vrijdag 30 maart 2007

Trouw, Misschien Wel 26

De Volkskrant bericht:

'Vakbond wil onderzoek naar wanbeleid uitgever PCM.
Van onze verslaggevers Wilco Dekker en Harry van Gelder

AMSTERDAM - De journalistenbond NVJ gaat onderzoeken of er sprake is van wanbeleid bij PCM Uitgevers. Dat hebben de bond en de kranten van PCM – de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en het AD - vrijdagmiddag besloten. Als eerste stap gaat de NVJ vragen stellen aan de raad van bestuur, de raad van commissarissen en de centrale ondernemingsraad van PCM, omdat er volgens de bond ‘gegronde redenen zijn om te twijfelen aan de juistheid van het gevoerde beleid...
Actie tegen graaien
De PCM-kranten willen actie tegen het ‘graaien’ door de top van het uitgeversbedrijf. De directe aanleiding voor de onrust is de twee miljoen euro die PCM-bestuurder Philip Alberdingk Thijm bij zijn gedwongen vertrek meekrijgt. Dat bedrag bestaat voor ongeveer de helft uit de twee jaarsalarissen plus premies die hij contractueel meekrijgt. De andere helft is de uitkering van het aandelenplan voor het management van PCM, dat bij de komst van het Britse opkoopfonds Apax in 2004 is afgesproken.'

Lees verder: http://www.volkskrant.nl/economie/article411566.ece/
Vakbond_wil_onderzoek_naar_wanbeleid_uitgever_PCM

Misschien moet de uitgever Wouter van der Meulen van Trouw zich meer concentreren op de zelfverrijking van zijn collega-bestuurders dan mij lastig vallen met een email waarin hij mij in feite verbiedt om gedocumenteerd kritiek te leveren op de journalistieke mores van Trouw. Van mijn kritiek kan Trouw alleen maar beter worden, terwijl dat 'graaien' de belangen van Trouw schaadt. Wouter van der Meulen zit er toch juist om de financiele belangen van Trouw te behartigen, nietwaar. Het journalistieke belang van de krant, moet hij maar aan vakmensen overlaten. En nu we het er toch over hebben, zou ik van de redactie graag willen weten waarom dit bericht niet prominent op de voorpagina van de Trouw-website staat? Maar wel dit bericht:
'Bos daagt Weekend voor rechter (laatste nieuws) Minister Wouter Bos (Financiën) daagt het weekblad Weekend voor de rechter, omdat het foto's van hem en zijn kinderen heeft gepubliceerd.' Is it bericht over Weekend nu relevanter voor de Trouw-lezer dan het bericht over het zakkenvullen bij PCM-uitgevers? Zo ja, in welk opzicht?

Zie: http://stanvanhoucke.blogspot.com/2007/03/trouw-misschien-wel-24.html En:
http://stanvanhoucke.blogspot.com/2007/03/trouw-misschien-wel-25.html

2 opmerkingen:

Thesingh zei

Hoi Stan,

Ik zag op de site van Trouw het volgende:

http://www.trouw.nl/degids/gidsartikelen/article675176.ece/internet_Boze_schreeuwers_worden_zichtbaarder?pageNumber=1#readers_responses

Ik heb daarop gerageerd en onder andere jouw site genoemd. Mijn reactie ging erover dat Trouw en de massamedia in het algemeen geen tegenspraak en kritiek dulden. Men verschuilt zich achter schreeuwers, maar het gaat eigenlijk juist om die mensen die wel intelligent en gefundeerd reageren. Raad eens, ze hebben mijn reactie niet geplaatst. Jammer genoeg heb ik mijn reactie niet opgeslagen.

stan zei

beste brendan,
het is niet anders. uit eigen ervaring weet ik dat mijn collega's altijd erg moeilijk tegen kritiek van buitenaf en trouwens ook van binnenuit kunnen. ik zie journalisten als de priesters van de moderne tijd. zij bepalen wie gelijk heeft en wie niet, wie belangrijk is en wie niet, wat de waarheid is en wat niet. ze spelen wat dat betreft dezelfde rol als de priesters in vorige eeuwen. ook nu geldt dat de centrale dogma's onbespreekbaar zijn en de belangrijkste daarvan is: wij deugen en de rest deugt niet, maar kan gaan deugen als zij doen wat wij voorschrijven. want wij hebben de waarheid in pacht.

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...