarom niet?
Misschien heeft het met Paul Brill's achtergrond
te maken. Zo schrijft hij: 'En
dan arriveer je in Israel. Jij zult daar met je eigen afkomst worden
geconfronteerd, was me van zeer nabij voorspeld. Maar wat is je afkomst wanneer
je joodse vader geheel heeft gecapituleerd voor de bekeringsijver van je
katholieke moeder? Nebbisj. Of nog erger: minder dan een halfjood, zoals me
eens smalend werd toegevoegd door iemand die zich op latere leeftijd had laten
besnijden.'
Duidelijk aan deze tekst is dat Brill een
persoonlijk trauma moet verwerken, zoals blijkt uit onder andere het woord 'gecapituleerd'. Zoals bekend is
capituleren 'zich onderwerpen.' Zijn 'joodse vader' heeft zich dus
volledig onderworpen aan de 'katholieke
moeder'. Van capituleren,
je onderwerpen aan de ander, is pas sprake als de vijand machtiger is. Dat moet
een traumatische ervaring voor Paul Brill zijn geweest. Want wie was hij, de
zoon van een joodse vader en van een katholieke moeder? De zoon van een man die
zich aan zijn vrouw had onderworpen. 'Nebbisj. Of nog erger: minder dan een halfjood, zoals me later eens
smalend werd toegevoegd door iemand die zich op latere leeftijd had laten
besnijden.' Meer hierover in een volgend stukje.
Het is
duidelijk dat Paul Brill een geval is. Het is alleen jammer dat hij zijn eigen
frustraties kan uitleven in de Volkskrant. Jammer, maar onvermijdelijk in een
provinciale cultuur in een polder.
Het is bekend uit de psychologie dat gekrenkte
mensen veelal geneigd zijn anderen te krenken, slachtoffers veroorzaken op hun
beurt weer andere slachtoffers.
Benjamin Beit-Hallahmi, hoogleraar psychologie
aan de Universiteit van Haifa, auteur van talloze boeken waaronder Original Sins. Reflections on the History of
Zionism and Israel,verklaarde over dit psychologisch fenomeen: 'Een illustratief voorbeeld geeft de
historicus Benny Morris, die redeneert dat ook de laatste 150.000 Palestijnen
die in 1948 wisten te blijven, verdreven hadden moeten worden, dan zouden we
volgens hem van het hele probleem zijn af geweest. Zijn opvatting is dat de
Palestijnen weliswaar een groot onrecht is aangedaan, maar dat dit onrecht
wordt opgeheven omdat het rechtvaardigheid voor de Joden betekende. En
rechtvaardigheid voor de Joden is belangrijker dan onrecht voor de Palestijnen.
Veel Joden in Israel, ook onder de intellectuelen, delen dit standpunt. Met
andere woorden: Joden hoeven zich niet druk te maken om andere mensen. Wij
hebben zo veel geleden dat we het recht hebben anderen onrecht aan te doen. Wij
moeten alleen voor onszelf opkomen. Dat is de gedachtegang.'
Het zal duidelijk zijn dat een dergelijke
houding alleen maar tot bloedvergieten kan leiden. In het kader daarvan merkte
Beit-Hallahmi tevens op: ‘In ruil
voor de onbeperkte politieke steun aan Israel hebben de Amerikaanse joden
gekregen waaraan het ze het meest ontbreekt: een ideologische inhoud om de
leegte van hun identiteit te vullen.’ En dat geldt niet alleen voor
Amerikaanse joden, maar ook, om het dichter bij huis te zoeken, voor sommige
joodse Nederlanders en Nederlanders die een gecompliceerde relatie met hun
afkomst hebben, zoals de Volkskrant-opiniemaker Paul Brill, wiens 'joodse vader' volgens eigen
zeggen 'geheel heeft
gecapituleerd voor de bekeringsijver van' zijn 'katholieke moeder', en die
zichzelf omschreef als'minder dan een
halfjood, zoals me eens smalend werd toegevoegd door iemand die zich op latere
leeftijd had laten besnijden.'
Het zal niemand echt verbazen dat toen de
joods-Israelische wetenschapper Beit-Hallahmi stelde dat er joden in de
diaspora zijn die 'in ruil voor
de onbeperkte politieke steun aan Israel'datgene krijgen waaraan ze het
meeste behoefte hebben, namelijk 'een
ideologische inhoud om de leegte van hun identiteit te vullen’ ik
onmiddellijk aan Paul Brill moest denken. Immers, vlak na de Holocaust werd de
joodse identiteit van zijn vader door zijn 'katholieke moeder'verpletterd. Voor deze traumatische
gebeurtenis gebruikt hij zelfs de krijgskundige term'gecapituleerd'. Maar hoe kan een zoon een band opbouwen met
zijn vader wiens 'jood-zijn'door
zijn moeder onderdrukt werd? Paul Brill erfde het katholicisme van zijn moeder,
maar wat had hij nu van zijn vader geerfd? 'Nebbisj. Of nog minder: minder dan een halfjood...' Dat is
een problematische identiteit voor een zoon, die zich op de een of andere
manier met zijn vader moet kunnen identificeren. Maar met wat moest Brill zich
gaan identificeren? Met zijn vader's capitulatie vlak na de Holocaust? Met een
man wiens identiteit vernietigd was? Dat kon niet.
God zij dank was daar het zionisme als 'ideologische inhoud om de leegte van' zijn 'identeiteit te vullen.' En zo
traumatiseert de een de ander, en maakt degene die zich slachtoffer voelt de
ander tot slachtoffer, in dit geval de Palestijnen, die niets met het
antisemitisme te maken hadden. Dat was immers een christelijke uitvinding,
waarvoor de islamieten de rekening kregen gepresenteerd, omdat het
antisemitische Westen dacht op die manier in 1 klap van 'het joodse vraagstuk' af te
zijn en daarnaast ook nog eens goedkoop van zijn schuldgevoel kon afkomen.
Ondertussen zitten de Palestijnen met ons
onverwerkte verleden opgezadeld, en met het werk van gevallen als Paul Brill,
opiniemaker van de Volkskrant. Hij is een van velen in de westerse commerciele
massamedia die zich als pro-Israel lobbyist gedraagt. Dat geeft hem een
identiteit, die sterker is dan de identiteit van zijn vader, die voor de moeder
had 'gecapituleerd'. En niets
haat het slachtoffer meer dan andere slachtoffers. Die confronteren hem met
zijn eigen zwakte, en vormen een obstakel bij het omarmen van de sterke. De
diaspora-jood had 'gecapituleerd',
terwijl de nieuwe Jood, de Sabra, weigert te capituleren.
De vooraanstaande joods-Israëlische journalist
Tom Segev schreef hierover: ‘Vele
Israëli’s verachten de zwakheid van de slachtoffers en vroegen waarom de joden
zichzelf niet hadden verdedigd. Een groot deel van hen, die claimden een nieuw
soort Jood te vertegenwoordigen, de “nieuwe mens” gepropageerd in de
zionistische mythologie, keek neer op de overlevenden. Anderen voelden zich
schuldig en beschaamd over hun eigen zwakheid, omdat ze niet in staat waren
geweest om joden te redden.’ Het is het beeld dat terugkeert in Hannah Arendts beschrijving
van de Europese joden die zich zonder verzet de dood in lieten drijven. Dat zou
niet weer gebeuren. Segev: ‘We dachten dat we betere mensen waren: wij zijn
Bijbelse helden; wij zijn geen onderdeel van de diaspora. De term die in de
begindagen werd gebruikt was “een nieuwe mens”, een concept afkomstig uit de
Sovjet-Unie, de Weimarrepubliek, fascistisch Italië, een soort combinatie
daarvan. Wij zouden de “nieuwe mens” zijn. Men kent dat wel: wij zijn recht
door zee en sterk en patriottisch; wij hebben een land te verdedigen; wij
bezitten eer; wij doen niet in zaken, kleine zaken zoals de joden van de
diaspora.’ Deze ‘nieuwe
Joden’ zouden zich nooit meer slachtoffer laten maken. Zich
beroepend op hun eeuwenlange slachtofferschap maakten ze de Palestijnen tot
slachtoffer van hetzelfde westerse mens- en wereldbeeld dat hen eerder zelf tot
slachtoffer had gemaakt.
In de Volkskrant laat Paul Brill een
joods-Israelische historicus met extremistische gedachten de toekomst
voorspellen waarin 'de Iraniers
zullen doen wat ze eerder in onderhandelingen met de Europeanen hebben gedaan:
de dialoog gaande houden en intussen hun nucleaire programma voortzetten.' Tot
het te laat is, het is vijf voor twaalf, aangezien 'Iran reden [geeft] om te vrezen dat het in staat is tot suicidaal
gedrag.' Dit is een tendentieus verhaal van een joods-Israelische
historicus met een bepaald belang en dat is het scheppen van het beeld dat
Israel existentieel bedreigd wordt en dat Iran gebombardeerd moet worden. Paul
Brill vertelt er niet bij dat de Iraniers niet in strijd met de regels van het
Non-Proliferatie Verdrag handelen, dat een Amerikaanse of Israelische aanval
een oorlogsmisdaad betekent, dat Israel wel degelijk het internationaal recht
schendt, omdat in datzelfde Verdrag staat dat alle kernmogendheden hun
kernwapens dienen te ontmantelen en het Internationaal Gerechtshof'van oordeel was dat de dreiging met of het
gebruik van kernwapens ofwel totaal onwettig is, ofwel onwettig behalve in één
welbepaalde situatie. Dat betekent dat een tweederde meerderheid van de
rechters de algemene wettelijkheid van kernwapens verwierp.' Maar
daarover zwijgt Paul Brill, deze informatie past niet in het propagandamodel
waaraan Israel zijn status ontleent en Paul Brill zijn identiteit.
Voor meer over Paul Brill morgen en hier: http://stanvanhoucke.blogspot.nl/search?q=paul+brill
De problematische relatie van ondermeer Paul Brill met Israel is gevaarlijk omdat hij ondermeer in de Volkskrant ertoe neigt de Joods Israeli’s als slachtoffers af te
schilderen en de Palestijnen als daders, waarmee hij zich roomser dan de paus
opstelt. Het was de grondlegger van de ‘Joodse staat,’ David
Ben-Goerion, die in alle eerlijkheid het volgende vast stelde:
Iedereen kan de ernst van de problemen in de relaties tussen Arabieren en
Joden zien. Maar niemand ziet dat er voor deze problemen geen oplossing is. Er
is geen oplossing! Hier is een afgrond, en niets kan de twee kanten met elkaar
verbinden… Wij, als volk willen dat dit land van ons is; de Arabieren als volk
willen dat dit land van hun is,
zoals het Amerikaanse tijdschrift Time
op 24 juli 2006 berichtte. Ook Ben-Goerion wist dat toen de staat Israel in
1948 werd uitgeroepen de Joden slechts 6 tot 7 procent van het land bezaten, de
rest was in handen van de Palestijnen. Kortom, de studenten van Crea doen er goed aan eerst hun huiswerk
te doen voordat ze Brill en Smeets uitnodigen. Hun ideologische gekleurde
opvattingen passen niet meer in deze tijd, en al helemaal niet in de toekomst.
En jongelui, lees ook even Paul Brill’s commentaar in de Volkskrant
vanngisteren waarin hij door het Westen gekoloniseerde volkeren die naar
onafhankelijkheid streefden ‘weerspannige volkeren’ noemt. Dat
onderhuidse racisme bij westerse opiniemakers met een identiteitsprobleem is
overduidelijk. Voor alle duidelijkheid, ‘weerspannnig,’ betekent volgens
Van Dale ‘ongehoorzaam.’ Met andere woorden, studenten van Crea, Paul Brill heeft het ondermeer over de bewoners van de huidige BRICS-landen als India en Brazilie. Zadel de nieuwe generatie niet op met de grove nonsens van mijn generatie.
2 opmerkingen:
"weerspannige volkeren"?
"...the provision of some kind of asphyxiating bombs calculated to cause disablement of some kind but not death...for use in preliminary operations against turbulent tribes." --Winston Churchill (1920)
'Zijn' RAF Wing-Commander Gale: "If the Kurds hadn't learned by our example to behave themselves in a civilised way then we had to spank their bottoms. This was done by bombs and guns." (1920)
Nog meer "weerspannige volkeren" bij Churchill:
Churchill suggested chemical weapons be used "against recalcitrant Arabs as an experiment".
Een reactie posten