donderdag 15 november 2007

Jannetje Koelewijn en Merel Thie 2




Ik kwam vandaag een oude vriend tegen die me zei dat mijn uiteenzetting over hoofd- en bij-apen te biologisch is. Een man bezit ook heus nog wel een vrije wil. Ik liet mijn vriend vervolgens deze twee afbeeldingen zien en vroeg hem welke zijn aandacht meteen trok. En inderdaad, die leuke jonge dame.
Daarom, speciaal voor hem en Jannetje Koelewijn en Merel Thie een citaat uit Massa en Macht van Elias Canetti. Over de hoofdaap schreef hij: 'Door zelf te doden bevrijdt hij zich van de dood. Voor hem is het een zindelijke en geen lugubere zaak. Het afgrijzen dat hij in anderen opwekt heeft hij niet in zich. Het is van belang dat men zich dit duidelijk bewust is: de officiele moordenaars zijn innerlijk des te tevredener naarmate meer van de door hen ontvangen bevelen direct tot de dood leiden... Men kan zich niet onttrekken aan het vermoeden dat achter elke paranoia, zoals achter elke macht, dezelfde diepere tendens schuil gaat: de wens de anderen uit de weg te ruimen, om de enige te zijn of, in de mildere en vaak toegegeven vorm, de wens zich van de anderen te bedienen, zodat men met hun hulp de enige wordt.'

Geen opmerkingen:

Kicking Cats in the Holy Land

  Plaatsen Nieuwe posts bekijken Gesprek Sulaiman Ahmed @ShaykhSulaiman ZIONIST CHILDREN KICKING CATS 0:02 / 0:05 8:29 p.m. · 19 apr. 2024 ·...